Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med att kommentera modeller...?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Jag ville bara poängtera fotografens valmöjligheter. Du påstod att det inte är mycket till val, jag säger tvärtom. Vi har alltid (minst) ett val..

Fast för att vara på en fotosida så måste väl valmöjligheten mellan att fotografera eller inte fotografera framstå som rätt okonstruktiv, eller? Jag hävdar att det inte är mycket till val när vi väl bestämt oss för att fotografera modeller.

Frågan har större berättigande, enligt min åsikt, när vi talar om journalistiskt/dokumentärt fotograferande än om modellfotograferande.

/Maverick
 
Oj vad ni skriver mycket jobbiga saker om nakenfoto. Jag som alldeles har gjort en ny nude art bild, nu vet jag inte om jag vågar ha den kvar på fotosidan
 
ryssen skrev:
Oj vad ni skriver mycket jobbiga saker om nakenfoto. Jag som alldeles har gjort en ny nude art bild, nu vet jag inte om jag vågar ha den kvar på fotosidan
Klart du ska ha tycker jag. Här pratas det väl om en anna kategori bilder om jag uppfattat tråden rätt också. Modellfoto och nude art är inte samma sak även om modeller behövs till det senare med..
 
Maverick skrev:
Att välja mellan att fotografera eller inte fotografera tycker jag faller utanför ämnet.
Med flera val kan man även välja att fotografera och att då arbeta för att få modellen att passa in, göra sig bra i bilden och att tänka på vad bilden förmedlar och hur.. Man behöver inte avstå fotografering, men att endast ha en snygg modell gör ingen bra bild om samarbetet mellan fotograf/modell brister eller om fotografen inte lyckas förmedla modellen på ett intressant/bra sätt i bilden.

Att innehållet och vad bilden förmedlar är relevant i bildkritik är väl de flesta överens om? Och det tycker jag kan vara högst relevant när man ger bildkritik. Alltså, man skriver inte att "gu, va ful modell" men man kan väl skriva att man önskar en mer levande blick, posering eller att det känns mindre bra på andra sätt angående t.ex posering, val av utstyrsel etc?

Ljuset, tekniken kan ju vara bra även om jag som betraktare tycker att en osäker blick hos modellen gör bilden kass... Eller att en stängd mun, knäppt blus i vissa fall hade passat bättre. Varför ska jag inte påpeka det då menar ni?
 
Jag har absolut inget emot modellbilder eller nakenbilder heller för den delen men jag ogillar uppenbara bilder på alla dessa silicon brudar som exponeras. De som helt klart är opererade ratar jag på grund av att de visar ett onaturligt utseende som många vill efterlikna inte´minst våta tonårstjejer. Tycker inte vi skjall uppmuntra till det. När jag ser en sådan bild så brukar jag inte kommentera den. Jag skulle absolut inte skriva något som kan såra tjejen om jag valde att ge en kommentar. Hon har valt att operera sig och det får ju stå för henne. De som retar sig på dessa siliconbrudar kan sluta ge kommentarer så blir allt frid och fröjd.
 
Om man såg en bild på en mager anorektisk kille
med en plastopererad kuk som hängde nere vid knäna slicka sig om munnen och,stirra lite tafatt in i kameran,skulle det nog anses som en tjänst, att kritisera bilden, även om gossen och fotofrafen blev lite ledsna
Mvh Bengt.
.
 
bassa skrev:
Om man såg en bild på en mager anorektisk kille
med en plastopererad kuk som hängde nere vid knäna slicka sig om munnen och,stirra lite tafatt in i kameran,skulle det nog anses som en tjänst, att kritisera bilden, även om gossen och fotofrafen blev lite ledsna
Mvh Bengt.
.

Du vet exakt vad kvinnor vill ha... ;)
 
Fläsk-Tarzan skrev:
... De som retar sig på dessa siliconbrudar kan sluta ge kommentarer så blir allt frid och fröjd.

Det är ju just det vi inte ska göra,om du upplever att det finns ett "problem" nånstans,så är det fan nästan en skyldighet att reagera.Och nej,Fredrik J och Mats L jag är INTE emot nakenhet i fotografier eller någon annanstans,det är också för mig en naturlig sak!!!"Problemet" med många utav slitzbilderna är att dom visar upp modellen som ett paket Kellogs K-special.Jag tycker det är konstigt att inte fler reagerar när människor ställs ut som varor.
 
lottawe skrev:
Med flera val kan man även välja att fotografera och att då arbeta för att få modellen att passa in, göra sig bra i bilden och att tänka på vad bilden förmedlar och hur.. Man behöver inte avstå fotografering, men att endast ha en snygg modell gör ingen bra bild om samarbetet mellan fotograf/modell brister eller om fotografen inte lyckas förmedla modellen på ett intressant/bra sätt i bilden.

Att innehållet och vad bilden förmedlar är relevant i bildkritik är väl de flesta överens om? Och det tycker jag kan vara högst relevant när man ger bildkritik. Alltså, man skriver inte att "gu, va ful modell" men man kan väl skriva att man önskar en mer levande blick, posering eller att det känns mindre bra på andra sätt angående t.ex posering, val av utstyrsel etc?

