Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den inbyggda blixten förstör alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enda logiska är att reducera blixtens effekt. Kanske genom att tejpa halvgenomskinlig plast av lämplig färg framför blixten.
Sedan får man väl vara beredd på att räkna eller testa lite för att få rätt exponering.
 
Blixtkompensering

Genom att minska blixtens effekt med hjälp av blixtkompensering kan man få bra bilder med upplättningsblixt utomhus. För att blixten inte ska döda det naturliga ljuset ställer man ner effekten mellan -1,5 och -2 steg. Detta innebär att skuggorna inte blir mörkare än 1,5 till 2 steg.

Albert: Eftersom det sitter en sensor i kameran eller blixten får man automatiskt rätt effekt på blixten. För att utnyttja stora bländaröppningar är det bra med låga ISO-värden.

Vissa kameror har även möjlighet att använda blixt på alla exponeringstider. Titta efter funktionen "High speed sync".

Tomas: Det är inte blixtens effekt som styr bländaren utan kamerans blixtsynkroniseringstid.
 
Re: hur erhålles rätt exponering vid upplättningsblixt?

albertus skrev:
Min kamera (en Nikon analog SLR) utnyttjar exponeringstider mellan 1/250 och 1/60 när blixten (en SB-80) är påkopplad; denna begränsning resulterar alltför ofta i överexponering vid dagsljus och stor bländare.

Hur löser ni med större erfarenhet detta problem?
Jag skulle använda långsammare film eller ND-filter (aka gråfilter) för att undvika att kraftigt befintligt ljus orsakar överexponering vid denna typ av fotografering.

Det senare kan vara dyrt, beroende på hur kraftiga gråfilter du behöver så börja med den långsammaste och mest ljushungriga film du kan hitta :)

[Edit: Ändrade luddig formulering pga sömnighet. Gäsp.]
 
Re: hur erhålles rätt exponering vid upplättningsblixt?

albertus skrev:

Min kamera (en Nikon analog SLR) utnyttjar exponeringstider mellan 1/250 och 1/60 när blixten (en SB-80) är påkopplad; denna begränsning resulterar alltför ofta i överexponering vid dagsljus och stor bländare.

Hur löser ni med större erfarenhet detta problem?
Detta är i P- och Av-läge antar jag? Kör M, och ändra bländaren själv.
 
Re: Re: hur erhålles rätt exponering vid upplättningsblixt?

Scratchen skrev:
Detta är i P- och Av-läge antar jag? Kör M, och ändra bländaren själv.
Albert ville ju ha stor bländaröppning för att ta porträtt med litet skärpedjup men använda upplättningsblixt. Ett klassiskt tillfälle då man har detta problem. Annars har du helt rätt.

Albert: En annan lösning kan vara att inte använda upplättningsblixt utan istället en reflektor. Det förutsatt att man har möjlighet till det så klart...
 
Bär numeera omkring på denna anordning, som är en Sigma EF-500 Super som slavblixtar i eller genom ett paraply. Den interna blixten på bilden löser ut slaven. Blixt och paraplyhållare är monterade på ett bygglampestativ och kan höjas till hög höjd.

Kameran EOS 300D, med E-ttl, som löser ut blixten även på förblixten. Detta kan förhindras genom att trycka på knappen "*" och göra blixtljusmätningen några sekunder innan bilden ska tas, så hinner Sigman ladda om. Den i kameran inbyggda blixten får sin ljusspridning reducerat med ett hinder, men släpper ut lagom mycket ljus så att Sigman triggar, men inte ger motivet något ljus. På Sigman ställs önskad blixtstyrka in manuellt. Vill man kan man koplettera med ytterligare en blixt på kameran och då köra trådlös E-TTL och det går att ställa så den på kameran monterade blixten inte löser ut.
 

Bilagor

  • img_0534a.jpg
    img_0534a.jpg
    26.5 KB · Visningar: 269
Re: Blixtkompensering

PerFogelberg skrev:
Tomas: Det är inte blixtens effekt som styr bländaren utan kamerans blixtsynkroniseringstid.
Åh, mitt förslag grundar sig inte på någon automatik. Jag resonerar bara som så att om bilden blir överexponerad pga. blixten så ska man minska ljuset från blixten på något sätt.

Att det dessutom finns en mängd olika typer av blixtautomatik får man justera för när man väl tejpat dit plasten. Kanske automatiken fixar det själv, kanske man får räkna lite och justera själv, eller kanske man tar ett par provbilder.

Edit: PS: Mitt förra svar riktade sig till albertus frågor, inget annat.
 
Tomas: Att köra blixten manuellt är helt vansinnigt om man inte kan ställa ner effekten även i det manuella läget. Annars tömmer man hela kondensatorn varje gång man tar en bild. Detta ger långa uppladdningstider och kort livslängd på batterier.

Tejpar man för blixten i automatläge resulterar det bara i att blixten krämar på med mer effekt för att kompensera.

Det stora problemet med upplättningsblixt är att det är svårt att få tillräckligt stor bländare vid blixtsynkroniseringstiden. Det finns tre väg att lösa detta.
  • Lågkänslig film
  • Gråfilter
  • Blixt som klarar att synkronisera vid alla tider
 
Re: Re: Re: Blixtkompensering

PerFogelberg skrev:
Var skrev jag automatik?
Det var mitt antagande.
Jag är ingen expert på fotografering med blixt, men har gjort diverse lyckade resultat genom att begränsa ljuset från blixten på olika sätt. Mähända att jag gör fel och att mitt resultat kan uppnås på bättre (?) sätt.
Jag lägger mig inte i hur andra gör så länge jag inte behöver stå till svars för resultatet. Brukar dela med mig av mina erfarenheter om någon vill ta till sig, det är inget mer med det.

Men, tonen här på FS är ibland så mästrande och vass. I mitt yrke händer det ofta att jag hjälper folk, och som svar när de tackar mig brukar jag svara "Du använder din kunskap på ett bra sätt, så den förtjänar att berikas". Här på FS får man allt som oftast otack för ett gott försök. Skit!
 
Ja, det har du nog. Men kanske inte i denna tråd.

Jag är lite allmänt sur just nu, det skulle du märka om vi satt tillsammans vid ett fikabord. Så jag gruffar lite om dina mothugg på mina förslag. Inte så illa ment som det kan verka, förlåt om jag varit ohyfsad.

Jag skiter nu i hur andra tar sina blixtbilder, får väl söka uppskattning på annat håll...

Ha det gott!
 
PerFogelberg skrev:
Sven: De exempel du refererar till är inte representabla för den inbyggda blixten. Magnus Grimmer använder en hemmabyggd softbox och en extern blixt till sina blixten. Anders Mårtensson bidrag är en Leica Digilux 2, en kompaktdigitalkamera för 16000 kr. Lars Stenfelds bild är bättre än om blixten hade varit rakt på. Alla exempel visar hemmabyggen eller udda kameramodeller.

Just det! Men jag tänkte snarast på det du skrev tidigare i tråden:
PerFogelberg skrev:
Vilka roliga konstruktioner ni har gjort. Uppfinningsrikedomen är stor.

Dock är det fortfarande en blixt på kameran. Det som skiljer är att den har blivit marginellt större. Från att ge knivskarpa slagskuggor så får man istället slaggskuggor med mjuk kant.

Att den inbyggda blixten i allmänhet inte är speciellt lyckad om den används rakt på håller jag med om.
Men jag anser dock att skillnaden de bilder som Anders, Magnus och Lars är vida större än vad du uttrycker i citatet ovan. Att sedan Leican kostar 16 lax är irrelevant i sammanhanget. Diskussionen handlar om huruvida det är möjligt att få OK bilder med inbyggd blixt - inte om det är möjligt till en viss kostnad.
 
PerFogelberg skrev:
Tonen på fs? Har jag missat något?

:)

Jo, om du reagerar så frågande på det Tomas skrev har du nog gjort det...
(Inte på något sätt riktat mot någon i den här tråden. Det finns dock en del medlemmar på Fotosidan, som verkar ha fått, låt oss kalla det "grovhuggen" social skolning...)
 
Jag reagerar lite på att folk här superkameror i sina händer. Kameror som man kan skruva upp ISO-talet till höjder som tidigare varit omöjligt. Ändå smackar man på med den inbyggda blixten så fort kameran piper om dåligt ljus.

Auto-ISO är en fantastisk uppfinning. Auto-blixt är förödande. Våga vägra blixt.
 
Fast jag personligen förderar att använda blixt framför att skruva upp ISO talet jättehögt.
En blixtbild är nästan alltid snyggare än en grynig och brusig bild tagen med hög ISO.
Så auto-ISO var det första jag stängde av på min kamera i alla fall.

Hälsningar,
Per
 
Per: Har jag förstått dig rätt när du säger att du hellre fäller upp den inbyggda blixten istället för att dra upp ISO-talet när ljuset tryter?
 
Vid festfotografering kan man använda den inbyggda blixten tillsammans med lång slutartid för att få en rolig effekt. Speciellt när folk rör på sig eller man rör på kameran under exponeringstiden. Då blir det fartränder av allmänljuset samtidigt som blixten fryser rörelsen på de som är närmast kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.