Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här ser väl inte bra ut? (fokusfel)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravitatioon

Aktiv medlem
Jag har länge tyckt att skärpan inte sitter riktigt rätt på min D700 (eller om det nu beror på objektiven). Försökte göra ett ordentligt test. Jag har använt stativ och fjärrutlösare så det borde ju bli perfekt skärpa.

Här är resultatet:

Med Nikon 50 mm 1.8 objektiv:
http://johannatorbjornsson.se/grafik/50mm.jpg

Med Nikon 85 mm 1.8 objektiv:
http://johannatorbjornsson.se/grafik/85mm.jpg

Med Tamron 28-75 mm 2.8 objektiv:
http://johannatorbjornsson.se/grafik/28-75mm.jpg

Jag har alltså satt autofokusen på fodralet med den röda pilen ovanför. Och bilden på det fodralet är väldigt skarp i verkligheten. Men jag vet att det är svårt att jämföra när det är olika bilder på fodralen. Bilden med 50 mm ser ju värst ut i alla fall... Vill bara få lite bekräftelse från andra innan jag åker ända till stockholm för att få det fixat :p Jag bor i Göteborg.

Och bilden med Tamronobjetivet ser ju helt klart bäst ut (kanske beror på att det är större bländare eller nått dock). Såå... om dom på Nikonverkstaden fixar min kamera och nikonobjektiv så att skärpan sitter rätt med dom så kommer det inte bli lika bra med mitt tamronobjektiv sen?

Så vad tycker ni? Det ser väl inte okej ut?

Ev aningen lite frontfokus. Men en stor del av oskärpan kommer sig av att objektiv inte presterar så bra på största bländaröppning. Speciellt objektiv som är mycket ljusstarka (ja visst klart det finns undantag. 300/2,8 för vaddå... 35000kr?). Framförallt brukar kontrasten vara sämre.

Tips 1. Testa fotografera som du gjort, fast ställ fokus manuellt i "live view läge", och förstora bilden på monitorn när du ställer skärpan, så du sätter den perfekt manuellt. Ta en bild och jämför sedan med de bilder som du visat här. Då får du en uppfattning om hur bra dina objektiv skulle kunna prestera med perfekt fokus. Jag tror du kommer bli lite förvånad över hur mjuk skärpa det blir, även med perfekt fokus.

Själv brukar jag blända ner åtminstone 1/2 bländarsteg för att få riktigt bra skärpa. Ibland kan det ändå funka på full öppning. Max skärpa är inte alltid viktigast.

Kolla även på http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

Där kan du få en uppfattning om skärpa mm vid olika bländaröppningar.

MVH!

Nu kan jag antingen lugna dig eller ställa till det ännu värre, men Nikon fixar inte fokusfel på AF-objektiv som dina, de fixar bara AF-S.

Möjligen kan de justera in kamerahuset om det inte är 100 % kalibrerat, det förekommer, men objektiven får vara som de är. Eftersom det ser ut som att alla bilderna har ungefär samma felfokus, också 28-75, lite hitom motivet, så skulle det mycket väl kunna vara kameran som är dåligt kalibrerad.

Märker du att det blir precis samma fel på alla avstånd kan du alltid använda finjusteringen i menyerna och ställa dina 50 mm och 85 mm så de fokuserar rätt. På zoomar är det en rätt oanvändbar funktion, men på fasta objektiv kan det funka så länge fokusfelet är lika på alla avstånd. Det är det aldrig för zoomar men det kan vara det för fasta.

Mitt tips är att prata med Lasses kameraservice i Solna, de vet säkert vad problemet är. Jag tycker de är trevligare än Nikon att ha att göra med. Tyvärr har vi ju ingen Nikon-verkstad här i Göteborg.

[email protected]

Ev aningen lite frontfokus. Men en stor del av oskärpan kommer sig av att objektiv inte presterar så bra på största bländaröppning. Speciellt objektiv som är mycket ljusstarka (ja visst klart det finns undantag. 300/2,8 för vaddå... 35000kr?). Framförallt brukar kontrasten vara sämre.

Tips 1. Testa fotografera som du gjort, fast ställ fokus manuellt i "live view läge", och förstora bilden på monitorn när du ställer skärpan, så du sätter den perfekt manuellt. Ta en bild och jämför sedan med de bilder som du visat här. Då får du en uppfattning om hur bra dina objektiv skulle kunna prestera med perfekt fokus. Jag tror du kommer bli lite förvånad över hur mjuk skärpa det blir, även med perfekt fokus.

Själv brukar jag blända ner åtminstone 1/2 bländarsteg för att få riktigt bra skärpa. Ibland kan det ändå funka på full öppning. Max skärpa är inte alltid viktigast.

Kolla även på http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

Där kan du få en uppfattning om skärpa mm vid olika bländaröppningar.

MVH!

Jag vet att man kanske inte kan få jätteskarpt med så stor bländare, men jag vill ju ändå att skärpan ska ligga rätt så att det blir så bra som möjligt.

Bra tips där med live view, ska testa det imorgon!

Nu kan jag antingen lugna dig eller ställa till det ännu värre, men Nikon fixar inte fokusfel på AF-objektiv som dina, de fixar bara AF-S.

Möjligen kan de justera in kamerahuset om det inte är 100 % kalibrerat, det förekommer, men objektiven får vara som de är. Eftersom det ser ut som att alla bilderna har ungefär samma felfokus, också 28-75, lite hitom motivet, så skulle det mycket väl kunna vara kameran som är dåligt kalibrerad.

Märker du att det blir precis samma fel på alla avstånd kan du alltid använda finjusteringen i menyerna och ställa dina 50 mm och 85 mm så de fokuserar rätt. På zoomar är det en rätt oanvändbar funktion, men på fasta objektiv kan det funka så länge fokusfelet är lika på alla avstånd. Det är det aldrig för zoomar men det kan vara det för fasta.

Mitt tips är att prata med Lasses kameraservice i Solna, de vet säkert vad problemet är. Jag tycker de är trevligare än Nikon att ha att göra med. Tyvärr har vi ju ingen Nikon-verkstad här i Göteborg.

[email protected]

Jag ska ta och mejla Lasses och se vad dom tycker :)

Verkar rätt krångligt det där med finjustering i menyerna :p

Men tack för hjälpen :)

Finjusteringen är hur enkel som helst.

Ändra till +5 eller +10 och testa, jämför autofokus och liveview. Prickar det exakt är det bra, missar det ändrar du lite till. Det går alltid att ställa tillbaka till noll igen om det inte blir bra.

Maxvärdet är +/-20, men så mycket ska det knappast behöva justeras i ditt fall.

Finjusteringen är hur enkel som helst.

Ändra till +5 eller +10 och testa, jämför autofokus och liveview. Prickar det exakt är det bra, missar det ändrar du lite till. Det går alltid att ställa tillbaka till noll igen om det inte blir bra.

Maxvärdet är +/-20, men så mycket ska det knappast behöva justeras i ditt fall.

Mjo det kanske är ett alternativ, men ändå jobbigt att behöva gå in i menyn och ställa in det varje gång jag byter mellan fast och zoom, på t.ex. ett bröllopsjobb?

Och så måste jag testa om det blir rätt på alla avstånd?

Zoomen tycker jag verkar sätta fokus helt rätt.

85:an ser väl rätt bra ut, möjligen lite frontfokus. 50:an kanske något mer frontfokus. Skärpedjupet är ju rätt extremt kort på 1.8 så jag skulle nog prova med en mindre bländare.

Men som sagt, en jämförelse med LiveView fokusering manuellt eller med kontrastfokus ger nog en bättre jämförelse.

Mjo det kanske är ett alternativ, men ändå jobbigt att behöva gå in i menyn och ställa in det varje gång jag byter mellan fast och zoom, på t.ex. ett bröllopsjobb?

Och så måste jag testa om det blir rätt på alla avstånd?
Nejnej, kameran minns varje objektiv :)

Du ställer in varje objektiv en gång, sen är det lagrat så varje gång du sätter på det objektivet igen så använder kameran samma kompensation. Varje inställning påverkar bara just ett objektiv och inget annat.

Du bör testa så att det inte blir fel någon annanstans när du ställer in på ett ställe, det finns en risk för det, men det är inte så komplicerat.

Zoomen tycker jag verkar sätta fokus helt rätt.

85:an ser väl rätt bra ut, möjligen lite frontfokus. 50:an kanske något mer frontfokus. Skärpedjupet är ju rätt extremt kort på 1.8 så jag skulle nog prova med en mindre bländare.

Men som sagt, en jämförelse med LiveView fokusering manuellt eller med kontrastfokus ger nog en bättre jämförelse.

Jag håller helt med, zoomen är bra, 50:an har mest frontfokus och 85:an också en del frontfokus.

Men jag tänkte att det var bäst att ha största bländaren just för att det är kortast skärpedjup och lättast att se var i bilden skärpan är bäst?

Återkommer imorgon efter live view test!

Nejnej, kameran minns varje objektiv :)

Du ställer in varje objektiv en gång, sen är det lagrat så varje gång du sätter på det objektivet igen så använder kameran samma kompensation. Varje inställning påverkar bara just ett objektiv och inget annat.

Du bör testa så att det inte blir fel någon annanstans när du ställer in på ett ställe, det finns en risk för det, men det är inte så komplicerat.

Okej det var ju bra, kanske kan vara något :)

Hej

Vill inte vara näsvis på något sätt men ibland undrar jag om detta fenomen med felfokuserande objektiv existerar alls...! det finns jju massor med andra felkällor. I det här fallet undrar jag för det första hur du kan vara så säker på att skärpan ligger på rätt ställe och för det andra så är 1/25 en slutartid som är oerhört känslig för spegelfällningsskakningar. 1/80 är inte heller hundra vad det gäller den saken men på gränsen. Detta var två saker jag kom på i all hast och det går säkert att hitta en handfull till om man tar tid på sig. Nu tog jag chansen att lufta lite funderingar jag haft länge så jag hoppas du ursäktar att det blev just ditt problem som jag generaliserar lite om!
Christer

Om du tittar på bordet framför filmerna så ser du att det är skarpt i ett plan som är precis framför filmen hon siktar på.

Och jo, det existerar på riktigt. Jag kan bara gratulera om du inte har märkt av det än.

Vill inte vara näsvis på något sätt men ibland undrar jag om detta fenomen med felfokuserande objektiv existerar alls...! det finns jju massor med andra felkällor. I det här fallet undrar jag för det första hur du kan vara så säker på att skärpan ligger på rätt ställe och för det andra så är 1/25 en slutartid som är oerhört känslig för spegelfällningsskakningar. 1/80 är inte heller hundra vad det gäller den saken men på gränsen. Detta var två saker jag kom på i all hast och det går säkert att hitta en handfull till om man tar tid på sig. Nu tog jag chansen att lufta lite funderingar jag haft länge så jag hoppas du ursäktar att det blev just ditt problem som jag generaliserar lite om!
Christer

"I det här fallet undrar jag för det första hur du kan vara så säker på att skärpan ligger på rätt ställe" Nä, det är ju just det den INTE gör?

Och jag hade som sagt stativ och fjärrutlösare, så jag trodde inte att slutartiden var något problem. Om det nu var spegelreflexskakningar som orsakade att skärpan kom fel så kanske det var märkligt att det alltid blev frontfokus och aldrig bakfokus (eller vad det nu kan tänkas heta). Det borde väl ha blivit lite mer slumpmässigt då?

Hej igen

"I det här fallet undrar jag för det första hur du kan vara så säker på att skärpan ligger på rätt ställe" Nä, det är ju just det den INTE gör?

Och jag hade som sagt stativ och fjärrutlösare, så jag trodde inte att slutartiden var något problem. Om det nu var spegelreflexskakningar som orsakade att skärpan kom fel så kanske det var märkligt att det alltid blev frontfokus och aldrig bakfokus (eller vad det nu kan tänkas heta). Det borde väl ha blivit lite mer slumpmässigt då?

Vad jag menade var att hur du kan vara så säker på att du STÄLLT SKÄRPAN på rätt ställe. Även med af kan det vara klurigt att riktigt förstå var skärpan hamnar, bara här finns en massa tekniska felkällor. Sen håller jag med de som menar att för att ett sånt här experiment ska fungera så måste man använda en bländare som är riktigt skarp och dessutom en slutartid som är riktigt skarp, med marginal, 1/250 eller ännu hellre 1/500 minst. Fast det finns säkert fallgropar ändå.....

Jo, det ser ju faktiskt ut som lite, men verkligen betoning på "lite" frontfokus. Så jag tror TS som jag skrev tidigare är inne på korrekt spår. Men Jag vill ändå samtidigt hålla med om att vibrationer pga spegeluppfällning kan förvärra oskärpan ytterligare lite. Svårt att säga hur stor roll det spelar. Men det är också lite fiffigt just med "live view" fokuseringen. När man fotograferar i live view är spegeln redan uppfälld, och då slipper man vibrationer vid exponeringen. Bra för kontrollfoto alltså.

Skulle kunna vara en idé att fota på lägsta iso, för att få så bra bildkvalitet som möjligt. Det blir bättre skärpetest då. Dessutom ta 2 eller 3 bilder. Vid största öppning och sedan nedbländat ett respektive 2 steg. Dels för att kunna avgöra hur mycket av oskärpan beror på vald bländare. Dels för att front/bakfokus brukar kunna skilja mellan olika bländare. Bara en idé. Lycka till!

Vad jag menade var att hur du kan vara så säker på att du STÄLLT SKÄRPAN på rätt ställe. Även med af kan det vara klurigt att riktigt förstå var skärpan hamnar, bara här finns en massa tekniska felkällor. Sen håller jag med de som menar att för att ett sånt här experiment ska fungera så måste man använda en bländare som är riktigt skarp och dessutom en slutartid som är riktigt skarp, med marginal, 1/250 eller ännu hellre 1/500 minst. Fast det finns säkert fallgropar ändå.....

Ja om jag väljer en fokuspunkt som är mitt på det fodralet (som har väldigt kontrasterande färger och borde vara lätt att fokusera på) och den ändå tror att jag vill fokusera på det fodralet som är till höger så känns det ju som att det är något annat som är galet...

Jag får väl testa under lite bättre ljusförhållanden då. Men jag tycker ändå att man borde kunna få en hint om hur det ligger till med de här inställningarna? Om resultatet alltid blir det samma.

Till sist; bara för att jag kanske inte har utfört mitt test korrekt och det kunde orsaka att skärpan hamnade fel så behöver ju inte det betyda att såna här fokusproblem inte existerar? Varför skulle de inte göra det?

Jag tycker 50/1.8 ser felcentrerad ut. Oskärpan är inte symmetrisk en exakt mitt i bilden, den är utdragen i en coma. De andra två tydker jag ser helt ok ut, kanske lite, lite frontfokus - inget jag hade oroat mig över. Bilden är ju dessutom tagen i väldigt varmt ljus, detta påverkar AF en del. Prova i dagsljus också.

Men en 50/1.8 är ju inte en ekonomisk katastrof. Finns det en vänligt inställd fotohandlare i närheten är det bara att traska ner och be att få låna ett stativ och deras skyltex av 50/1.8. Kamera på stativ, ta ett lämplig mål i butiken, skjut med båda objektiven och jämför bilderna när du kommer hem.

Jag tycker det borde vara skarpare, framför allt i mitten på en D700. Detta är en ny AF-S 1.8, DVD-fodral från 1.5m, tagen med en D7000 och framkallad utan extra skärpning. Nerskalad till ca 60%, så bilden är som att titta på en D700 i 100% skala:

Bilagor

• dvd.jpg
    dvd.jpg
    90.8 KB · Visningar: 324
Jag tycker 50/1.8 ser felcentrerad ut. Oskärpan är inte symmetrisk en exakt mitt i bilden, den är utdragen i en coma. De andra två tydker jag ser helt ok ut, kanske lite, lite frontfokus - inget jag hade oroat mig över. Bilden är ju dessutom tagen i väldigt varmt ljus, detta påverkar AF en del. Prova i dagsljus också.

Men en 50/1.8 är ju inte en ekonomisk katastrof. Finns det en vänligt inställd fotohandlare i närheten är det bara att traska ner och be att få låna ett stativ och deras skyltex av 50/1.8. Kamera på stativ, ta ett lämplig mål i butiken, skjut med båda objektiven och jämför bilderna när du kommer hem.

Jag tycker det borde vara skarpare, framför allt i mitten på en D700. Detta är en ny AF-S 1.8, DVD-fodral från 1.5m, tagen med en D7000 och framkallad utan extra skärpning. Nerskalad till ca 60%, så bilden är som att titta på en D700 i 100% skala:

"Jag tycker 50/1.8 ser felcentrerad ut. Oskärpan är inte symmetrisk en exakt mitt i bilden, den är utdragen i en coma." - Vad menas med det?

Skärpan är osymetrisk. Kanter med en viss riktning blir skarpa, kanter med en annan riktning blir suddiga.

Jämför punkterna 1) och 2) här mitt i bilden. Den ena av dem (2) är skarp, och blöder inte in ljus i det svarta. Den andra blöder flera pixlar in i det svarta (1).

Detta betyder oftast att ett linselement i objektivet sitter snett.

Bilagor

• coma.jpg
    coma.jpg
    67.3 KB · Visningar: 315
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar