Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Defekt makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Farsans gamla objektiv som inte används på ett par år , ett Nikon af 105mm micro. Kolla bilden, blir ju helt galet! Vad tror ni det kan kosta att laga den? Nåt vanligt fel?

/Anton

Bilagor

• macro.jpg
    macro.jpg
    30.3 KB · Visningar: 256
Va? Vari ligger felet? Det där kallas skärpedjup och det blir så kort med ett 105mm macro på det avståndet som du använt det...

Själv lite kluren (helt nybörjare, hehe) så det ska alltså vara så? Tycker bara det ser lite konstigt ut att skärpan ligger som en "sträng"

Ja, det ska vara så. Skärpan befinner sig alltid i ett plan, och planet kan vara olika djupt beroende på vilken bländare man väljer. Du har förmodligen använt största (f/2.8)?

Jag tycker du ska leta upp en bok som behandlar grunderna inom fotografin. Mer kunskap och förståelse gör att det blir roligare.Det finns även lite artiklar här på fotosidan.. titta igenom dessa.

Alright! Jo, jag förstår det där med bländare och skärpedjup, men det är ju väldans vad tydlig effekten blir på macrobilder (inte helt konstigt iof) Tack för svaret!

Hehe.. jag trodde först att du menade att skärpeplanet var snett över bilden ;)
Sådär ska det vara och är helt okej. Hoppas du har användning för gluggen. Macro öppnar nya möjligheter till vackra bilder :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto