Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så ska man ha lång slutartid om jag vill "frysa" objekt som rör på sig.

Men om jag panorerar (heter det så?) med kameran? Krävs det även lång slutartid då?

Och så till sist.. Jag har upptäckt att om det t.ex är skymning/gryning ute så krävs? kort slutartid för att bilden inte ska bli svart rent ut sagt...

Men hur gör man då när man tar kort på saker som rör sig?

Svar på första frågan: precis tvärt emot vad du tror. Korta slutartider ska användas för att frysa en rörelse. Då måste du även ha bättre ljusstyrka, t.ex högra ISO eller större bländare.

Nja du måste ha kort slutar tid för att frysa objekt som rör på sig, och kortare slutartid betyder högre siffra dvs 1/125 är korare än 1/15 osv, för att frysa objekt när det är dåligt ljus finns inga genvägar antigen måste du skaffa ljusstarkare objektiv eller skruva upp iso värdet.

Nej det är tvärtom.
Kort slutartid om du vill frysa, tex 1/500 eller 1/1000 sekund. Värden som på kameran kan anges som 500 och 1000; dvs stora tal

En lång tid, t.ex 1/15 eller 1/8 sekund ger däremot suddga bilder av rörliga föremål.

När det är mörkt måste kameran vara öppen längre tid för att släppa in mer ljus; dvs längre tid

lol, det satt jag och funderade på idag.. det måste ju vara kortare.. vet inte vart jag fått längre ifrån då *s*
Jag har iaf ställt in rätt på kameran när jag testat ;)
Bra att ni redde ut det åt mig.

När jag panorerar då? måste jag ha kortare då med?

ljusstarkare objektiv? Är det bländaren då? För använder mig av 2,8.

Lite längre tider vid panorering, dock inte jättelånga. Ja ljusstyrka objektiv är de som klarar av små bländartal/stora bländare. 2.8 är ljusstarkt för zoomobjektiv och långa telen.

Jag tror du menar tvärtom, för att frysa en rörelse krävs kort slutartid.Ju snabbare det rör sig dessto kortare tid, exempelvis rotorbladen på en helikopter, låt oss säga att vid 1/2 sek blir det en mörk ring av rotorbladen medans vid 1/2000 sek ser du dom enskilda bladen.

Ang. panorering, vad vill man uppnå?, en längre tid ger suddig(fartig) bakgrund och risk för oskärpa(p.g.a handskak).Kort tid ger skarp bild men då kanske utan "farten".Övning ger färdighet)

Om det är dåligt ljus ute så behöver du ha slutaren öppen längre för att få in tillräckligt med ljus in i kameran för att inte få en svart bild, alltså en lång slutartid.

Att fånga ett rörligt motiv när det är mörk går väl i stort sett bara på ett sätt och det är med blixt, gärna ihop med lite längre tider.

2,8 är en stor bländaröppning - släpper in mycket ljus

11 och 16 t.ex. liten öppning.

2,8 ger litet skärpedjup

16 ger stort skärpedjup.

Ah, tack alla!!
Då tror jag jag hänger med bättre i detta :)

Jo, gissade att blixt var ett alternativ.

Vad för blixt använder man då?
(för bilxtar har jag noll koll på)

Kan säga att jag har en Nikon D80

Jag har också en D80 som jag har en Nikon SB 24(hyfsat billig) till, det funkar bra men man får ställa in blixten manuellt.Man får testa sig fram helt enkelt, vilket jag tycker är bra då man lär sig hur allting hänger ihop;-)

Vill du ha mer automatik(ex.I-TTL) finns Nikon SB 600/800, Metz har fått fina recensioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar