ANNONS
Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hallojsan bojsan och tjejsan;)!

Jag har länge tänkt att starta en tråd för de av oss som har konkreta fotorellaterade tips att ge till andra.
Jag fixar och trixar med glädje för att lösa små enkla världsproblem och här är då tråden där jag delar det med er. Hoppas att ni hänger med med era tips och trix;)!!

Jag tänker då på praktiska tips som rör det praktiska fotandet och bilder generellt.

Alltså***** INTE tips i stil med "hitta billig film nära dig" och liknande andra bra tips;)
**

Även om tips från er sida skulle utebli så tänker jag fylla på med egna tips allt eftersom,, kanske till glädje för ngn, mer än mig själv??!;)

Jag har en lite sär glädje i att "leka med pennan i klassiska PaintBrush", jag uppmanar er alla härmed att skapa Enkla Illustrationer till era praktiska tips i simpla ritprogram;),, Men visst går det lika bra med foton etc,,!!

Mvh Niclas, som önskar att dela tips med er och samtidigt hoppas på tips från er alla ;)

Senast ändrad:
DebutTipset;)!

Här har vi ett praktisk regnskydd för kameran.
Jag kommer aldrig överens med parraplyer eftersom det tenderar att blåsa när man fotar i oväder,,,
Den skogsgröna kraftiga regnbyxan i XXXL kostade 40kr på loppis och har räckt till två kameror + ett vattentätt vapenfodral.

Bilagor

• namnlösddfgdfh.jpg
    namnlösddfgdfh.jpg
    33.6 KB · Visningar: 21,183
Här har vi ett projekt som jag fortfarande spekulerar på,, Har varken plats eller tid för det projektet just i skrivande stund, tyvärr!

Det handlar om ett äldre (biblioteks)-bord som jag tänker integrera en ljusbordsyta i. Alltså tänkt att placeras i ett "civilt" rum som också kan använas som arbetsrum,,,

På detta bordet har jag just nu ett otaligt antal skisser och detta är då bara en av dem,,

Senaste problemet är hur jag skall få till en hyffsat tillräcklig avkylning. Har funderat på en liten Pc-fläkt,,

Mvh Niclas,

Ps, Bordet är lite finare än det jag skissade här;))

Bilagor

• ljusbord5.jpg
    ljusbord5.jpg
    14.9 KB · Visningar: 19,144
Hej Niclas!

Kul att du delar med dig av dina gör-det-själv-idéer! Byxholken som blev regnskydd gillar jag skarpt. Det bör ju funka även till långa telen.

En förslag bara: Lägg hellre varje nytt tips i en egen tråd med egen rubrik. Det blir mycket mer överskådligt på det viset.

/Acke

Hej!
Kul att du fick lite ideer själv;)

Det ena byxbenet gjorde jag till ett större tele och behövde inte ens anpassa diametern efter linsen, den passade klockrent direkt.

Jag tror nog att jag tills vidare fyller på mina tips här under,,
Känns som att jag hellre använder en tråd än flera, just nu i alla fall;)

/Vh Niclas,

CammoDräkt,,

Här kommer en lite goding för alla "Ett med naturen fotografer";)!

Ideen fick jag av tidningen Vildmarksliv för x antal år sedan. När jag vid ett senare tillfälle stötte på konstruktionen i sura lumpen så tänkte jag att jag skulle trixa ihop en egen;)

Nackdelen är att den är tung att dra med sig och att den blir ääännu tyngre vid blött väder,,;)
Dessutom så är den bästa dräkten en dräkt som är direkt anpassad för just den platsetn där den skall användas, därför kanske den är direkt olämplig vid många tillfällen/årstidere osv..

Mitt tips är att göra en som passar bra till en generell situation med tanke på årstid och vegetation.
Då kan man lätt applicera mossa, löv och grenar som hör till den aktuella årstiden. Då fungerar en allround dräkt mycket bra!

Jag har tex suttit ett par meter från en stig med kameran i handen och passerande människor har inte sett mig,,
En vän till mig upplevde en äktat "Ett med naturen upplevelse" när en liten fågel satte sig på hans cammomössa. Det har inte hänt mig än men en dag så;)!!

Mvh Niclas,

Bilagor

• cammodräkt5.jpg
    cammodräkt5.jpg
    33.8 KB · Visningar: 19,107
Har ett liknande regnskydd som du har niclas. Fast mitt är gjort av en väska till en campingstol. Den var så gott som klar, det enda jag behövde göra var att klippa bort botten och sy ett veck, skåran fanns redan. Insidan av tyget känns lite gummiaktigt.

Bilagor

• regnskydd.jpg
    regnskydd.jpg
    44.9 KB · Visningar: 18,976
Vilken underbar tråd!
Nu vet jag vad jag ska använda mitt knallorangea regnställ till ;-)
Tur att jag inte sysslar med djurfoto då ;-)

Kan tyvärr inte bidra med snygga skisser, men själv funderar jag på att återanvända mina gamla våtdräkter som benvärmare till stativet.
Förmodligen bara att klippa i lagom stora bitar och linda fast hårt med silvertejp edyl.

Sök på "Ghillie suit" på Google eller annan godtycklig sökmotor.
Jag varnar dock för att insikten om hur många wannabe snipers det finns där ute kan vara lite skrämmande... ;-)

Niclasfoto skrev:
Här har vi ett projekt som jag fortfarande spekulerar på,, Har varken plats eller tid för det projektet just i skrivande stund, tyvärr!

Det handlar om ett äldre (biblioteks)-bord som jag tänker integrera en ljusbordsyta i. Alltså tänkt att placeras i ett "civilt" rum som också kan använas som arbetsrum,,,

På detta bordet har jag just nu ett otaligt antal skisser och detta är då bara en av dem,,

Senaste problemet är hur jag skall få till en hyffsat tillräcklig avkylning. Har funderat på en liten Pc-fläkt,,

Mvh Niclas,

Ps, Bordet är lite finare än det jag skissade här;))

Jag har nåt liknande i lokalen jag hyr för "blandade aktiviteter". Jag köpte ett gammalt Kinnarps-skrivbord för 80 spänn på
Myrorna och skaffade en sidoruta från en folkabuss (vänster bakre sidoruta på en dubbelhyttsbuss. härdat glas. femtio spänn). Sen sågade jag upp ett hål i skrivbordet med några sparade klackar att lägga rutan på för att sen limma fast den med tvåkomponents epoxy-lim och spackla skarven runt med nåt epoxyspackel jag hittade i ett skåp i lokalen. Jag har använt lösa lampor riktade uppåt hittills men nu har jag skaffat ett bordssolarium med 6 rör i (femtio kr på nån loppmarknad) som jag ska hänga på undersidan efter att ha bytt till vettiga rör.

Hittills har jag använd några lager matt ritfilm för att diffusera ljuset men jag har en stor nedrans mattglasskiva på gång.

Trevliga inlägg!
Många av oss är ju innovativa individer och visst är det kul när man kan tipsa varandra.

De där riktigt skarpa ideerna får väl vänta på en patentverkets avgörande innan presentation;)

Jag har dock fler skisser på gång, så det kommer flera inom kort;)!

Mvh Niclas,

Här kommer ytterligare tips;)!

Liggunderlaget är ett mycket användbart material för den som har olika förvaringsbehov med lite speciella krav,,

tex:
-VapenCase, mycket smidigt att anpassa efter sitt eget vapen. Jag har fixat en case till min drilling. Den är klädd med vattentätt tyg från samma byxa som första tipset i tråden. Det är perfekt att tex spänna utanpå säcken.
-En Case har jag också gjort till kikarsiktet som måste förvaras tryggt när det inte sitter applicerat på vapnet.
-AmmunitionAsk som issolerar patronerna ifrån varandra, myckett smart säkerhetsmässigt!
-Airline CarryOn,, många bolag tar inte längre CarryOn,vikter runt 8kg längre. Då gäller det att banta vikten. Eftersom cellplasten i många liggunderlag är mycket mycket lätt i förhållande till issolationen per cm2 så är detta ett hett tips,,Skissar för fullt på en sådan.
-Filmcase att spänna utanpå fotobagen skissar jag också på.
-Stativbenen lindar många med samma material med gott resultat,,
-Etc, här kan verkligen ens fantasai spela fritt;)!

Mvh Niclas,

Bilagor

• liggunderlag3.jpg
    liggunderlag3.jpg
    44.4 KB · Visningar: 18,563
Ett tips som kanske inte är ett tips,,, vet inte;)

Här kommer ett litet tips som kanske inte är ett tips för er, vet inte,)!

Jag har i alla fall använt mig av den lösningen vid många av de självporträtt jag har av mig själv.

Jag placerar en stor spegel precis vid kameran på stativet. Den hjälper mig att se kamerans perspektiv till viss del,, och INTE MINST hur ljsuet faller. Det är ju det jag ser som det kanske största problemet vid självporträtt i studio. Ljusets fall på modellen förändras ju som bekant kraftigt vid små förädringar i posen.

En stor spegel är ett mycket bra tips!!!

Men det kanske ni redan använder er av;)

Mvh Niclas,

Bilagor

• spegeltips2.jpg
    spegeltips2.jpg
    23.5 KB · Visningar: 18,313
Här är ett exempel på resultat framför spegeln;)
Det är en bild som varl lite småknepig att ljussätta eftersom jag hade en konkret ide'.
Då kom spegeln till god nytta,, Om sedan resultatet blev bra i slutändan är ju en annan sak;))

Bilagor

• portrait-bits.jpg
    portrait-bits.jpg
    29.7 KB · Visningar: 18,160
Efter detta tips så ANTYder min flickvän att jag divar mig en liten småanings,,,,;))
(Rodnar lite),,, ja-- jajaja men jag tänkte INte så. Jag lovar<!!
Mvh Niclas,

Här har jag ytterligare tips,,,

Här har jag ytterligare tips, kanske någon anammar det.

Den cylinderfomrade påsen är en Tätpåse i ca 20 liter. Ortlieb, SealLine, Tatonka är några av producenterna av sådana säckar.

De finns i olika slitstarka material och med de olika materialen följer också vikt. De tunnaste som i huvudsak är avsedda för kläder och att packas i tex fjällryggan är således också de minst tåliga.

Ibland så har jag inte med mig ngt stativ när jag fotar, anledningen kan vara att bilderna kräver att man inte använder stativ eller att det helt enkelt blir en otymplighet,,,

Då är det smart att ha med sig en tätpåse. Den tar nästan INGen plats och väger nästan INGenting. När man ev saknar stativet så är det bara att stoppa säcken med tex en tröja eller jacka,, Eftersom den är 100% tät så kan den också fylld med bara luft förslutas och fungera som en stadig "Foto,Airbag";)!

En sådan tätpåse har jag personligen nästan alltid i min fotorygga. Då behöver man aldrig säga nej till en oförutsedd kanottur eller liknande!!

Mvh Niclas, som kommer med fler tips.

Bilagor

• tätpåseide'2.jpg
    tätpåseide'2.jpg
    32 KB · Visningar: 7,515
Såg en kille som hade sin fotoryggsäck på magen och monterat en trä/plåtskiva i locket på ryggan. Där hade han satt fast en stativ skruv så han kunde skruva dit sin kamera där. Han använde midjebältet som vanligt och han sa att det var mycket stabilt.

Jörgen

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    17.2 KB · Visningar: 7,481
Hej och tack för svar, dessutom med en illustration!

Det var faktiskt ett ok tips tycker jag!
Ser kanske inte så praktiskt ut men man har ju inte provat;)

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar