Scratchen
Aktiv medlem
Rakt på sak, haha, det gillar jag!PerFogelberg skrev:
Kameror som inte har blixtkompensering är dåliga kameror.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rakt på sak, haha, det gillar jag!PerFogelberg skrev:
Kameror som inte har blixtkompensering är dåliga kameror.
Jag skulle använda långsammare film eller ND-filter (aka gråfilter) för att undvika att kraftigt befintligt ljus orsakar överexponering vid denna typ av fotografering.albertus skrev:
Min kamera (en Nikon analog SLR) utnyttjar exponeringstider mellan 1/250 och 1/60 när blixten (en SB-80) är påkopplad; denna begränsning resulterar alltför ofta i överexponering vid dagsljus och stor bländare.
Hur löser ni med större erfarenhet detta problem?
Detta är i P- och Av-läge antar jag? Kör M, och ändra bländaren själv.albertus skrev:
Min kamera (en Nikon analog SLR) utnyttjar exponeringstider mellan 1/250 och 1/60 när blixten (en SB-80) är påkopplad; denna begränsning resulterar alltför ofta i överexponering vid dagsljus och stor bländare.
Hur löser ni med större erfarenhet detta problem?
Albert ville ju ha stor bländaröppning för att ta porträtt med litet skärpedjup men använda upplättningsblixt. Ett klassiskt tillfälle då man har detta problem. Annars har du helt rätt.Scratchen skrev:
Detta är i P- och Av-läge antar jag? Kör M, och ändra bländaren själv.
Åh, mitt förslag grundar sig inte på någon automatik. Jag resonerar bara som så att om bilden blir överexponerad pga. blixten så ska man minska ljuset från blixten på något sätt.PerFogelberg skrev:
Tomas: Det är inte blixtens effekt som styr bländaren utan kamerans blixtsynkroniseringstid.
Var skrev jag automatik?Tomasz skrev:
"Åh, mitt förslag grundar sig inte på någon automatik."
Det var mitt antagande.PerFogelberg skrev:
Var skrev jag automatik?
PerFogelberg skrev:
Sven: De exempel du refererar till är inte representabla för den inbyggda blixten. Magnus Grimmer använder en hemmabyggd softbox och en extern blixt till sina blixten. Anders Mårtensson bidrag är en Leica Digilux 2, en kompaktdigitalkamera för 16000 kr. Lars Stenfelds bild är bättre än om blixten hade varit rakt på. Alla exempel visar hemmabyggen eller udda kameramodeller.
PerFogelberg skrev:
Vilka roliga konstruktioner ni har gjort. Uppfinningsrikedomen är stor.
Dock är det fortfarande en blixt på kameran. Det som skiljer är att den har blivit marginellt större. Från att ge knivskarpa slagskuggor så får man istället slaggskuggor med mjuk kant.
PerFogelberg skrev:
Tonen på fs? Har jag missat något?