Phewww... det är smarta frågor du ställer, men de är hyffsat krångliga att svara på. Ska försöka plita ner lite info som jag tror kan vara bra.
Eftersom du har en grym kamera som dessutom är FF med otroligt bra ISO prestanda, så tror jag att ditt problem är lite av ett "icke-problem". Du behöver väldigt sällan välja bl 1,8 framför t ex bl 2,4 för kameran är så bra på högiso. Dessutom ger den riktigt kort skärpedjup. 50/2,4 på FF motsvarar ca 35/1,6 på APS-C t ex D7000 i skärpedjup. För det tredje har det mänskliga ögat inte mycket bättre upplösning än ca 6Mpix (ja jag vet att det kan bli lite diskussion på den punkten.... men grovt räknat med vissa antaganden). Den oskärpa som du ser när du tittar på en bild i 100% på din skärm... eller rättare sagt, ett utsnitt av en bild, eftersom ingen skärm klarar visa 12Mpix än..... den syns i princip aldrig i en utskrift eller i en bild som ska läggas upp på webben. Tittar man på en hel bild (inte ett utsnitt i 100%), och bilden man tittat på blivit rätt bildbehandlad, så kommer den se skarp ut.
Vissa problem med skärpan kan fortfarande vara påtagliga. 1) Dels de som beror på fotografen. T ex skakningsoskärpa. 2) Eller sådana som beror på omständigheterna, t ex mjukt ljus som man inte kan påverka. T ex foto i kyrka med blixtförbud. 3) Sedan kan vissa bero på utrustningen, t ex att ett objektiv har dålig kantskärpa, speciellt på stora bländaröppningar.
Men i huvudsak är problemet hypotetiskt. Dock inte alls ofarligt. Det kan vara som ett virus i hjärnan att börja fundera kring extrem bildkvalitet ;-) Fast det är klart. Att grubbla i detta ämne kan också vara väldigt lärorikt, och man lär känna sina grejor bättre. Och det skadar ju inte.
Så... ursäkta omvägen... nu har jag kommit till det egentliga svaret på frågan. Är ett objektiv med större maxbländare bättre vid motsvarande bländare? Svaret är NJAE
1) man måste utvärdera varje objektiv för sig.
2) det finns flera parametrar man behöver titta på. Centrumskärpa, kantskärpa, distorsion, vinjettering, CA, fokusskift, bokeh osv...
Du får skylla dig själv om du ställer såna frågor ;-) Objektiven kan vara olika bra på olika saker.
3) det är generellt svårare att konstruera och tillverka ett extremt ljusstarkt objektiv. De mest extrema 50
rna t ex 50/1,0 och liknande kan i många fall bli klart sämre än t ex ett 50/1,8. Åtminstone avseende skärpa, och framför allt skärpa nedbländat till optimum dvs ca 5,6 eller 8.
4) Men i objektivdesign kan man optimera för olika ändamål. T ex är Sigma 50/1,4 optimerat för stora bländaröppningar dvs 1,4 till ca 2,8. I det området är det bättre på det mästa jämfört med t ex canons 50
r som jag känner till bäst. Å andra sidan har det inte en chans mot canons 1,8 och 1,4 nedbländat till bl 8. Men det är ett medvetet (och enl min mening klokt val) från tillverkarens sida. Numre har man mest zoomar för bilder vid bl 4 och uppåt. Lika bra att optimera fasta objektiv till det de är bra på.
5) Nikon släppte ju ganska nyligen nya 50
r med tillägget G. Det är min uppfattning att denna nyare konstruktion generellt är lite modernare än den gamla och bättre på lite större öppningar. Men vill du gå in exakt på vilket som är bäst för dina behov måste du nog plöja massa tester och själv välja.
Kolla:
www.photozone.de
www.dpreview.com
www.dxomark.com
Ha det gott!