Ljuset, tekniken kan ju vara bra även om jag som betraktare tycker att en osäker blick hos modellen gör bilden kass... Eller att en stängd mun, knäppt blus i vissa fall hade passat bättre. Varför ska jag inte påpeka det då menar ni?

I just det du skriver i detta inlägg är vi helt överrens om. Men jag tror inte att det är den typen av kommentarer som fotografer har problem med heller.

Det enda jag kan reagera på är vad en bild förmedlar. Det kan naturligtvis också kritiseras. Problemet i många fall är att det förs fram på ett sätt så att det framstår som en absolut sanning istället för den i högsta grad subjektiva bedömning det är.

Mvh
Maverick
 
kiwawa skrev:
Det är ju just det vi inte ska göra,om du upplever att det finns ett "problem" nånstans,så är det fan nästan en skyldighet att reagera.Och nej,Fredrik J och Mats L jag är INTE emot nakenhet i fotografier eller någon annanstans,det är också för mig en naturlig sak!!!"Problemet" med många utav slitzbilderna är att dom visar upp modellen som ett paket Kellogs K-special.Jag tycker det är konstigt att inte fler reagerar när människor ställs ut som varor.

Har jag någonsin påstått att du är emot nakenhet?

/Maverick
 
Maverick skrev:
Har jag någonsin påstått att du är emot nakenhet?

/Maverick

Maverick skrev:

Men vissa tar ett par nakna bröst för att det skulle vara så himmla mycket mer framhävt än övriga kroppen. Något som antagligen beror på att man satt normen till att vi inte ska se kvinnobröst, det är något hemligt som ska hållas skyddat. Vi har ett onormalt förhållande till nakna kroppar i största allmänhet.

Mvh
Maverick

Nej det har du inte,men dom gånger vi diskuterat detta har det menats på att om "man" är emot vissa slitzbilder så är "man"emot nakenhet i största allmänhet.Jag vill bara för er klargöra MIN syn på nakenhet,så att det inte blir en VS diskussion om nakenhet.För än en gång handlar det inte i min mening inte om nakenhet, utan om hur fotografer framställer modeller.
 
Jag tycker Lotta har en fin inställning.

Däremot håller jag inte med dig Ragnar när du säger att man inte skall kommentera silikonbrudsbilderna. Din tystnad är ett medgivande och ett förlorat stöd för unga osäkra flickor. Jag tror att ditt stöd behövs mer än du tror. Men givetvis kan man inte gnälla över varje bild, då blir folk bara trött på en.

Själv tycker jag att man skall vara återhållssam i sina kommentarer om modellens utseende.
För samtidigt skriver ni att det är OK att skriva att de söta är söta och de vackra är vackra. Men de fula fick visst inga kommentarer...

Varför fick jag ingen kommentar när silikonbruden fick?....
Hade jag för mycket kläder? - nej inga alls.
Ler jag inte? - jo!
Aha! jag har inget silikon...

Tror fan att det sätter griller i huvudet i dagens ungdom.
Det är ett raffinerat sätt av... låt oss säga beutymobbing.

Samtidigt måste man vara beredd som modell att få extremt oigenomtänkta kommentarer. Det finns inga garantier på ngt håll.
 
Det som gör att jag reagerar på dessa modebilder är,att många fotografer som jobbar med flickfotografi.motverkar,det faktum ,att fler och fler unga killar tar avstånd från cilikon och tilloch med hånar brudar på badständerna. .Eftersom många tjejfotografer är enormt skikliga när det gäller ljus sättning,och det tekniska skulle man önska att dom hängde med lite mer. Och inte stövlade på med samma ytliga bilder,där cilikon plast ,fåniga påser,tycks vara det viktigaste .Det är en björntjänst mot unga fina tjejer,att få dom att tro att det är nödvändigt att fixa till sig med plast cilikon för att övrerhuvud taget efterfrågas. ställ i stället krav.Ingen plast här ,Särkilt när fler ochfler som inte är flickfotografer tycks tycka illa om det. Hellre en svensk ko en en belgisk blå
 
kiwawa skrev:
Då kan ju fotografen skriva att "jag ansvarar för det 2:a ljuset till vänster om modellen,va tycks"Då kan jag utgå ifrån det och inte det som är utanför fotografens kontroll;-)

Sen är det ju inte så att kritik och"gnäll"tas emot så väl av vissa av dom här fotograferna.

Kanske är jag annorlunda men jag tror inte det ändå.
När jag ser en bild som jag tycker är intressant ger jag min åsikt om bilden. Om jag stör mig på något i den talar jag sakligt om vad och varför jag stör mig och hur jag tycker att det kunde ändras.
Detta förutsätter alltså att jag överhuvudtaget finner ett intresse i bilden.

Jag saknar totalt intresse i närbilder av blommor eller någons katt. Eftersom jag saknar intresse i dessa lägger jag heller aldrig in en kommentar om hur trött jag är på dessa bilder.

Där skiljer sig vissa iom att de gärna går in på bilder med naket och moralpredikar om porr och socialt förfall. Varför ger man sådana typer av kommentarer och vad är det som får denna människa att öppna den bilden han ser redan i tumnageln innehåller naket?

Det är alltså skillnad på kritik på en bild och angrepp mot någons person eller intresse. Det senare har jag ingen förståelse alls för.
 
Fast att kräkas över människor som väljer att pumpa upp muskler att operera in implantat är ju lika dålig människosyn som någon annan syn.

Det har inget med bildkritik att göra enligt min mening. Det är så få tillfällen där det är berättigat. Det kan vara berättigat att ifrågasätta slitz eller en konstfotograf som genomgående använder sig av modeller med onormalt stora bröst.

Men jag har hitills inte sett det här på fotosidan.

/M
 
gesoulis skrev:
Kanske är jag annorlunda men jag tror inte det ändå.
När jag ser en bild som jag tycker är intressant ger jag min åsikt om bilden. Om jag stör mig på något i den talar jag sakligt om vad och varför jag stör mig och hur jag tycker att det kunde ändras.
Detta förutsätter alltså att jag överhuvudtaget finner ett intresse i bilden.

Jag saknar totalt intresse i närbilder av blommor eller någons katt. Eftersom jag saknar intresse i dessa lägger jag heller aldrig in en kommentar om hur trött jag är på dessa bilder.

Där skiljer sig vissa iom att de gärna går in på bilder med naket och moralpredikar om porr och socialt förfall. Varför ger man sådana typer av kommentarer och vad är det som får denna människa att öppna den bilden han ser redan i tumnageln innehåller naket?

Det är alltså skillnad på kritik på en bild och angrepp mot någons person eller intresse. Det senare har jag ingen förståelse alls för.
Jag tror vi i stort är överens,MEN man kan ha ett intresse i bilder även om man är emot bildens ide eller syfte osv.Ex. om man står till höger eller vänster inom politiken så har man rimligtvis något att säga om den andra sidan,eller hur?.Och återigen bör det påpekas att detta inte handlar om naket i sig!!

Sen att angripa någons person är vi överens om att det ska man inte göra,MEN att ifrågasätta någons intresse eller syfte är i högsta grad viktigt, i alla fall för mig,Jag har svårt att tiga och titta bort om jag till exempel stöter på en nazist.
 
kiwawa skrev:
Jag tror vi i stort är överens,MEN man kan ha ett intresse i bilder även om man är emot bildens ide eller syfte osv.Ex. om man står till höger eller vänster inom politiken så har man rimligtvis något att säga om den andra sidan,eller hur?.Och återigen bör det påpekas att detta inte handlar om naket i sig!!

Sen att angripa någons person är vi överens om att det ska man inte göra,MEN att ifrågasätta någons intresse eller syfte är i högsta grad viktigt, i alla fall för mig,Jag har svårt att tiga och titta bort om jag till exempel stöter på en nazist.

Det är dock två vitt skilda saker. Jag har också svårt för nassar och det pga deras personangripande ideologi. Vem angriper tex Slitz?
 
gesoulis skrev:
Det är dock två vitt skilda saker. Jag har också svårt för nassar och det pga deras personangripande ideologi. Vem angriper tex Slitz?
Kan du förklara närmare vad du menar med två vitt åtskilda saker.
Sen finns det ju massor av människor som ifrågasätter slitz,och deras syn på kvinnor.
 
bassa skrev:
Det som gör att jag reagerar på dessa modebilder är,att många fotografer som jobbar med flickfotografi.motverkar,det faktum ,att fler och fler unga killar tar avstånd från cilikon och tilloch med hånar brudar på badständerna. .Eftersom många tjejfotografer är enormt skikliga när det gäller ljus sättning,och det tekniska skulle man önska att dom hängde med lite mer. Och inte stövlade på med samma ytliga bilder,där cilikon plast ,fåniga påser,tycks vara det viktigaste .Det är en björntjänst mot unga fina tjejer,att få dom att tro att det är nödvändigt att fixa till sig med plast cilikon för att övrerhuvud taget efterfrågas. ställ i stället krav.Ingen plast här ,Särkilt när fler ochfler som inte är flickfotografer tycks tycka illa om det. Hellre en svensk ko en en belgisk blå
Det är inte fotografen som styr, det är pengarna.
Större bröst mer sålda nummer.

Men jag tycker det är OK att förstora brösten om målet är pengarna, för då har du i alla fall ett syfte med operationen.
Men tyvärr gör många det för dålig självkänsla.
 
kiwawa skrev:
Kan du förklara närmare vad du menar med två vitt åtskilda saker.
Sen finns det ju massor av människor som ifrågasätter slitz,och deras syn på kvinnor.

Nassarna för en politisk kamp för att antingen tvångsförflytta eller utplåna människor de ogillar.
Slitz är väl ändå inte i närheten av varken det eller politik?

Jag undrar över en sak till. Man kan ofta läsa om människor som har åsikter om sådana tidningar och modeller och de verkar alla veta vad som är bäst för samhället och hur dåligt dessa tjejer mår.
Jag hör sällan någon modell i dessa tidningar klaga över sitt arbete.

De vet kanske inte sitt eget bästa utan det är det bara andra som gör?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.