Fredrikpersson
Aktiv medlem
dunberg skrev:
Jag tycker att det är ganska mycket att tänka på för att känna sig på den säkra sidan. För det första ska backupen finnas på minst två olika platser ifall det skulle börja brinna/bli inbrott. Dessutom ska man fundera över vilken/vilka filformat som kommer att finnas kvar. Därutöver ska man hålla koll på alla sina backupers läsbarhet. Inte raketvetenskap kanske, men inte helt lätt heller.
mvh
Johnnie
Håller med om det är svårare att vara på den säkra sidan med digitala filer jämfört med att stoppa in ett negativ i en (icke-förstörande) plastficka men det är kanske en nackdel man får köpa med den nya tekniken som är flexiblare på mångaandra sätt.
Filformat och kompatibilitet på lagringsmedia oroar jag mig inte för. Om mina tiff/jpeg filer lagrade på hårddisk någon gång blir obsolet standard tror jag att det under lång tid kommer att finnas möljigheter att konvertera dem till nya standarder. Det finns massor av data lagrad på hårddiskar av nuvarande standard (inte bara bilder) och jag har svårt att se att all den datan skulle tillåtas bli oåtkomlig vid ett standardbyte. Jag har ett par disketter av den riktigt gamla modellen (floppy disk) från mitten av 80-talet. Jag tror att jag idag skulle kunna plocka fram datan om jag skulle vilja (alla datakunniga får gärna kommentera detta).
Brand och inbrott måste man skydda sina negativ mot också.
På det hela taget tycker jag att det här med backup görs mera krångligt än vad det behöver vara. Vi strävar efter 100% säkerhet och de där sista procenten jämfört med 98% säkerhet kostar mycket i både tid och pengar. Räcker det inte med en nivå strax under 100% för de flesta av oss.
F