Annons

Den inbyggda blixten förstör alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Grimmer skrev:
Nu har jag tagit en bild på softboxen, nu i svart version. För att slaven ska trigga 100% så har jag stoppat in en sensor i boxen. Kopplar jag in den så kopplas blixtens egen av.

Jäklar! Papier Mache säger du? Men det här ser ju ut som nåt taget direkt från Batcave!
 
Johannes: Hur kommer det sig att väggen bakom är mycket ljusare än mannens ögonvitor? Har du en till blixt som lyser upp bakgrunden?

Bilden är väldigt kontrastlös. Det är något man enkelt åtgärdar i Photoshop.
 
Vilka roliga konstruktioner ni har gjort. Uppfinningsrikedomen är stor.

Dock är det fortfarande en blixt på kameran. Det som skiljer är att den har blivit marginellt större. Från att ge knivskarpa slagskuggor så får man istället slaggskuggor med mjuk kant.

Jag hävdar att det är omöjligt att få bra porträttbilder med enbart den inbyggda blixten.
 
PerFogelberg skrev:
Vilka roliga konstruktioner ni har gjort. Uppfinningsrikedomen är stor.

Dock är det fortfarande en blixt på kameran. Det som skiljer är att den har blivit marginellt större. Från att ge knivskarpa slagskuggor så får man istället slaggskuggor med mjuk kant.

Jag hävdar att det är omöjligt att få bra porträttbilder med enbart den inbyggda blixten.

det finns väl åtminstone en modern kamera med blixt man kan rikta uppåt?
 
PerFogelberg skrev:
Vilka roliga konstruktioner ni har gjort. Uppfinningsrikedomen är stor.

Dock är det fortfarande en blixt på kameran. Det som skiljer är att den har blivit marginellt större. Från att ge knivskarpa slagskuggor så får man istället slaggskuggor med mjuk kant.

Jag hävdar att det är omöjligt att få bra porträttbilder med enbart den inbyggda blixten.

"bra" är nog inte lika för alla... :)

Om man vet hur man skall använda en inbyggd blixt så kan man få bra porträtt bilder också.



/P.L
 
Gör inga som helst anspråk på att detta skulle vara en perfekt porträttbild men den är tagen med min 300D och den inbyggda blixten som är "bouncad" med hjälp av ett enkelt, hemmagjort tillbehör.
 

Bilagor

  • bounce.jpg
    bounce.jpg
    35.6 KB · Visningar: 447
Sven AE skrev:
Det mesta stannar upp när jag ser din bild! Det var längesedan jag så något så tilltalande - söt unge och ett fantastiskt fint foto. Nu till frågan: hur triggade du blixten? Satt den på huset och du riktade den uppåt eller var den frikopplad och triggades av kamerans interna blixt?

Grattis till en bra bild!

Tackar! med ett sådant motiv så kan det nog inte bli så fel :) (min yngsta dotter)

Blixten satt på kameran, och riktades upp mot taket (vilket var vitt).

MVH
/P.L
 
PerFogelberg skrev:
Vilka roliga konstruktioner ni har gjort. Uppfinningsrikedomen är stor.

Dock är det fortfarande en blixt på kameran. Det som skiljer är att den har blivit marginellt större. Från att ge knivskarpa slagskuggor så får man istället slaggskuggor med mjuk kant.

Jag hävdar att det är omöjligt att få bra porträttbilder med enbart den inbyggda blixten.

Kul att du gillade mitt pappersjobb! :O)
Jag menar inte att det blir bra med bara den inbyggda blixten men tillsammans med slaven funkar det fint. Jag håller med om att bilderna inte blir speciellt bra utan slaven så nog har du rätt. Jag ville bara visa på alternativ. Jag kan tillägga att utan softboxen men med slaven blir inte heller speciellt kul.
 
Re: Re: Vad tror ni om en sådan här?

PerFogelberg skrev:
Jag tror att det är bortkastade pengar. Det blir skillnad, men den är ytterst marginell.
Kan du motivera hur du kommer fram tll denna slutsats?

Du är inte helt öppen i den här diskussionen, per. Du förefaller vilja tycka att inbyggd blixt ger dåliga bilder och du verkar undvika de motexempel på detta som finns i denna tråd.
Var ser du slagskuggorna i de bilder som Magnus Grimmer (2 st) och Anders Mårtensson (1 st) länkar till eller i den bild som Lars Stenfeldt visar?
Du är så kategorisk i det du skriver att det inte blir trovärdigt...
 
Sven: De exempel du refererar till är inte representabla för den inbyggda blixten. Magnus Grimmer använder en hemmabyggd softbox och en extern blixt till sina blixten. Anders Mårtensson bidrag är en Leica Digilux 2, en kompaktdigitalkamera för 16000 kr. Lars Stenfelds bild är bättre än om blixten hade varit rakt på. Alla exempel visar hemmabyggen eller udda kameramodeller.

Jag kommer att fortsätta att hävda att den inbyggda blixten förstör bilderna till motsatsen har bevisats.
 
hur erhålles rätt exponering vid upplättningsblixt?

Vid porträttfotografering utomhus vill man som tidigare nämnts använda upplättningsblixt för att reducera skuggor i ansikten och minska kontrasterna. Samtidigt vill man ofta utnyttja en stor bländare (2.8 eller större) för att få ett kort skärpedjup för en mer tilltalande bakgrund. Hur brukar erfarna porträttfotografer lösa problemet med överexponering i denna situation?

Min kamera (en Nikon analog SLR) utnyttjar exponeringstider mellan 1/250 och 1/60 när blixten (en SB-80) är påkopplad; denna begränsning resulterar alltför ofta i överexponering vid dagsljus och stor bländare.

Hur löser ni med större erfarenhet detta problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.