Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blev ingen digitalkamera..

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Har läst i inlägg på forumet att en flatbäddsskanner inte fungerar bra till småbildsfilm, stämmer det? Min Holga är ju för 135-film.

Flatbädd fungerar utmärkt med 135-film. Vilket problem är det du tänker på?

Att köpa en dedikerad filmskanner (diaskanner) för mellanformat eller större är utanför de flesta hobbyisters budget ändå. Jag tänker på de som behöver skanna större format än småbild för en rimlig peng.

135-adaptern tror jag kan vara ett bra köp i vilket fall. Alltid bra att ha valmöjligheten få med bilden ut i perforeringen. Och 120-filmen med 6x6-format gör att tonerna fördelas på mycket fler filmkorn, vilket i varje fall inte försämrar tonskalan utan istället berikar den.

paco skrev:
Flatbädd fungerar utmärkt med 135-film. Vilket problem är det du tänker på?

Att köpa en dedikerad filmskanner (diaskanner) för mellanformat eller större är utanför de flesta hobbyisters budget ändå. Jag tänker på de som behöver skanna större format än småbild för en rimlig peng.
Jag tror någon i forumet nämnde att detaljrikedomen försvann (särskilt för sv/v) när man använde flatbäddsskanner för småbildsnegativ och att det berodde på glasets position i maskinen medan diafilmsskannern var uppbyggd på ett annat sätt så att negativen kom närmare för avläsning. ICE-program för borttagning av damm och repor var visst också viktigt så att man slapp efterredigering i PS. Fördelen med flatbäddsskanner skulle väl vara att man kan skanna fler negativremsor samtidigt och att det därför gick snabbare att använda en sån, men då på bekostnad av bildkvaliteten. Nu vet jag inte om uppfattat detta rätt eftersom jag nyss börjat kika på skannrar och inte är så insatt.

Graal skrev:
Vill du ändå ha med allt och använda 120-kamera kan du göra somden här killen. Köra med två 135-filmer över varandra...
Hahahahahahaha ! Jisses vilken ide'. Undrar hur han laddar kameran ? I mörkrum ?

/ Erik (som innan jag skaffar en Holga ska få tummen ur och lämna in Rollieflexen som inte är en toykamera men härligt gammal mekanisk)

Flatbädd

Apropå flatbäddsskanner så har jag en Canon Canoscan 8400F (har nu ersatts av 8800F), kostar strax under 2 000 kr. Den skannar 120-film utmärkt (3 rutor i taget) men som alla flatbäddar är bl.a skärpan inte perfekt på småbild, dock användbar till en hel del saker, om det ändå mest är bilder tagna med holga och liknande skulle jag påstå att en flatbädd med filmavläsning (min har en lampa i locket som följer med vid skanning) duger utmärkt. En riktig filmskanner kostar minst 5 000 kr och går bara att skanna en filmsort med.

/ Erik

Sans skrev:
Jag tror någon i forumet nämnde att detaljrikedomen försvann (särskilt för sv/v) när man använde flatbäddsskanner...

Du kan kolla min fotoblogg . All film där är skannat med flatbädd. I arkivet (upp till höger) är bilderna uppdelade efter kamera som använts.

Jag kan lova dig att detaljrikedomen inte går förlorad. Det låter väldigt överdrivet =) Du får inte ut kornskärpa ur filmen, men det gör du inte med en diaskanner heller. I senaste eller förra numret av Proffsfoto går de igenom olika skannrar. Mycket bra läsning där.

Graal skrev:
135-adaptern tror jag kan vara ett bra köp i vilket fall. Alltid bra att ha valmöjligheten få med bilden ut i perforeringen. Och 120-filmen med 6x6-format gör att tonerna fördelas på mycket fler filmkorn, vilket i varje fall inte försämrar tonskalan utan istället berikar den.

Det blir nog så att jag får experimentera mig fram, det kan vara kul att ha kunna välja lite olika tillvägagångssätt ibland och på så sätt få varierade resultat ;)

Holgan har äntligen anlänt! Beställde ett 120 cfn starterkit( Army Green) med följande: Kamera, film, batterier, tejp ;), instruktionsbok, kamerarem och boken: The World Through a Plastic Lens + lite småprylar. Ser väldigt lovande ut.

Men jag undrar: hur ska slutaren låta? När jag knäpper av en bild och håller ner avtryckaren så får jag endast ett "knäpp" och ett till först när jag släpper avtryckaren.

Är det meningen att man fyrar av och släpper avtryckaren direkt för att få 1/100 exponeringstid? Eller stängs slutaren automatiskt fast man håller ner avtryckaren?

Och nej, jag använder inte bulbläget.

Mvh Johan

Senast ändrad:
Tack, Johan!

När du trycker ner så ska slutaren stängas av sig själv. Avtrycket fjädrar lite eftersom det är en rund skiva som fungerar som slutare och den sitter på en fjäder.

Tänk på att batterierna bara behövs till den inbyggda blixten. Hantera kameran varsamt med batterier i. De har en tendens att hoppa ur läge och skapa kaos i filmrummet vid hårdare hantering.

Bra med info om slutaren och batterierna. Tackar!

Laddade första rullen med neg. 135-film, men jag fegade och la i adaptern ;) Ska pröva den när jag ändå har beställt hem den.

joroka skrev:
....Men jag undrar: hur ska slutaren låta? När jag knäpper av en bild och håller ner avtryckaren så får jag endast ett "knäpp" och ett till först när jag släpper avtryckaren.

Är det meningen att man fyrar av och släpper avtryckaren direkt för att få 1/100 exponeringstid? Eller stängs slutaren automatiskt fast man håller ner avtryckaren?

Och nej, jag använder inte bulbläget.

Mvh Johan

Slutaren låter så även på 1/100. Om du tittar genom kameran med bakstycket borttaget när du trycker av så ser du att slutaren bara blinkar till snabbt. Den öppnar sig inte vid andra knäppet då du släpper och den är inte öppen mellan knäppen, som på B-läget.

Ok, bra att veta. Det är ju nya grejor man har i händerna, tar ett tag att vänja sig. Har varit ute på en kort fototur i kväll och tagit lite bilder och experimenterat. Ska bli kul och se resultatet av kvällen vedermödor i snålblåsten...

De första rullarna jag prövade var på hela 800 ISO , men det var ingen höjdare, på tok för snabb film. Nu har jag gått ner till 400 ISO och nu börjar det likna nåt.

Jag skrev tidigare att jag använde adaptern för 135-film, den var heller ingen höjdare för bilderna blev "avkapade", såg heltokigt ut.
Så adaptern är nu till salu ;)

För tillfället väntar jag på mina första 120- rullar i s/v. Holgan kräver en del övning har jag märkt, framförallt så får man med mycket mer än vad som syns i sökaren.

På bilden som jag bifogar så var grindstolparna nätt och jämt med i sökaren, resultatet var helt annat, men övning ger färdighet!

Bilagor

• img001.jpg
    img001.jpg
    99.7 KB · Visningar: 235
Många kanske tror att det enkla är lättare, men det kan vara tvärtom och kräver sin form av övning och erfarenhet det också. :eek:) Synd att det inte funkade med adaptern. Har inte använt min 135 BC än, men tänkte bege mig ut och motionera min Holga för första gången snart (kanske i veckan) och det blir ovant och spännande.

Det ska till och övas, synd bara att framkallningen tar en vecka förän man får rullarna! Jag sörjer inte över adaptern, laddar 120-film istället ;) Det var en glad överraskning med så stora negativ. Lycka till på fototuren!

Mvh Johan

Nu har jag prövat lite 135-film i Holgan, 120-film i all ära, kul resultat blev det. Om än lite småkrångligt med skumgummi och tejp för att få filmen att hållas på plats. ;)

Bilagor

• img016kopia.jpg
    img016kopia.jpg
    60.1 KB · Visningar: 186
Kodak Max 400 ISO som jag fick av en bekant från Usa, men det går säkert lika bra med vilken 135-film som helst. Vad jag saknar är förstås vinjeteringen... men kul såhär också!

Nu ska jag trycka i en diafilm och se vad som händer!

Gick inget vidare med diafilmen (135-film) som jag skulle pröva, när jag skulle rulla tillbaks filmen så lossnade nåt inuti hållaren så det inte gick att få tillbaks filmen.

Har nu skaffat diafilm i 120 format och det ska väl gå bättre.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto