Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blev en EOS trea!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Japp, en begagnad sådan. 5500:- Som van Nikonian hoppas jag att det blir bra.(Är lite orolig faktiskt) Ska beställa en EF 100-400. Den oroar jag mig däremot inte för. Bara kostnaden.

Säg att jag gjort rätt, jag behöver höra det.

Faktiskt hade jag köpt en kamera idag så hade det blivit eos3,an,,

En läckert fin kamera som har det man behöver och det bästa av div,,

100-400 is är ett knallobjektiv generellt och fungerar dessutom suuper till den kameran,,

Såg en beg för 12000 på cyber,,

Har linsen och är mycket nöjd!

mvh Niclas.

Då är vi mao. minst två nyblivna EOS 3-ägare här på fotosidan.
Klockren kamera hittils. Klart att jag med mina minihänder hade föredragit alla dess funktioner och dess robusthet i ett hus av samma storlek som EOS 300 men man kan inte både äta kakan och slippa hålla den som man brukar säga... ;-)
Jag har redan ställt om så att jag kan ändra bländare med autofokusvalknappen (använder endast mittpunkt eller ögonstyrd) och huvudinmatningsratten som på 300-an, istf. bakre inmatningsratten men vi är ju alla skapta olika...

Canons 17-40/4 borde passa utmärkt. Ordentlig vidvinkel samt mycket bra optisk prestanda. Det beror iof. på vad det får kosta..

Jag har kollat på 17-40 också, lite dyr för tillfället. Men när jag slickat såren efter 100-400 så kanske det kan va dags. Annars tycker jag 20-35 verkade riktigt bra.

Cosina 19-35/3.5-4.5 är ju också ett prisvärt alternativ. Går på 2500 kr på scandinavianphoto.
Jag har en (Soligor, men det lär vara samma) och den får iaf. duga tills vidare.

LeadHead skrev:
Cosina 19-35/3.5-4.5 är ju också ett prisvärt alternativ. Går på 2500 kr på scandinavianphoto.
Jag har en (Soligor, men det lär vara samma) och den får iaf. duga tills vidare.

De är likadana, ja.

En beg EF20-35 för ca 3000:- är ett mycket bra alternativ, jag har haft den själv. Numer 17-40 ägare (byte pga faktor 1,6).

Asson skrev:
Tack för positiv input:) Vad rekommenderar ni för vidvinkeloptik? Jag har kollat på en 20-35 zoom som verkar prisvärd.

Jag har själv en trea som jag oftast använder tillsammans med 17-40/4 L. En stor nackdel är den dåliga ljusstyrkan, ofta behöver man ju vidvinkel i små utrymmen och där är det ofta dåligt ljus, t.ex. innomhus eller som i lummelundagrottan där jag fotade häromdagen.
Även med två 500W halogenstrålkastare och ISO 400 film får man lite halvtråkiga slutartider på F4.0 i den där grottan.

Om du vill ha ett budgetalternativ kanske tamrons eller sigmas vidvinklar är ngt att ha. Jag skulle nog rekomendera att du satsar på ngt som är lite vidare än 20mm med en gång, risken är annars att du ändå bestämmer dig för att kompletera med kanske en fast 17mm

LeadHead skrev:
Ang. EF 20-35 USM: Roterar frontelementet? Har den Full Time Manual Focus?

20-35/3.5-4.5 USM har fix frontelement och Full time manual focus. Manuella fokusringen är ju inte lika soft som på de dyrare objektiven, men man behöver inte koppla om till manuell-läge för snabba korrigeringar.

Asson skrev:
fix frontelement och Full time manual focus Och det innebär? Är det innerfokusering?

Fix frontelement.. hehe.. har jag inte hört innan.. Men man brukar säga ej roterande frontelement. Detta innebär att man kan använda t.ex. polfilter lite enklare.

Full Time Manual, eller FTM som det förkortas, innebär att du oavsett var din AF/MF-switch står, så kan du fokusera manuellt, utan att AF-motorn tar skada. Detta är en av funktionerna som man hittar på objektiv med Canons ringformade USM-motor.

Det finns en liten lista över Canons objektiv under Produkter/Kameraöversikt/Canonsystemet..

Jag hade två Eos 3:eek:r tidigare och var mycket nöjd. Men lyckades komma över två Eos 1V till bra pris och bytte upp mig.

Jag använder mina kameror mycket och hårt och har nytta av de små skillnader som finns. Men för de flesta är skillnaderna försumbara.

Grattis till köp av riktigt bra kamera!

froderberg skrev:
Jag hade två Eos 3:eek:r tidigare och var mycket nöjd. Men lyckades komma över två Eos 1V till bra pris och bytte upp mig.

Jag använder mina kameror mycket och hårt och har nytta av de små skillnader som finns. Men för de flesta är skillnaderna försumbara.

Grattis till köp av riktigt bra kamera!
Tack, nu har jag beställt en 100-400 IS också.

Niclasfoto skrev:
Härligt!
Nu har du nåt att se fram emot!

En härlig lins för natur/kultur-landkap och fauna,,etc,,

Mvh Niclas.
Ihop med EOS trean så kommer 1,4 konvertern fungera ypperligt. En kanonkombination misstänker jag. Bra närgräns är det på den också 1.8 m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar