Annons

Den internationella upphovsrätten?

Produkter
(logga in för att koppla)

palwin

Avslutat medlemskap
Enligt svensk lag så är du upphovsman när du har skapat ett verk utan att behöva registrera det hos en myndighet som man gör i USA. Min fråga är, hur gäller den svenska upphovsrätten internationellt?

Låt säga att du har ett antal bilder på din hemsida eller här på FS och en privatperson eller ett företag från ett annat land laddar ner den. Företaget eller personen publicerar då din bild utan din tillåtelse på en webbplats eller publicerar den i en tidning som finns i ett annat land.

Hur är mina rättigheter i ett sådant fall? Det verkar inte rimligt att man måste registrera sina verk i alla länder som sådant krävs.

En annan fråga är om man laddar upp bilder på en server i USA, t.ex DeviantArt så antar jag att det inte är svensk lag som gäller utan i det landet som bilderna ligger fysiskt.
 
Om man tittar långt ner i Upphovsrättslagen så hittar man för vilka verk som den svenska lagstiftningen gäller:
Bestämmelserna om upphovsrätt tillämpas på

1. verk av den som är svensk medborgare eller har sin vanliga
vistelseort i Sverige,

2. verk som först utgivits i Sverige eller samtidigt i Sverige
och utom riket,

3. filmverk vars producent har sitt säte eller sin vanliga
vistelseort i Sverige,

4. här uppfört byggnadsverk,

5. konstverk som utgör del av här belägen byggnad eller på
annat sätt är fast förenat med marken.

Så svaret på din fråga är att det är svensk upphovsrättslagstiftning som gäller. Dock är en svensk lag rätt så uddlös om man ska banka den i huvudet på någon i ett annat land om man inte vet hur man gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.