Annons

Dell 24'' vs Cinema HD 23''

Produkter
(logga in för att koppla)

spike lee

Medlem
Är Dell 24 tum en kvalifiserad skärma att bildbehandla på? Är det någon som jobbar med bilder och prövat en dell 24?

Är Apple Cinema 23 HD en bättre skärm?

Tacksam för alla svar.

Beställt en Dell iaf, priset är betydligt lägre på den då de för tillfället har prissänkt den med nästan 5000:-. Dock inte lyckats hitta några jämförelser mellan dessa. bara mellan 20"'arna och där vann Dell.

/H

Min tanke precis. Vill bara få bekräftat att det är en hyfsat bra skärm. Annars köper jag Apple. Men 5000 kan man göra nått roligare för.

Kompis till mig har två Dell-skärmar till sin G5a. Han jobbar som art director och illustratör och är supernöjd med dem.

De har samma panel som Apples skärm, bakgrundsbelysningen skiljer dock lite till Apples fördel, men det knappast värt 5000:-

Med Dell-skärmen får du dessutom en rad extra ingångar, t om komponentingångar som kan användas för att visa en äkta progressiv bild från tv-spel och DVD-spelare.

Skärmen är GRYMT prisvärd.

Bra länkar. Blev dock lite besviken när jag såg bilderna på skärmarna sida vid sida. Där var dell skärmen full av små ränder... medans apple skärmen var betydligt mjukare. Om detta är sant kan det inte bli en Dell...

Snälla människor, använd inte Dells 20" i denna tråden, den skärmen är totalt irrelevant i frågan då panelen och allt annat runt omkring är oändligt mycket sämre än 24an.

Jag har aldrig mätt upp och profilerat Dell skärmarna. Kan därför inte säga hur bra eller dålig dessa är. Dell har fått bra kritik i flera sammanhang.

Däremot har jag vid två olika tillfällen mätt upp 3 st + 3 st Appleskärmar. Före och efter att det blev känt att panelerna var behäftade med ojämnhet. Dvs skärmen uppvisade en grå yta med gröna och röda färgskiftningar. Dessa fanns även på 3 skärmar efter att Apple skulle ha åtgärdat problemen.

Appleskärmarna är snygga, bra till det mesta dock inte bildbehandling om man skall gå efter de kriterier som en skärm bör uppfylla. Så som att mätas upp och profileras i 5000K. Ingen av dem gick att få ordning på i 5000K. Svartåtergivning, skuggseparation och återgivning av en gråskalekil var inte bra.

Vid uppmätningen fann jag även att ingen av de tre skärmarna uppvisade samma värden, de skiljde inbördes mellan skärmarna. En skärm gick inte att mäta upp pga av för dåliga värden.

Barefeats redovisar samma erfarenhet som jag av Appleskärmarna. Barefeats är liksom jag en stor vän av Apple - men allt Apple gör är inte alltid bra/bäst - dvs om kriteriet är att bedömma bilder, då finns det andra, betydligt billigar , bättre.

En sådan skärm är exv Phillips 20" TFT som vid uppmätning valdes före Eizo och Lacie av bla 2 stora tidningar, en i Sverige och en i Israel.
Pris och prestanda avgjorde till fördel för Phillipsen (att den är relativt ful är en annan sak)

Mikael

Senast ändrad:
spike lee skrev:
Bra länkar. Blev dock lite besviken när jag såg bilderna på skärmarna sida vid sida. Där var dell skärmen full av små ränder... medans apple skärmen var betydligt mjukare. Om detta är sant kan det inte bli en Dell...

Som sagt det är testet på fel skärm, dvs 20"

Ja det verkar inte lätt.. Jag får väll köpa en Dell och sedan skicka tillbaka den om den inte verkar ok...

Fortsätt gärna komma med infall om detta med Dell resp andra TFT skärmar i 23 -24 tums strl.

Om Dells 2005FPW är "dålig" i sammanhanget kan du lugnt köpa 2405FPW.

Snälla människor, använd inte Dells 20" i denna tråden, den skärmen är totalt irrelevant i frågan då panelen och allt annat runt omkring är oändligt mycket sämre än 24an.
Om vad som menas med problem med 2005 har jag inte läst att det skulle finnas problem, men kollar man på skärmen så finns det inga ojämnheter i belysningen, kalibreringen är enorm enkel med en Spyder 2 pro, färgtemperturen ligger extremt nära 6500K redan i default läget och i återgivningen av en normal gråskala är över 1500 pixlar finns det nästintill inga tecken till schatteringar. Kontrasten är också bra och den såkallade dåliga svärtan ger inga sken av att vara dålig i direkt jämförelse med en 22" Diamondtron som också är kalibrerad, mycket till följd av den relativt höga kontrasten.

Så jag undrar lite om ni som säger att det finns massa fel på 2005FPW har testat denna själv ordentligt, eller bara läst vad andra har skrivit som ni sedan återger utan egen erfarenhet.

Nu har jag inga som helst tvivel på att Nec's spectraview eller Eizo Coloredge skulle vara bättre, men de kostar mellan dubbelt upp och trippelt upp. Så både 2005 och troligen då 2405 är extremt prisvärda, vilket de flesta tester som jag sett visar, oavsett om de är i tidningen Mikrodatorn(2 senaste numrerna) eller på anandtech eller andra ställen på nätet.

Senast ändrad:
spike lee skrev:
Vet inte om du läste all text, men om det är ränderna i en av de undra bilderna du menar så skriver de ju så här på anandtech:
"The slight discoloration on the image on the right is actually from the March assembled display, and it is nothing more than a trick of the camera. "

Damocles skrev:
Vet inte om du läste all text, men om det är ränderna i en av de undra bilderna du menar så skriver de ju så här på anandtech:
"The slight discoloration on the image on the right is actually from the March assembled display, and it is nothing more than a trick of the camera. "

Skönt. Tack för passningen.

Oj vad sugen jag blev på Dells 24"

Sitter nu på en SyncMaster 19" som inte alls är lämpad för bildbehandling. Hmm... Så mycket jag vill införskaffa för tillfället. Ingen som sitter på 50 lax till övers?

:)

Den här nya EIZO-skärmen (24,1" FlexScan S2410W Widescreen) går jag och lurar på att ersätta en av mina skärmar med.

Kommer till Sverige i början av November.

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar