Annons

Delta i MÄSTARTÄVLAN!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jamas skrev:
Såg vinnarna i FOTO idag. Mycket bra bilder alla tycker jag!

Prenumererar inte på FOTO så det vore intressant att veta om någon av oss som skrev upp sig på listan här i forumet finns med i prislistan (belönade/hedersomnämnda)? Här kommer den:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
Jesper Levén
David Feldt
Konrad Ersson
Erik Schalin
 
OK, bara att ta nya tag då inför 2005. Men vi kanske ändå kan visa våra bilder här på fotosidan? Antingen lägga in dem direkt i forumet eller länka till albumet där dom ligger? Har inga dubletter till mina egna så jag väntar nog tills jag får tillbaka dem från FOTO om jag inte hinner kopiera dem på nytt dessförinnan. Julldedigheten brukar innebära både lite mera fotande och kopierande för min del.
 
hm, jag glömde helt bort den där tävlingen. skumt, när jag började plugga foto fick jag plötsligt mindre tid för foto :)
 
Fotosidemedlemmar bland de 6 bästa!?

Har köpt FOTO idag och ser till min stora glädje att åtminstone tre medlemmar finns med i prislistan för årets Mästartävlan i svartvitt. Moa Karlberg från Bålsta, Mohammed El-Masri från Västerås och Oliver Rod från Tyresö fick hedersomnämnande (2:a - 6:e pris utan inbördes ordning). Dessa verkar stämma med de medlemsprofiler man får upp vid sökning. Grattis för priset och de fina bilderna! Ja det var faktiskt riktigt bra bilder som vann i år, det måste jag säga. Alla kollektioner hade människor med på bilderna och det har inte varit min starka sida så nu får man väl träna lite på det framöver......... När det gäller segraren, Lars Engström från Brunskog, så finns det visserligen en medlem med det namnet men informationen är så knapphändig att man inte vet om det är densamme som vunnit Mästartävlan. Den enda som har några bilder inlagda på fotosidan är Moa Karlberg från Bålsta och som jag förstått kommer det fler än de två som nu finns. Synd att de övriga inte verkar vara särskilt aktiva här för det skulle vara roligt att ta del av deras mörkrumskunskaper och övriga bilder. Men alla 30 000 medlemmar kan ju inte vara lika aktiva. Ibland är man kanske också medlem endast för att kunna lägga in annonser och då blir det nog inte mycket bevänt med det andra. Dessutom kanske det är så att de som är duktiga i mörkrummet inte hinner sitta vid datorn lika mycket heller. Hursomhelst ett stort GRATTIS till pristagarna!

från en revanch lysten Nils som kommer att fotografera/kopiera ännu mera framöver.
 
Mästartävlan 2005

Pris:

Mästartitel + 10 000 kr.
4 andra deltagare får 1 000 kr

Tävlingsregler:

Endast svart-vita bilder.
Tonade bilder är okej, men inte handkolerade.

Varje tävlare deltar med 3 bilder. De kan vara fristående eller en kollektion.

Största bildformat är 30x40 cm.De får vara monterade på kartong och / eller med passpartout, men de MÅSTE kunna tas loss.

Alla bilder skall märkas med namn,adress. Även försändelsen skall vara märkt med detta.

Bilderna får inte tidigare blivit belönade i Mästartävlan.

Bilderna skall postas väl paketerade till:
FOTO,Mästartävlan,251 85 HELSINGBORG.Sista datum är 26:e September. Bifoga svarsporto.

Bifoga dokument med följande info:Kamera,film,papper,förstoringsapparat,ev toningsmetod

Fotografen medgiver att bilderna får publiceras kostnadsfritt i FOTO och på tidningens hemsida i samband med att resultatet redovisas.


Källa: Tidningen FOTO
 
Nu börjar det närma sig !
Just nu så kopierar jag för fullt i mitt kök !!

Och vet ni vad ? Det är skitkul!!!!!
 
SLUT

och nu dog framkallaren :(

Varför kan de inte sälja fotogrejor på Statoil?!?!?!?!?
Då hade man kunnat kila dit nu :(
 
Att ingen uppmärksammat att mästartävlan 2005 är avgjord.

Anneli Lundberg vann. Mycket välförtjänt tycker jag. Hennes bilder är grymt bra. Speciellt den stora. Vore kul att se den live på riktigt papper!

Även bland hedersomnämnandena var det idel fotosidannamn: Örjan Fredriksson, Roger Borgelid, Bengt Jakobsson (?) och Svante Warping.

Stort grattis till alla. Kul att ni håller hantverket igång.
 
Bara att instämma i gratulationerna! Jättekul för Anneli som är otroligt duktig. Har ännu inte sett bilderna eftersom tidningen bara kommit till prenumeranter än så länge. Ska bli kul att se dem. Och för oss andra, bara att bita ihop igen och spänna bågen inför nästa års tävling.

Hälsningar, Nils.
 
Den traditionella svartvitfotografin är fortfarande betydelsefull och Mästartävlan är prestigefylld och brukar vara av hög kvalitét. Lite av ett svenskt mästerskap i traditionell svartvitfotografi, som jag ser det. Stora och kända fotografer har sina namn på vinnarlistan genom åren. Hoppas att framgångarna uppmärksammas även av fotosidan på något sätt?
 
Nu har jag äntligen köpt FOTO och sett vinnarbilderna. Och det är bara att instämma i chefredaktören, Jan Almlöfs ord, att tävlingen i år höll oavanligt hög kvalitét. Fantastiskt bra vinnarbilder helt enkelt. Så bra har nog tävlingen inte varit på flera år. Nya ovationer till segrarna! Imponerande och härligt utfört. Hoppas dock inte att tävlingen även blir digital, vilket man frågade om. Denna tävling bör förbli det svartvita mörkrumshantverkets så länge som möjligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.