Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det kommer mer optik!

Produkter
(logga in för att koppla)
Leica D Summilux 25mm/F1.4 ASPH

TBStoor skrev:
Första bilden jag sett på den mycket intressant 25 mm 1.4 från Leica ...
Undrar just hur den hamnar i pris?
Jag har nästan glömt bort hur det var att fota med ljusstark optik! Jag hade en OM-Z 50mm/F1.4 med 49mm filtergänga till min gamla OM-4.
Tror dock inte att jag köper en sådan Leica-glugg till min två år gamla E-300, som får nog dras med standard-zoomen, så länge den funkar.

Ref:
Leica D Summilux 25mm/F1.4 ASPH

50 mm 1.4 till Om sys var/är ett fint objektiv. Efter ganska många rullar och övning med Voigtländers moderna och nya optik börjar jag kanske tycka mer om dem i alla fall. Speciellt 75 mm 2.5.

Men, borde inte Leicas 25 mm börja komma på hyllan snart. Eller när månne det blir leverans. Läste jag ngnstans att den skulle kosta runt 1000 $ ...

Fick igår kväll pröva på hur det är att hantera 8 mm, 150 mm och 90-250mm F2.8. Alltså denna 90-250 är enrom! Vilken glasyta! Och 150 mm, den är otroligt kompakt och gedigen. Kan säkert hanteras på frihand helt bra.

E-330 fungerade också över mina förväntningar. I dåligt ljus t.o.m. Bilden på skärmen blev sv/v.

TBStoor skrev:
Men, borde inte Leicas 25 mm börja komma på hyllan snart. Eller när månne det blir leverans. Läste jag ngnstans att den skulle kosta runt 1000 $ ...
Summilux-objektiven verkar vara högpresterande, åtminstone enligt Leica entusiater såsom Erwin Puts och Mike Johnston. Nu kommer ju en 25mm/F1.4 från Panasonic/Leica. Enligt sprängskissen så innehåller detta objektiv många och exotiska linser, så man får ju förmoda att den är värdig Summilux-epitetet.

Undrar just om min gamla OM-4 försedd med ett OM-Zuiko 50mm/F1.4 skulle kunna reinkarnera som en ny E-400 med en ljusstark Summilux?? Förmodligen med en annan prislapp dock.

Ref:

Sundvisson skrev:
Undrar just om min gamla OM-4 försedd med ett OM-Zuiko 50mm/F1.4 skulle kunna reinkarnera som en ny E-400 med en ljusstark Summilux?? Förmodligen med en annan prislapp dock.
Tyvärr inte eftersom innebörden av f/1,4, 1:1,4 (eller hur man nu väljer att skriva) är att objektivets ljusinsamlande öppning (ingångspupillen) är lika med den VERKLIGA brännvidden (f:et) dividerat med 1,4 (roten ur två).

50/1,4 har följaktligen en maxöppning på drygt 35 mm och för att få det med en 25:a behöver detta ha f/0,7 (vilket varken objektivfattning, sensor eller en normaltjock plånbok klarar).

Däremot har sensorer generellt en högre "fotonverkningsgrad" än film, vilket i praktiken innebär att du nog, vid samma ISO-tal och i lika stora färdiga pappersbilder betraktade från samma avstånd, trots dubblad förstoringsgrad kan få lika lite brus i de digitala bilderna som korn i de analogt framställda. Detta har emellertid ingenting med objektiven att göra utan beror helt på att sensorer utnyttjar en större andel av det insamlade ljuset och därför klarar sig med mindre ljus.

ljusstarkt objektiv < F2.0 och med en bildvinkel > pi/4

Både ett OM-Zuiko 50mm/F1.4 och ett Leica Summilux-M 1:1.4/50mm Asph. har en diagonal bildvinkel på ca 47º på en kamera för formatet 135-film.

Likaledes har objektivet från Hasselblad, ett HC 2.8/80 också en bildvinkel på 46º, som i H3D används med sensorstorleken 36.7x49.0mm.

Objektivet i fråga, Leica D Summilux 25mm f1.4 Asph. har också en diagonal bildvinkel på 46º och samma sidförhållande 4:3 som Hasselblad H3D. En fördel är att kunna erhålla ett större (dubbelt) skärpedjup redan på bländare 1.4 än vad OM-Zuiko'n ger vid största bländare på min gamla OM-4, eftersom jag då kan använda kortare exponeringstid vid fotande av önskade rörliga objekt. MTF-kurvorna för full öppning ser också lovande ut, även om objektivet förmodligen presterar bättre vid något stegs nerbländing. Skulle jag bara vara ute efter ljusstyrka vilket händer, så har jag ju utnyttjat möjligheten att via en adapter montera gamla OM-Zuiko objektiv på min E-300. Olägenheten utöver den minskade bildvinkeln är att man då blir hänvisad till enbart manuell fokus med E-300, eftersom den ju saknar Live View. Vid telefoto så är dock den minskade bildvinkeln ett stort plus.

OM-Zuiko 50mm/F1.4 väger bara 230g, medan Leica D Summilux 25mm f1.4 Asph. väger hela 525g, så det enda att anmärka på utöver priset är kanske vikten. Det objektiv som mest hela tiden sitter på min kamera, ZD14-54mm f2.8-3.5, är trots att det är en hyfsat ljusstark 4x zoom, även det hela 90 gram lättare än Summiluxen.

Det finns även ett lika ljusstarkt, liknande men dock lite lättare och därmed förmodligen också ett prisbilligare alternativ: SIGMA FOUR THIRDS LENS 30mm F1.4 EX DC HSM fast 'standard' lens on test (v1.03) - www.biofos.com. Men med ett 30mm objektiv på en Four Thirds kamera, så har bildvinkeln (för diagonalen) krympt till knappt 40º. Mitt intresse rör dock ett ljusstarkt objektiv (bättre än F2.0) och med en bildvinkel på minst "pi/4".

Initialt dock lite förvånande att det kräver så tunga glaspjäser för digitalt foto, jämfört med mina erfarenheter från tiden med 35mm film. Ska man få ner vikten på ljusstarkt glas, kanske det behövs ännu mindre sensorer såsom hos t.ex. Olympus E-10/E-20 eller C-4040 Zoom/C-5050 Zoom. Men det ställer å andra sidan allt högre krav på upplösning hos optiken ju mindre sensorstorlek som används. Olympus anger ju sina MTF kurvor vid 60/20 linjepar/mm, Panasonic vid 40/20 linjepar/mm, Sigma vid 30/10 och Hasselblad 40/20/10 linjepar/mm. Kanske sensorstorleken hos Four Thirds trots allt för mig är en hyfsad kompromiss beträffande fysisk storlek och optiska prestanda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar