Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blev ingen digitalkamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

joroka

Aktiv medlem
..för jag har beställt en Holga!

Ska bli kul och intressant att se vad man kan åstadkomma med denna kameran, bilderna som tas med Holgan blir ju onekligen originella (oskärpa, vignettering, ljusinsläpp mm)

En annan grej med Holgan är att den kan
modifieras för extrafunktioner, kan behövas för kameran är verkligen "basic"!

Jag har under en tid surfat runt på olika Toycamerasidor och verkligen fastnat för bilderna som tas med Holgan, och vill nu göra egna försök!

Även Fotosidan på finns många duktiga Holga/Toycamerafotografer, även deras bilder har blivit beskådade och ökat på abstinensen på en egen kamera!

Den dimper ner i brevlådan nästa vecka och då tusan ska det fotas!

Jag väntar också spänt på min första Holga - en 135:a. Har i nuläget en Lensbaby och den är också en himla rolig och kreativ bekantskap. :eek:)

Squarefrog-sidan var en ny bekantskap! Tack för det!

Med Holga 135 har de missat en av de bästa sakerna med att köra 135-film genom en Holga 120, nämligen att filmen exponeras även över hålen.

paco skrev:
Med Holga 135 har de missat en av de bästa sakerna med att köra 135-film genom en Holga 120, nämligen att filmen exponeras även över hålen.

Jag tycker precis tvärtom, Holga 135 BC ger ju den typiska vinjetteringen, vilket Holga 120 med 135-film inte ger. Och nu är valmöjligheten därför större än förut.

Sans skrev:
Jag väntar också spänt på min första Holga - en 135:a. Har i nuläget en Lensbaby och den är också en himla rolig och kreativ bekantskap. :eek:)

Varför inte bejaka sin kreativa fotosida ;)
Ska bli spännande att "tvingas" in i nya tankebanor när man ska fota!

Såg på filmen att han tejpade en Holga 120N. Att tejpa en ny Holga idag är inte nödvändigt. Har aldrig gjort det själv och har inte märkt några problem med ljusinsläpp. Möjligtvis kan man tejpa fast öppningsmekanisken (så att den inte glider och backlocket därför glipar) och filmfönstret. Ny Holgor är ljustäta och låter man dom inte ligga i solen i timtal finns ingen anledning att tejpa kanterna på bakstycket. Har t,om använt infraröd film (som är otroligt känslig för vanligt ljus) i Holga utan att tejpa kanterna utan bara filmfönstret och inte fått några skador på negativen.

Tejpen kan man säker hoppa över.De nyare kamerorna är nog rätt så täta.

Däremot kan det vara en idé att hålla bakstycket på plats med ett par rediga gummisnoddar, upplevelsen med att bakstycket lossnar vill man nog helst vara utan!

Nils: Måste bara berömma dina bilder tagna med plastkameror, delvis ditt fel att jag halkade in på detta! (och det är jag tacksam för) ;)

H. Johan

Har däremot ett annat "knep" som förebygger ljusskador. 120-filmen är ju rullad med skyddspapper och på Holga/Diana ligger filmen helt lös och sitter i kameran inte i en mekansim som spänner mot vid framdragning. Därför kan ljusinsläpp i kanterna av skyddspapperet (då det inte alltid blir spänt) uppstå, vid iladdning och urtag eller då rullen i övrigt exponeras för ljus, och det kan ibland förväxlas med att det skulle komma ljusinsläpp genom kameran. En film som det är stora problem med vad gäller detta är Fortes svartvita filmer, som lätt rullar ut sig. Andra fabrikat gör det inte lika lätt som jag själv upplever det. Inte Kodak eller Efke i alla fall, men det kan ändå vara problem med detta då filmen ligger lös.

För att motverka det kan man ta änden av en filmpaket och riva av den och vika. Sedan trycker man in den under filmen på vänstersidan. Då rullar den inte upp sig lika lätt utan håller sig mera spänd. På Diana ligger filspolen i en pigg och då får man sätta kartongbiten lite vid sidan eller helt på sidan (veckad så att den vidgar ut sig när filmens tjocklek minskar efterhand som man dra fram) och trycker där.

Edit: Får tacka för berömmet och att man kan inspirera andra!

Graal skrev:
Jag tycker precis tvärtom, Holga 135 BC ger ju den typiska vinjetteringen, vilket Holga 120 med 135-film inte ger. Och nu är valmöjligheten därför större än förut.
Jo, det är just en 135 BC som jag har beställt för att jag ville ha vinjettering i bilderna. :eek:)

Ska också ge lite beröm till en fotograf och bild som fick mig att börja intressera mig för de här plastleksakerna. Hoppas att dominoeffekten sprider sig mera och får fler att börja utforska de enkla redskapens filosofi!

Katriina Mäkinen

Ett bra och enkelt sätt att hålla filmen centrerad är skumgummi. Jag gjorde detta även för upptagningsspolen.

34 klick (från frammatningsratten) sägs vara bra mellanrum mellan rutorna. Funkade för mig. Tänk på att du behöver ett mörkt rum när du ska öppna Holgan och spola in filmen i kasetten igen.

Tack ska du ha för tipsen Jonne! Jag har snappat upp ett och annat knep på nätet men är givetvis mycket tacksam för Holga/Toycameraägares egna erfarenheter och tips. Alla råd är uppskattade!

H: Johan

paco skrev:
Här finns lite exempel på vad jag menade.

Tycker det skulle vara gräsligt med sådant färgstick i mina bilder. Vari ligger tjusningen när man t.o.m. med mobilen kan ta bilder med betydligt bättre bildkvalitet? Det vore intressant att höra vad som lockar med denna typ av bilder?

Apropå att få bilderna till datorn...

Hur gör ni?

Har tillgång till skanner (Nikon Coolscan V ED)som jag skannat diafilm med, men det var ett tag sen.

Hur gör jag om jag vill få in 135mm film som blivit tagna med en Holga 120 där även "rutorna" blivit exponerade? (Se Jonnes exempel)

Är en flatbäddskanner att föredra eller funkar det kanske med den jag har tillgång till.

Har jag inte skannern hemma för annars skulle jag pröva! Ja, inte har jag fått Holgan än heller, men jag vill vara förberedd...;)

Då ska vi inte heller glömma 120 filmen, den ska också prövas!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto