ljusstarkt objektiv < F2.0 och med en bildvinkel > pi/4
Både ett OM-Zuiko 50mm/F1.4 och ett Leica Summilux-M 1:1.4/50mm Asph. har en diagonal bildvinkel på ca 47º på en kamera för formatet 135-film.
Likaledes har objektivet från Hasselblad, ett HC 2.8/80 också en bildvinkel på 46º, som i H3D används med sensorstorleken 36.7x49.0mm.
Objektivet i fråga, Leica D Summilux 25mm f1.4 Asph. har också en diagonal bildvinkel på 46º och samma sidförhållande 4:3 som Hasselblad H3D.
En fördel är att kunna erhålla ett större (dubbelt) skärpedjup redan på bländare 1.4 än vad OM-Zuiko'n ger vid största bländare på min gamla OM-4, eftersom jag då kan använda kortare exponeringstid vid fotande av önskade rörliga objekt. MTF-kurvorna för full öppning ser också lovande ut, även om objektivet förmodligen presterar bättre vid något stegs nerbländing. Skulle jag bara vara ute efter ljusstyrka vilket händer, så har jag ju utnyttjat möjligheten att via en adapter montera gamla OM-Zuiko objektiv på min E-300. Olägenheten utöver den minskade bildvinkeln är att man då blir hänvisad till enbart manuell fokus med E-300, eftersom den ju saknar Live View. Vid telefoto så är dock den minskade bildvinkeln ett stort plus.
OM-Zuiko 50mm/F1.4 väger bara 230g, medan Leica D Summilux 25mm f1.4 Asph. väger hela 525g, så det enda att anmärka på utöver priset är kanske vikten. Det objektiv som mest hela tiden sitter på min kamera, ZD14-54mm f2.8-3.5, är trots att det är en hyfsat ljusstark 4x zoom, även det hela 90 gram lättare än Summiluxen.
Det finns även ett lika ljusstarkt, liknande men dock lite lättare och därmed förmodligen också ett prisbilligare alternativ:
SIGMA FOUR THIRDS LENS 30mm F1.4 EX DC HSM fast 'standard' lens on test (v1.03) - www.biofos.com. Men med ett 30mm objektiv på en Four Thirds kamera, så har bildvinkeln (för diagonalen) krympt till knappt 40º.
Mitt intresse rör dock ett ljusstarkt objektiv (bättre än F2.0) och med en bildvinkel på minst "pi/4".
Initialt dock lite förvånande att det kräver så tunga glaspjäser för digitalt foto, jämfört med mina erfarenheter från tiden med 35mm film. Ska man få ner vikten på ljusstarkt glas, kanske det behövs ännu mindre sensorer såsom hos t.ex. Olympus E-10/E-20 eller C-4040 Zoom/C-5050 Zoom. Men det ställer å andra sidan allt högre krav på upplösning hos optiken ju mindre sensorstorlek som används. Olympus anger ju sina MTF kurvor vid 60/20 linjepar/mm, Panasonic vid 40/20 linjepar/mm, Sigma vid 30/10 och Hasselblad 40/20/10 linjepar/mm.
Kanske sensorstorleken hos Four Thirds trots allt för mig är en hyfsad kompromiss beträffande fysisk storlek och optiska prestanda.