Annons

Datorn låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Hej.

Eftersom det finns många datorkunniga medlemmar på FS tänkte jag prova med en fråga.

Båda mina döttrar har problem med att deras datorer låser sig ganska ofta. Efter ett tips från en av deras kompisar har vi provat med att ställa en lös bordsfläkt på golvet som blåser in i datorns luftintag och efter detta går det mycket bättre för båda två. Min fråga är alltså om det är troligt att kylfläktarna i datorern är för dåligt dimensionerade? Alltså, är det ett känt problem? Är det en möjlig lösning att byta fläktar i datorern till kraftigare modeller?

Lite fakta: Ingen av dem kör några tunga applikationer. Det är mest surfning på Internet och chat på MSN.

Båda har golvstående modeller med XP SP2 installerat. Den ena datorn är en Fujitsu som är ca 1,5 år gammal. Den andra en Dell som är lite äldre (ca 4 år)

Båda datorerna är ominstallerade med samma problem kvar.

Thomas

Tror inte du har för små fläktar i burkarna men därimot om man har datorn ståendes på golvet så måste man ibland öppna dom och dammsuga bort allt damm. Ta det lungt med munstycket bara! Har dom stått länge igentäppt med damm kan fläktarna ha tagit stryk och då kanske du måste byta dom. Börja med att kolla cpu fläkten (lilla fläkten till processorn).

Har du öppnat datorerna och kollat så att inte processorfläkt och grafikfläkt är igendammade.
Detta är ett typiskt fel när datorer hänger sig, eller helt plötsligt startar om utan anledning.
*ler* samma info, lite senare...

Ja, dammsugning har jag gjort och det är riktigt att det samlas en hel del damm i lådorna. Nu är de dock rengjort ordentligt men problemet kvarstår ändå.

Thomas

kan va så att fläktarna är slitna, blir överhettade och stannar efter ett tag.
prova att kör med lådan öppen, kanske hittar du nåt som blir väldigt varmt.

Det märkliga är att båda dina datorer har samma problem vilket gör att flera frågor dyker upp.

Vad är rumstemperaturen där datorerna finns ?

Står datorerna i en varm övervåning ?

Är datorerna nära nåt element ?

Har datorerna byggts ut med extra DVD läsare m.m.?

MVH
.

Kan det vara så att dina döttrar har såna där hörndatabord ? Om dessa står mot väggen så har värmen ingenstans att ta vägen,
Gäller andra databord också där man ställer datorn i en "liten låda" till hylla.

Pixelmania skrev:
Det märkliga är att båda dina datorer har samma problem vilket gör att flera frågor dyker upp.

Vad är rumstemperaturen där datorerna finns ?

Står datorerna i en varm övervåning ?

Är datorerna nära nåt element ?

Har datorerna byggts ut med extra DVD läsare m.m.?

MVH
.

De står visserligen på övre våningen men temperaturen är helt normal. Inga utbyggnader är heller gjorda.

//Thomas

Kjanr skrev:
Kan det vara så att dina döttrar har såna där hörndatabord ? Om dessa står mot väggen så har värmen ingenstans att ta vägen,
Gäller andra databord också där man ställer datorn i en "liten låda" till hylla.

Nej. De står på golvet under skrivbordet i båda fallen. Hyggligt med luft runtomkring-

//Thomas

Provar att väcka liv i denna tråd igen. Framför allt den ena datorn är problematisk och låser sig ofta.

Om jag när jag startar om den går in i BIOS så finns det en meny som heter något i stil med "PC helth care". Där finns uppgifter om temperaturer och fläkthastigheter. Enligt den sidan så är CPU temperaturen ca 90 grader. Fläkten går både enligt uppgift här om varvtal och enligt vad jag fysiskt kan konstatera genom att se den.

Någon som vet om CPU temp på 90 grader är ok?

Thomas

90 grader är för mycket!

Det finns ett bra litet program som heter SpeedFan som håller reda på temperaturerna i datorn.

Tack för tipset.

Jag har redan laddat ner och kört SpeedFan. Problemet är att programmet tydligen bara hittar en mätpunkt och det är (om jag förstår rätt) hårddiskens temp. Den ligger förövrigt på ca 35 grader.

Enligt BIOS så verkar det ju som om både CPU temperatur och fläkthastighet mäts men jag har inte lyckats få SpeedFan att hitta dessa värden.

Förövrigt så låter de som om problemet kan vara för varm CPU (trots att fläkten går). Kan lösningen vara att byta fläkt eller ger det inte så stor skillnad??

Thomas

Förövrigt så låter de som om problemet kan vara för varm CPU (trots att fläkten går). Kan lösningen vara att byta fläkt eller ger det inte så stor skillnad??

Thomas [/B]

Kollat så att datorerna inte har spionprogram installerade ? De kan slöa ner en dator otroligt mycket ifall de är flera.(Leder till att processorn belastas och blir väldigt varm)

En temp på 90 grader är väldigt högt, men datorn borde fungera ändå. Har själv ett gammalt grafikkort på en gammal dator som blir strax runt 100 grader varmt, har bränt mig och kortet har en annan färg över processorn. Men den funkar problemfritt.

Låser sig datorn helt slumpmässigt, eller går det en viss tid emellan ?
Även om det är värmeproblem i fråga, så tycker jag att det är misstänksamt att det inte blev så mycket bättre efter att du har dammsugit datorn.

Har du tagit loss fronten och dammsugit uttrymmet mellan fronten och metallchassit ? Där brukar det samlas enorma dammtussar.

Jag har tagit bort kåpan och även plastfronten och gjort rent så jag tror inte det är dammproblem just nu. De senaste dagarna har vi kört den utan hölje och med en extra bordsfläkt som blåser på moderkortet förutom den inbyggda fläkten.

Det är min dotter som använder datorn så jag har inte 100% koll på exakt vad hon gör när datorn låser sig men för mig verkar det som om den går bra ett tag om den fått stå och svalna men om man bara startar om när den låst sig så låser den sig nästan direkt igen.

Fredsson skrev:
Jag har tagit bort kåpan och även plastfronten och gjort rent så jag tror inte det är dammproblem just nu. De senaste dagarna har vi kört den utan hölje och med en extra bordsfläkt som blåser på moderkortet förutom den inbyggda fläkten.

Det är min dotter som använder datorn så jag har inte 100% koll på exakt vad hon gör när datorn låser sig men för mig verkar det som om den går bra ett tag om den fått stå och svalna men om man bara startar om när den låst sig så låser den sig nästan direkt igen.

Kan det vara så att kylaren inte längre har bra kontakt med CPU:n? Det kanske räcker med att ta av kylaren, göra båda ytorna rena (kylare & CPU) och lägga på lite ny kylpasta. Det verkar som om fläkten funkar.

Förresten, på vissa datormodeller går det att sänka fläkthastigheten i BIOS:et. Fläkten kanske snurrar för långsamt helt enkelt?

Det brukar vara så att dammet sitter på processorfläktens kylfläns under fläkten. Ofta ser man inte dammet innan man har skruvat bort fläkten.

M

Tack för tipset, Melker. Det var säker det som var felet. Jag har öppnat datorn och gjort rent allting (trodde jag) men det visade sig när jag tog bort fläkten att det satt damm mellan toppen på kylflänsarna och fläkten. Fastklämt som en matta under fläkten. Säkert var det det som hindrade luften att blåsa ner mellan kylflänsarna.

Efter rengöring så går inte ens fläkten på full fart och temperaturen på CPU´n ligger rung 45 grader. Verkar som det var lösningen!

Tack ännu en gång för tipset!

Thomas

Damm kan ställa till mycket bekymmer men lösningen heter inte dammsugare!
Jag jobbar som it-tekniker och ibland kommer någon in med en död dator som de har dammsugit.. Inte jätteofta men det händer.

Luft i rörelse kan skapa förvånandsvärt mycket statisk elektricitet och detta kan döda det mesta i en dator, processor, minnen, moderkort grafikkort m.m, snabbare än den snabbaste slutartiden i kameran.

Ibland när man jag skall göra en lab-pc av en gammal uttjänt dator så brukar jag försiktigt blåsa ur dem med tryckluft. För det mesta så funkar det jättebra men ibland blir det skrotlådan efteråt.

Det finns specialdammsugare att köpa men de kostar multum.

SCB skrev:

Ibland när man jag skall göra en lab-pc av en gammal uttjänt dator så brukar jag försiktigt blåsa ur dem med tryckluft. För det mesta så funkar det jättebra men ibland blir det skrotlådan efteråt.

Det finns specialdammsugare att köpa men de kostar multum.

Ok, dammsuga ska jag alltså inte göra. Tryckluft på sprayburk, är det ok? Hur gör jag annars? Något viktigt att tänka på?

WFS) (Graylingman skrev:
Ok, dammsuga ska jag alltså inte göra. Tryckluft på sprayburk, är det ok? Hur gör jag annars? Något viktigt att tänka på?

*knuff*

Eftersom jag tycker att fläkten i min burk den senaste tiden har börjat arbeta allt oftare. Tempen på CPU är just nu, enligt SpeedFan 58 grader. Är det mycket?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar