Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den lilla vita lampan til vänster om objektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Heter inte autofokus nånting...?

Hursomhelst så har jag lyckats få den att inte lysa när jag ska fokusera på nåt...och det är ett helsicke när jag ska ta lite kort där det är lite dåligt ljus...det får betydligt svårare att fokusera...

Jag har tyvärr inte manualen med mig och jag hinner inte hämta den förrän jag ska ta lite nya valpbilder ikväll (annars hade jag kunnat läsa mig till hur jag ställer in så att jag får den att funka igen.)

Finns det nån manual på nätet tro?

(gäller D50)

På D70 heter den AF-hjälpljus och är custom-funktion nummer 4.

Edit: Den stänger ofta av sig själv tillfälligt för att inte bli överhettad, men jag antar att det inte är det problemet du har.

Edit2: Och den sitter till HÖGER om objektivet. Det är ju bakom kameran man befinner sig! :)

Gissar att det är likadant som på D100. Om man inte använder mittersta fokuspunkten tänds inte lampan eftersom den bara kan lysa upp mitten. Så mitt tips är att du kollar så att du använder mittersta fokuspunkten.

Simeon O skrev:
Gissar att det är likadant som på D100. Om man inte använder mittersta fokuspunkten tänds inte lampan eftersom den bara kan lysa upp mitten. Så mitt tips är att du kollar så att du använder mittersta fokuspunkten.

Ja minsann - D70 funkar likadant. Det hade jag inte en aning om.

Kolla så du inte har autofokusen ställd på C seriefokus. Skall stå på S, iallafall är det så på min D2x om det röda fokusljuset ska tända på blixten.

/Leif

Man slänger ut en fråga och går på lunch och vips så finns lösningen där, tackar så hjärligt för hjälpen :)

*skratt* jag satt och funderade länge om jag skulle skriva höger eller vänster...sen tänkte jag att när man tittar på en kamera så tittar man på den framifrån, men när man ska fota med den blir det ju från andra hållet...LITE rätt har jag väl ;)

Näe...jag ställde in på mittpunkten och så för att göra det enkelt för mig satte jag den på autoläget (AF-hjälpbelusning är på ON...)

C seriefokus vet jag inte om den har...jösses nu blir jag idotförklarad...men jag akn inte hitta det så det kanske bara nåt D2X har...

...tänk om nåt är trasigt...det tar ju skitlång tid att få nåt lagat...jag kan ju inte vara utan kamera UAAAAHHH!

C läget ligger i sportläget tror jag, eller i menyerna. På D2x sitter det bredvid objektivet, så det är inte så lätt att hitta för dig. Det mest troliga är att du kör på Singel läget. Men det kan du kolla om autofokusen följer med ett rörligt motiv.

/Leif

Min lampa beter sig något märkligt. Jag har den påslagen, AF-S, centrumvägd mätning, AF ställd till specifik punkt, och punkten i mitten. Ändå lyser lampan bara "ibland". Verkar helt godtyckligt. Ibland blinkar den bara till, även när det är så mörkt att kameran inte hittar fokus. Den fyller inte sin funktion när den verkligen behövs alltså:-(
Man kan ta en exponering på en viss pryl, och låt säga att lampan då lös. Tar man sen en till så lyser den INTE, och kameran hittar inte fokus. Verkar helknäppt.

Makten skrev:
Min lampa beter sig något märkligt. Jag har den påslagen, AF-S, centrumvägd mätning, AF ställd till specifik punkt, och punkten i mitten. Ändå lyser lampan bara "ibland". Verkar helt godtyckligt. Ibland blinkar den bara till, även när det är så mörkt att kameran inte hittar fokus. Den fyller inte sin funktion när den verkligen behövs alltså:-(
Man kan ta en exponering på en viss pryl, och låt säga att lampan då lös. Tar man sen en till så lyser den INTE, och kameran hittar inte fokus. Verkar helknäppt.

Händer samma sak på min D70. Stänger jag av kameran och testar igen om typ 10sek så fungerar lampan men endast en eller 2 gånger.

cole skrev:
... och testar igen om typ 10sek så fungerar lampan men endast en eller 2 gånger.

Och om du väntar en kvart då? Det blir nog rätt varmt inne i kameran när den där lampan är igång. Låt den svalna ordentligt.

Nikon har lagt in en spärr mot överhettning, utan att tala om det speciellt tydligt. Jag hittade infon här på Fotosidan.

Har svårt att tro att den blir överhettad av ett par sekunders användning. Och funktionen är som sagt ibland helt sporadisk. Den kanske inte ens lyser första gången när man slår på kameran.
Jag tror mig ha märkt att det skiljer lite mellan olika objektiv, och det skulle kunna vara så att ett objektiv med långsam fokus tar så lång tid på sig att det är känsligare att ha lampan tänd under den längre tiden.

Edit: Det där lät ju kanske lite motsägelsefullt, hehe. Men det var bara en lös teori.

Jag var iväg ett par timmar senare och fotade och den reagerar precis som många beskriver.

...men det finns ingen logik eftersom den kunde vara släckt trots att kameran varit avstängd ett tag...och sen komma igång...

Alternativ lösning

Ett sätt att garanterat hitta fokus är att skaffa en SB-600 eller SB-800 och använda den enbart som hjälpbelysning, inte som blixt. Världens dyraste ficklampa?

Re: Alternativ lösning

BengtJohnsson skrev:
Ett sätt att garanterat hitta fokus är att skaffa en SB-600 eller SB-800 och använda den enbart som hjälpbelysning, inte som blixt. Världens dyraste ficklampa?

...jag har redan en av varje...problemet löst ;)

...har noterat att problemet dyker upp varje gång jag lånar sambons makroobjektiv...såg senare i manualen (D100) att det beror på att hennes optik INTE är ett Nikkor AF (utan i själva verket ett Sigma 28-80 med "fake-makro")....
Jag kan alltså ALDRIG få AF-ljus med den optiken...(grrrrrr...)

/ Magnus

Mangepange skrev:
...har noterat att problemet dyker upp varje gång jag lånar sambons makroobjektiv...såg senare i manualen (D100) att det beror på att hennes optik INTE är ett Nikkor AF (utan i själva verket ett Sigma 28-80 med "fake-makro")....
Jag kan alltså ALDRIG få AF-ljus med den optiken...(grrrrrr...)

/ Magnus
Problemet dyker upp för min del främst med kitgluggen, så jag undrar om det beror på det...

Okidoki...då lär det ju inte handla om det nej...
Tråkigt är det i.a.f., men jag hoppas det löser sig för dig..

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar