Annons

Datorskärm till fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att vara övertydlig så har jag tagit denna bild för att visa på hur min "arbetsplats" ser ut;

Visa bilaga 174997

Och till saken hör att jag faktiskt har utrymmet (att frigöra) till höger om skrivbordet (som det ser ut nu). Jag mätte upp längd x bredd (120x60) och fick fram att detta skulle passa precis;

Blir en väääldigt dyr skärm, det här...
Om du vill kunna förlänga bordet utåt rummet vid utskrift av något längre så kan du ev. leta bland klaff- och slagbord istället för skrivbord. Nackdelen är dock att höjdjustering endast kan ske med såg, men det gäller även en del skrivbord.
 
Om du vill kunna förlänga bordet utåt rummet vid utskrift av något längre (...)
Det blir svårt, då jag har min säng utåt rummet (utanför bild)😁.

Men i de få fall det skulle bli aktuellt, hittar jag säkert en lösning på det problemet...Exvis kan man lägga en wellpappskiva under skrivaren som sticker ut mot rummet.

I den mån det blir aktuellt, som sagt.
Nackdelen är dock att höjdjustering endast kan ske med såg,
Det är ju inte aktuellt ö h t. Faktum är att detta skrivbordet passar perfekt i färg, bredd ,längd och höjd i förhållande till det jag redan har, så det är en no-brainer.

Eftersom denna tråden nu handlar om datorskärm till fotoredigering, tänkte jag spinna vidare på stativlösning för montage av två skärmar, så som diskuterats tidigare i tråden.

Förslag !?
 
Du behöver tänka på följande saker först.

Hur tunga är dina skärmar och hur stora är dom?

Vill du ha skärmarna bredvid varandra i fast position eller vill du kunna flytta runt dom lite?

Vill du sätta fast "stativet" i väggen eller bordet?

Vill du ha plats för en tredje skärm någon gång i framtiden?

Hur mycket pengar vill du lägga på det?
 
Hur tunga är dina skärmar och hur stora är dom?
Den jag har väger 10,6 kg men då vet jag inte om stativ är inräknad i vikten, (men jag gissar att så är fallet). Kandidaten väger 6,7 kg (utan stativ).
Vill du ha skärmarna bredvid varandra i fast position eller vill du kunna flytta runt dom lite?
Jag vill def. ha dom bredvid varandra, och vid behov kunna justera dom i alla vinklar.
Vill du sätta fast "stativet" i väggen eller bordet?
I bordet.
Vill du ha plats för en tredje skärm någon gång i framtiden?
Tror nog att två lär täcka mina behov överskådlig tid. Som tidigare nämnts har jag haft den nuvarande enda skärm i ~10 år.
Hur mycket pengar vill du lägga på det?
Så lite som möjligt, (utan att tumma på kvalité). Den här verkar vara ett intressant alternativ, men om det finns liknande i samma kvalité och funktion till ett lägre pris, är det naturligtvis av intresse.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar. Då jag också spelar samt kollar på film/serier också så letar jag efter en skärm som ligger mellan 32 -40 tum, har minst 120 hz och gärna en hög HDR.

Kom på att jag hade köpt en Eizo skärm till min bror för många års sen dock så är den endast på 27 tum så förstår verkligen varför ni rekommenderar detta märke.

Sitter i dagsläget med denna skärm

Samsung LU32R590CWUXEN 32

När det kommer till bildskärmar varierar kunskapen stort. HDR är ett annat begrepp som tillverkare ofta slänger sig med, men det används ofta i fel sammanhang.

Sara Arnald har skrivit informativa artiklar här på Fotosidan som är värda att läsa. Trots hennes omfattande kunskap finns det de som argumenterar emot henne baserat på felaktiga antaganden.

Du nämner att du ska använda bildskärmen för bildredigering, vilket innebär att du borde vilja att skärmen ska kunna återge varje inspelad pixel från kameran så exakt som möjligt.

Tyvärr kommer ingen av de skärmar du listade att klara av detta, särskilt inte skärmar med högre uppdateringsfrekvens (Hz) då dessa tenderar att vara mindre noggranna med färgerna.

Någon i tråden argumenterade emot användningen av dubbla skärmar med hjälp av en länk till en studie. Om man läser artikeln noggrant handlar det om att flytta huvudet på grund av skärmens storlek, vilket kan bli problematiskt med en 49" böjd skärm. Eller även, ju mer böjd skärm desto sämre.

En annan person skrev: "Kul att folk rekommenderar saker som bara är bra på foto och struntar i resten av dina behov." En bra fotoskärm fungerar faktiskt utmärkt för 3D-modellering också.

Däremot är en bra fotoskärm inte optimal för gaming, och ingen gamingskärm passar bra för fotoredigering. I ditt fall skulle jag rekommendera att använda dubbla skärmar: en för fotoredigering och 3D-modellering som kan hårdvarukalibreras, och en annan med >165 Hz för gaming som även kan fungera som verktygsskärm när du redigerar bilder eller färggraderar film.
På en bra hårdvarukalibrerbar skärm så kan du även göra egna profiler samt att det finns förinställda. Så exempelvis Adobe RGB för originalfotoeditering, sRGB för att anpassa bilder som skall visas genom webläsare eller vanliga bildvisar program, User 1 där du ställer in din skärm för exempelvis titta på film, User 2 för bästa surf upplevelse osv.

När det gäller HDR handlar det om att kunna återge inspelad HDR-film med större dynamiskt omfång, främst ljusstyrka. För detta ändamål är det bättre att investera i en bra TV och uppgradera ditt abonnemang på exempelvis Netflix för att kunna utnyttja TV'ns HDR egenskaper, när material som spelats in i HDR visas.. Och, HDR ger inte bättre/djupare svärta.

Den bildskärm du har nu har en VA panel, så egentligen en TV skärm fast som de skriver "anpassad för gaming".
VA paneler är dessutom väldigt känsliga i sin betraktningsvinkel. Kontrast, svärta och färg förändras snabbt bara man avviker lite rand från center.
 
Senast ändrad:
Om man börjar använda 2 eller 3 skärmar så kommer man aldrig att vilja gå tillbaka till en enda som känns sedan väldigt begränsande. Sitter själv på två skärmar plus en tv. Tvn startas enbart när jag gejmar. När jag skapar musik så har jag alla reglage för mixern på vänstra skärmen som annars riskeras att bli täckt av en massa andra skärmar.
 
Har som du. Har två såna här plåthurtsar som datorn står på. Förvånad att de finns kvar, för det är nog minst 10 år sen jag köpte mina. Om det nu är samma, men ser ivf ut sådär

Nu har jag mina ut från väggen och datorn tvärs över dem, men den skulle få rum på en hurts ( har jag en rejält stor dator) och ställer man den längs med väggen tar den inte mycket plats alls.

Är det riktigt ont om plats kan man ju skruva upp en hylla och ställa datorn på. Så dålig som jag är på att städa skulle den inte må bra på golver. 😉
 
Har som du. Har två såna här plåthurtsar som datorn står på. Förvånad att de finns kvar, för det är nog minst 10 år sen jag köpte mina. Om det nu är samma, men ser ivf ut sådär

Nu har jag mina ut från väggen och datorn tvärs över dem, men den skulle få rum på en hurts ( har jag en rejält stor dator) och ställer man den längs med väggen tar den inte mycket plats alls.

Är det riktigt ont om plats kan man ju skruva upp en hylla och ställa datorn på. Så dålig som jag är på att städa skulle den inte må bra på golver. 😉

Så här ser det ut för mig. :)

001.jpg
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    1.5 MB · Visningar: 10
Kul att folk rekommenderar saker som bara är bra på foto och skiter i resten av dina behov.

Jag sitter i samma båt som dig och det lutar just nu mot LG:n som du föreslog (har haft span på den sedan i höstas och väntar på prisdrop).

Får man fråga varför du inte kikar på någon OLED? De ska ju ha vass färgåtergivning och bra för gaming.
Nu är ju inte bra fotoskärmar helt värdelösa för spel även om de inte är optimala, men att inte ha en bra fotoskärm kan bli dyrt om man skickar iväg bilder för utskrift och är lite petig. Så rimligt att prioritera foto
 
Nu är ju inte bra fotoskärmar helt värdelösa för spel även om de inte är optimala, men att inte ha en bra fotoskärm kan bli dyrt om man skickar iväg bilder för utskrift och är lite petig. Så rimligt att prioritera foto
Eller att man inte har en sRGB profil som fungerar som det skall. Då blir det fel redigerat för webben/alla bildläsare. Vilken kan betyda att din uppdragsgivare får bilder till exempelvis sin webshop med fel tonalitet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.