ANNONS
Annons

Det här med autofokusmotor..

Produkter
(logga in för att koppla)

phaenna

Medlem
Sitter och kikar på ny kamera. Har nu en kamera utan inbyggd autofokusmotor i huset. Därav några objektiv med inbyggd motor då givetvis.

Hittat en kamera nu (D90) vilken har AF inbyggd i huset och funderar på hur det funkar med mina objektiv som också har AF?

Funkar det att ha motor i både objektiv och hus? Kommer kameran och objektiven komma överens liksom. Dum fråga kanske...

Vilka objektiv kan jag köpa till D90 sedan.. funkar alla med Nikonfattning typ? Eller måste jag tänka på att det skall vara vissa modeller. Finns ju så mycket... AF, AF-S, AF-S DX osv.

Känner mig förvirrad. :p
 
Hittat en kamera nu (D90) vilken har AF inbyggd i huset och funderar på hur det funkar med mina objektiv som också har AF?
Funkar det att ha motor i både objektiv och hus? Kommer kameran och objektiven komma överens liksom.
Jadå, de kommer överens. D90 är för övrigt en alldeles utmärkt kamera.
 
Alla objektiv passar alla kameror, men alla objektiv får inte autofokus med alla kameror och alla kameror får inte full täckning med vissa objektiv. Jag ska förklara:

DX objektiv: Är gjorda för att passa speciellt Nikons DX kameror.
Alla Nikon kameror utom D700, D2-serien och D3-serien är DX kameror. Så du kan köra med DX objektiv tills du skaffar en proffskamera med fullformat. Objektiv som det inte står DX på passar till DX också. DX objektiv är billigare eftersom att de inte behöver passa en FX (fullformat).

AF-S objektiv. Har inbyggd motor och gör så att du får autofokus med alla kameror. Finns både för FX (Fullformat) och DX.

AF-D objektiv. Har inte inbyggd motor. Om du vill ha autofokus med ett AF-D så måste du ha en kamera med inbyggd motor. Går att använda utan motor i huset men då måste du fokusera manuellt.

/Hannes

Lite läsning: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm
 
Köpte en D90 idag! Så nu ska här fotas igen =)

Då kan jag alltså köra många objektiv eftersom jag ändå har motor i huset och inte behöver tänka på det =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.