Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den nya macbook pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morjas

Aktiv medlem
Hej
funderar på köpa mig en macbook pro nu. Det e ju en ganska stor utgift, därför tänkte jag höra om någon vet ngt om det ska komma en ny macbook pro innom det närmaste, då jag hört rykten om detta. Någon som har erfarenhet av mac som vet om det brukar vara mycket buggar på macbook då de första nya versonerna brukar komma? Är det bättre att köpa den macbooken som finns nu för en 25 lax? Hur viktigt är 4GIG RAM mot 2GIG då man jobbar med foto?

Hej
funderar på köpa mig en macbook pro nu. Det e ju en ganska stor utgift, därför tänkte jag höra om någon vet ngt om det ska komma en ny macbook pro innom det närmaste, då jag hört rykten om detta. Någon som har erfarenhet av mac som vet om det brukar vara mycket buggar på macbook då de första nya versonerna brukar komma? Är det bättre att köpa den macbooken som finns nu för en 25 lax? Hur viktigt är 4GIG RAM mot 2GIG då man jobbar med foto?

RAM är billigt, sätt i max med en gång. Det ryktas att det ska komma nya maskiner i oktober, den 14:e säger ryktet. Det brukar väl inte vara några direkta barnsjukdomar på dem men vissa modeller har haft en del fel som visar sig efter ett tag. Apple brukar förlänga garantin på sådana problem där det tex har varit fel på komponenter eller så.

Tänk bara på att 17" versionen är stor även ihopfälld.

M

RAM är billigt, sätt i max med en gång. Det ryktas att det ska komma nya maskiner i oktober, den 14:e säger ryktet. Det brukar väl inte vara några direkta barnsjukdomar på dem men vissa modeller har haft en del fel som visar sig efter ett tag. Apple brukar förlänga garantin på sådana problem där det tex har varit fel på komponenter eller så.

Tänk bara på att 17" versionen är stor även ihopfälld.

M

Japp vet att den e stor men tänkt ha dne i många år även då jag börjar resa igen och jobba med bilder och då känns det lite litet med en 15,4 skärm. Hade jag vetat jag skulle bo i sverige och inte resa så mkt hade jag köpt en stationär på en gång.
Är det lätt att stoppa i RAM själv ?

Jag äger den nuvarande macbook pron med 17" LED och 2.5 ghz. Självklart ska du köpa den med 2gb och köpa minne själv.

Troligaste datumet för en ny macbook pro är 24e Oktober och då kommer det med stor sannolikhet den största uppgraderingen på många år.

Jag skulle vänta om jag var du.

fasen, det låter höras!
Då blir det nog att vänta. Kommer den gå på samma pris som den nuvarande MBP? eller kommer den vara ruskigt dyr? Hur brukar det vara då mac uppdaterar?

men detta låter ju fantastiskt! Vad ska man ya då an ska jobba med bilder i skärm, LED eller Glossy? Vad e skillnaderna ?
Gäller studentrabatterna i vilken butik som helst som säljer mac?

MacBook Pro

Jag kör senaste MacBookPro med CS3 & LR och NEF filer, har stoppat i 4gb minne från Kingstone, mycket billigare än Apples eget, titta också på den snabbare HDn, 7200, det tycker jag gör stor skillnad. Använd inte glossy för bildbehandling. Jag valde den mindre 15`för at den är lättare att transportera och ska köpa en separat 20´för bildbehandling.

Idag skulle jag nog vänta på den nya modellen

Ang glossy skärm

Ok, varför inte glossy ? Vad e skillnaden ?
Trodde glossy gav skarpa och fin bild att jobba med ?
Nackdelen med glossy skärm, är att det blir så känslig för omgivande ljus, och att det därför gärna uppstår reflexer på skärmen.
Vilket är klart irriterande.

Men, glossy har också fördelar.
Framför allt gällande bättre svärta och kontrast.

Kör själv med "glossy", mestadels för att den vanliga MacBook inte finns med något annat alternativ.

Men sedan så har jag en extern skärm, som jag använder så långt som möjligt för bildredigering. Ingen bärbar har en skärm med vettig färgåtergivning, tyvärr.

För övrigt så valde jag medvetet den "lilla" MacBook medvetet, just för att jag i princip alltid har den med mig, och då är den både lättare och smidigare att "släpa" omkring på.

/Daniel.

tackar för dessa tips, någon skärm som rekommenderas då för bild bearbetning ?
Beror alldelse på hur mycket det får kosta.
Finns en del andra trådar om det här på FS.
Mitt förslag är att du läser dem.

Själv kör jag med en "semipro"-skärm.
Eizo Flexscan S2231W, kostar ca 5.000 inkl moms.
Tillhör de bättre för bildhantering i den prisklassen.
Klarar 92% av AdobeRGB.

/Daniel.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto