Annons

Det går bra för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Informationen kommer från http://www.bythom.com/index.htm

Nikon har just offentliggjort sitt resultat, Ser riktigt bra ut! Kommentaren nedan är Thoms

"We have a whole bunch of things to discuss. First, look at those lens numbers (just completed fiscal year is in blue). Nikon's original 2007 forecast was 2.3m units, so they managed to do much better here than expected (1.74m units came in the last half of the year). Meanwhile, Coolpix sales went the other way. The estimate was 6.5m and they achieved 5.92m, a significant shortfall. Of course, if you've seen the latest Coolpix lineup, you'll know why. Yawn. (Come back to this site in a couple of weeks for my partial solution to the problem.)

Overall, a 10% profit margin is what most well-run businesses can achieve over time, so since Nikon is already there, the real issue for them is to increase sales without changing their cost equations.

For those wondering about regional impacts. The US continues to be the largest market for Nikon Imaging, with 34% of their sales, Europe follows with 32%, Asia and Other is 18%, and Japan is 16%. But Nikon expects Europe to grow (to 35%) and the US to shrink (to 30%) in the coming year. DSLRs and lenses now account for 63% of sales volume for the Imaging Division (up to 66% in the coming year).

But look at those 2008 estimates! The DSLR unit volume seems about what I'd expect (assuming a new model or two during the year). Someone is dreaming about the Coolpix volume, unless there's a whole new lineup of Coolpix that are no longer me-too just around the corner (given that Nikon's estimates are that Coolpix sales will be higher in the FIRST half of the upcoming fiscal year, I'd say no to new Coolpix models fixing the problem--given the values listed above, look for Coolpix rebates and sales). But look at those lens estimates! A 33% increase in lens sales? Yep, the rumor of lots of new lenses must be true (and again, the numbers are front-loaded to the first half of the fiscal year, so they must be coming soon).

Finally, a couple of minor points caught my eye in the press conference: "Expanding Glass Business through new business and withdrawing from non-profitable business," and "Our Aspirations: Meeting needs. Exceeding expectations." Let's see, a D3h and D3x with some new lenses would meet my needs. A usable ISO 1600 and all AF-S/VR lenses, including primes, would exceed my expectations."
 
Så för varje såld DSLR har de sålt 1,2 objektiv. Undras om kitobjektiv är inräknade? I så fall stöder det teorin om att de flesta bara äger ett objektiv till sin DSLR.

...om man nu prompt ska dra några slutsatser av dessa siffror. Man kan säkert teoretisera om att DSLR-volymmarknaden är så ny att de flesta inte hunnit köpa flera objekt ännu.

Per.
 
perstromgren skrev:
Så för varje såld DSLR har de sålt 1,2 objektiv. Undras om kitobjektiv är inräknade? I så fall stöder det teorin om att de flesta bara äger ett objektiv till sin DSLR.

...om man nu prompt ska dra några slutsatser av dessa siffror. Man kan säkert teoretisera om att DSLR-volymmarknaden är så ny att de flesta inte hunnit köpa flera objekt ännu.

Per.

Kanske.. men där räknas ju bara Nikons objektiv? Det är nog en stor del som bara har Nikon som märke på sitt kitobjektiv men har tredjepartsobjektiv (Tokina/Tamron/Sigma) i övrigt.

/J
 
Det som Michio Kariya hade sagt: "Our Aspirations -Meeting needs. Exceeding expectations." tycker jag förpliktar. Ärligt talat tycker jag att Nikon måste ta sig i kragen nu om man inte skall hamna på efterkälken. Och ju längre de väntar desto mer måste de "leverera". Inte för att FF är universallösningen men om man ser till Canon så har man både levererat en FF till en ruskigt bra pris och kommer nu med en rikigt modern snabb proffskamera för under 35kkr. Och i mellansegmenten har Pentax kommit med en ruskigt fin kamera som både är vädertätad och har antiskak. Och jag håller med Thom, om inte Nikon kommer med någon innovativt vad gäller sensorteknik och en uppdatering av objektivutbudet tror jag det kommer att bli fler Nikonister som byter till andra märken. Vi slutkonsumenter är tyvärr för kortsiktiga för att det skall passa ett "brand" som Nikon ;-) Vi väljer inte märken genom att titta i backspegeln utan vad som finns nu eller möjligen rätt snart.
Det känns som om Nikon i flera avseenden blivit omkörda ordentligt TROTS att siffrorna delvis visar på motsatsen. Men å andra sidan, bara för att det går bra för Nikon betyder det faktiskt inte att man är innovativa, teorierna brukar hävda det motsatta, nämligen att förnyelse och produktutveckling kostar. Detta är sannolikt förklaringen till att det gått bra.

PS. Observera att JAG är rätt nöjd med min Nikonutrustning, bara tveksam över de val Nikon gjort. Men visst, skulle jag vara TVUNGEN att byta idag skulle jag nog vara tvungen att fundera extra noga. Men vem vet, kanske kommer Nikon att överraska oss. Jag hoppas det. DS.
 
Det som VERKLIGEN skulle skaka om i båten, är om Nikon skulle presentera en modulär D3:a lagom till sitt 90-årsjubileum i juli.

Ett bra kamerahus, är ett bra kamerahus! Det behöver inte bytas ut vart tredje år (D1, D1x/X, D2, D3...), för det "stjäl" bara utvecklingsresurser från de områden där det digital rör sig snabbt: sensorer, software, firmware, elektroniken, etc.
 
johan.morck skrev:
Det känns som om Nikon i flera avseenden blivit omkörda ordentligt TROTS att siffrorna delvis visar på motsatsen. Men å andra sidan, bara för att det går bra för Nikon betyder det faktiskt inte att man är innovativa, teorierna brukar hävda det motsatta, nämligen att förnyelse och produktutveckling kostar. Detta är sannolikt förklaringen till att det gått bra.


Det kan jag inte hålla med om.
D2X är fortfarande mycket konkurenskraftig. Och fram till att 1D MkIII kom så var Canons kamerahus hopplöst omoderna jämfört med D2X. Canon har förvisso hållit en riktigt hög nivå på sensortekniken, men inte på kamerahusen vad gäller teknik och ergonomi.

Nikon har tyvärr låtit en stor del av objektivfloran bli väl gammal.

/Erik
 
Jag är beredd att hålla med dig ang Nikons hus vad gäller ergonomi. Jag sade heller inte att Nikons kameror på något sätt är dåliga. Det jag snarare försökta säga är att Nikon valt en tekniskt sett mindre "vågad" eller aggresiv väg under de senaste åren. Det var i det avseendet jag menade att (läs: att jag uppfattar det som att) Nikon blivit omkörda.
 
eon skrev:
Canon har förvisso hållit en riktigt hög nivå på sensortekniken, men inte på kamerahusen vad gäller teknik och ergonomi.

Egentligen så bör jag väl inte öppna munnen här, men är inte det en väldigt subjektiv uppfattning?

Själv har jag absolut inga problem med varken grepp, knappars placering eller menysystem med min Canon. Däremot är kameran, jämfört med konkurrenten D2H/X klart tyngre, men det känns tryggt när man råkar tappa den (jo, min har varit i backen två gånger u.a.)

Men absolut att Nikon gör fina hus. I en annan mätning så var det visst Canon som låg i topp när det gällde sålda, eller om det var utlevererade enheter. Det finns så mycket statistik här i världen att man kan bevisa vad man vill.

Inget märke är omkört, de har valt olika vägar som leder fram till samma mål - bilden.
 
Jeppe skrev:
Inget märke är omkört, de har valt olika vägar som leder fram till samma mål - bilden.

Möjligen var omkörningsmetaforen olycklig sammanhanget. Hoppas inget tagit illa vid sig ;-) Och JA, visst är det en god portion subjektivitet man lägger i uttrycket en "bra" kamera eller bild för den delen. Alla har ju olika behov, intressen och preferenser. MEN teknisk innovation går faktiskt att mäta. Effekterna av dessa i slutänden, är därmot inte alls lika säkert märkbar.
 
perstromgren skrev:
Så för varje såld DSLR har de sålt 1,2 objektiv. Undras om kitobjektiv är inräknade? I så fall stöder det teorin om att de flesta bara äger ett objektiv till sin DSLR.

...om man nu prompt ska dra några slutsatser av dessa siffror. Man kan säkert teoretisera om att DSLR-volymmarknaden är så ny att de flesta inte hunnit köpa flera objekt ännu.

Per.

Man har ju kvar objektiven från sin gamla kamera.
 
Jag tycker inte heller att Nikon är speciellt omkörda. Vare sig när det gäller hus eller optik. Det finns luckor i några smala områden där vissa andra leverantörer är bättre men den enda som kan konkurrera med Nikon genom hela området är Canon.

Pentax är ljusår från N när det gäller sortiment men visst är K10:an fin men den kan inte konkurrera med C eller N på egen hand. Dessutom är det STORA luckor i Pentax objektivsortiment än så länge.

D40 till D200 är alla ytterst konkurrenskraftiga jämfört med konkurrenterna. Likaså D2X fast här är det lite svårare att göra en direkt jämförelse. Tror att det är många av de som idag som arbetar med D2X som faktiskt inte behöver en FF. Inte jag i alla fall. Visst finns det de som behöver FF och för de har Nikon en lucka. Den mest omoderna modellen i Nikons sortiment känns som D2Hs, framför allt efter att Canon lanserat mkIII.

När det gäller gluggarna så är det ytterst få som är "out of date". I alla fall av de breda massornas optik. Sortimentet av zoomar känns i stort komplett även om en snabbare vidvinkelzoom saknas och VR på 17-55 2,8.

Att "alla" fasta gluggar (ej supertelen) saknar AF-S motor tror jag vara en akademisk fråga för Nikon. De säljs nog i ett försvinnande få antal. Gäller även bristen på VR i de långa teleobjektiven. Antalet som säljs är nog även här ytterst få.

Det största problemet känns vara på vidvinkelsidan men här hänger det till viss del ihop men bristen på FF. Det finns inga riktigt ljusstarka vidvinkliga alternativ i Nikons sortiment idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.