HDFS) (KGS skrev:
Och det är inte modeller då?
Alltså, jag menade att det inte är
mina modeller, utan just en männsiska framför min kamera, just då.
Det är okej att kritisera poser, kläder, smink, ansiktsuttryck och dylikt, men att ge en personlig kommentar som att modellen har för stor näsa, för små öron, för mycket mage, platta bröst eller vad det nu kan vara har inget med bildkritik att göra.
Se mitt svar till Daniel.
Jag tror att begreppen blandas ihop en del här. Oftast brukar kommentarer till modellbilder som upprör en del fotografer här handla om en skev kvinnosyn. Kommenteraren kan anse att modellen ser korkad, bimboaktig och krystat sexig ut. Jag tror det handlar om hur fotografen
framställer henne; en schablonartad kvinnobild, och det finns det en del som stör sig på.
Det är en diskussion jag tycker behövs. För som fotograf är man ansvarig för innehållet i sina bilder, vad de skickar för signaler och vilket budskap de ger.
Därför behöver inte träd-, älg-, industri- eller interiörfotografen motivera sitt motivval särskilt ofta eftersom det knappast har någon politisk, könsmaktmässig eller moralisk laddning.
Jag lägger ingen egen åsikt i dessa modellbilder i detta inlägg, jag bara ger uttryck för vad jag läser. Tycker inte att modellbilderna, hur klyschiga de än må vara, ska bort härifrån. Jag kan välja att inte titta på dem. För det finns en hel del bra också.