Annons

Den inbyggda blixten förstör alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, fel av mig. Glömde för stunden bort att inlägget handlade om den inbyggda blixten. Bortse från den delen av inlägget.

Däremot tycker jag fortfarande auto-iso är av ondo och bör stängas av.

/Per

Anledningen till att jag inte gillar auto-iso är att man lätt kan luras att tro att blixt inte behövs, eftersom slutartiderna blir kortare då iso:n automatiskt ökar.
Och bilderna som man får vid höga ISO gillar jag inte (om man nu inte är speciellt ute efter denna effekt). Slutartiden använder jag som en bra indikering på när den *externa* blixten skall kopplas på.

Off topic - ISO

För mig är det ett mysterium varför man inte har fullständig tillgång till ISO-variabeln i en digitalkamera. I mina ögon finns det tre viktiga inställningar. Slutartid, bländaröppning och ISO-värde.

På en modern digitalkamera borde det finnas tre inmatningshjul. Ett för varje exponeringsvariabel. Man bör även kunna se och ändra dem utan att ta ögat från sökaren.
</off topic>

Hmm.

Jag hatar också min inbyggda blixt (Sony DSC-V3), men nu ska här exprimenteras...

Hur känslig är blixtskon? Funderar på om den går att änvända till att fästa hembyggda anordningar på...

Riggar stativ och kamera i mitt mörka sovrum... vi får se hur det går..

föga vetenskapliga experiment, men här är manicken jag lyckades bäst med.

Använda material:
Ciggpaket
Botten av en pet-flaska
Plastpåse
Maskeringstejp

Blixten blir dock så svag att den knappt hjälper ett dugg längre... Jaja.. det sitter ju en blixtsko där iallafall..

Bilagor

• pict0001.jpg
    pict0001.jpg
    16.5 KB · Visningar: 118
Senast ändrad:
Att sätta något framför blixten ger en liten effekt jämfört med att kunna vrida blixten åt sidan eller att kunna att kunna plocka av den från kameran och använda den med kabel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar