FredrikPajala
Aktiv medlem
En av våra datorer har lagt av... Den dator där vi hade alla kort. Alla minnen från 2år tillbaka är i rök, fy skam för digitalatekniken..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FredrikPajala skrev:
En av våra datorer har lagt av...
If SpinRite is not used until after a crash, it skillfully picks up all the pieces, recovers your data, and puts everything back together again.
FredrikPajala skrev:
En av våra datorer har lagt av... Den dator där vi hade alla kort. Alla minnen från 2år tillbaka är i rök, fy skam för digitalatekniken..
Snö skrev:
Är man amatör måste man inte använda avancerade backup-tekniker (t ex köra RAID), det räcker med att ha en till hårddisk och kopiera över foton till den "manuellt" lite då och då.
Kalle_B skrev:
Annars riskerar ni att skriva över bilder med programmet när ni installerar det.
hehe, kul att man roar.. ;o)Kalle_B skrev:
haha alltid roligt o läsa christels inlägg
nojig är inte svårt o bli när det gäller bilder som man vill ha kvar... Jpeg bilderna skiter jag fullständigt i.. jag gör enbart backup på RAW bilder , från dom kan jag lätt göra TIFFar och Jpeg vid behov.
Men som christel säger så är det ju inte en om fråga utan när disken braka.
J. Patric skrev:
Tyvärr kommer massor av bilder att gå förlorade. De flesta är inte speciellt insatta i djupare datakunskap, och många av dem vill inte lägga ut tusentals kronor för att låta ett företag försöka få fram information ur trasiga hårddiskar.
J. Patric skrev:
Tyvärr kommer massor av bilder att gå förlorade. De flesta är inte speciellt insatta i djupare datakunskap, och många av dem vill inte lägga ut tusentals kronor för att låta ett företag försöka få fram information ur trasiga hårddiskar.
Jag har förresten skaffat en liten behändig digitalkamera, men använder den bara till snabb dokumentation. Vägrar att ta potentiellt viktiga bilder på släkt och vänner med den. Till det kör jag film, som jag kan skanna om så behövs.