Annons

Datorn hittar inte EOS Rebel XT. Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en tanke. Du har inte glömt att slå på kameran?

Jag har en liknande kamera (inte säker på om det är exakt samma modell). Jag tror inte jag har behövt installera några drivrutiner.
Jag brukar koppla in kameran med usb-kabeln till datorn och sedan starta kameran. Då visas ordet "BUSY" på kamerans skärm och efter några sekunder får jag upp en ruta (på datorn) som frågar vad jag vill göra (ex. importera bilder i windows eller öppna mappen osv.)

Kameran är påslagen. När jag slog på den senaste gången så märkte datorn är kameran är igång, och frågade vilket program jag ville använda för att hantera kameran. Men bland listan på program var det tomt. Jag försökte sedan komma åt filerna med utforskaren och med photoshop, men utan resultat. Zoombrowser kan inte hitta någon kamera, trots att windows hittar den.

Jag såg att någon tipsade om andra program, kanske de funkar.
 
Bara för att utesluta att det är fel på hårdvaran i datorn du använder: vad händer om du stoppar in ett USB-minne i den? Och vad händer om du ansluter kameran till en annan dator?

Annars kan jag bara komma på ett handfast tips, men det är inte enkelt: ladda ner Knoppix (www.knopper.net) och bränn till skiva. Boota datorn från den och testa att ansluta kameran när systemet har kommit igång.
 
Bara för att utesluta att det är fel på hårdvaran i datorn du använder: vad händer om du stoppar in ett USB-minne i den? Och vad händer om du ansluter kameran till en annan dator?

Annars kan jag bara komma på ett handfast tips, men det är inte enkelt: ladda ner Knoppix (www.knopper.net) och bränn till skiva. Boota datorn från den och testa att ansluta kameran när systemet har kommit igång.

Min dator hittar alla andra usb-minnen och -apparater jag har. Jag arbetar med min PC hemma, vill inte experimentera med min laptop från jobbet. Den hittar inte heller kameran, men jag installerar inte något särksilt på den heller.
 
Om du kör Knoppix eller någon annan Linux live-CD så installeras ingenting på datorn, men du har tillgång till all hårdvara medan du kör från CD-ROM. När man kör på det sättet kan man spara filer från en flyttbar enhet till en annan utan problem, men det kräver en liten regndans om man vill spara på datorns hårddisk.
 
http://explore.live.com/windows-live-photo-gallery

Ett bra, snabbt och mycket underskattat program. Om din dator stöder programmet så tycker jag att du ska ladda ned och installera det. Sen är det enkelt att hämta både raw och jpg från din kamera. En codec behövs för raw: http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?familyid=a0ac689f-9bad-46be-ae8d-550cb9ba5430&displaylang=sv

Nej, detta fungerar inte heller. Båda datorn och programmet hittar kameran, men inte några bilder. Hade inte min kompis kunnat ladda ner bilder så hade jag börjat tro att det är fel på kameran!
 
EOS Utility

Du behöver EOS Utility.
Det enda av Canons program som löser uppgiften åt dig som du vill.
Alternativt en kortläsare.

Finns inga andra alternativ som fungerar.
(Precis som påpekats tidigare i tråden så fungerar inte Canons kameror som "externa hårddiskar", vilket många andra kameror gör).
 
Se till att koppla USB-sladden direkt till datorn, och inte via en USB-HUB. En del HUB:ar stökar till det, så det är bra att utesluta den potentiella felkällan.

EOS Utility är det program som gäller, som några redan har påpekat. Inget annat fungerar.
 
Det gör då mina. Blir precis som när jag kopplar in telefonen till datorn - det dyker upp en bärbar enhet som man kan bläddra runt i precis som ett usb-minne eller dylikt.

Så är det för mig också i de allra flesta fall.

Det kan dock variera mellan Windows-versioner och kameramodeller så det är inte säkert att alla Canon-kameror beter sig lika. Som nämnts tidigare har vissa (äldre?) modeller en inställning om hur de skall bete sig när de kopplas till datorn.
 
Jag använder visserligen inte Windows, men mina två Canon och min frus kopplar upp sig utan problem till Linux. En markant skillnad mot att använda kortläsare är att jag inte får tillgång till kortets rotkatalog när jag kopplar kameran; den visar /DCIM/ som om den vore rot. Kameran agerar alltså som om den vore en server, och jag kan inte kopiera filer till eller från någon annan mapp än /DCIM/ med undermappar. Med kortläsare däremot dyker kortet upp som en vanlig enhet och jag kan se kortets hela filstruktur.
 
Frågan är inte dum. Canonkamerorna brukar inte lägga sig som en enhet på datorn. Möjligen kan man ladda ner via canonprogrammen som följer med datorn. Zoombrowser EX och Digital Photo Professional.

Hur långt tillbaka gäller detta? Min EOS 55D var det bara att plugga i, vänta på att drivrutiner installerades från kameran och sedan var det bara att tuta och köra. Kör ni två Mac?
 
Jag har en PC. Jag ska säga som det är - jag har gett upp. Jag lämnar tillbaka kameran och får bilderna av min kompis.

Men stort tack för all hjälp på vägen!

/Erik
 
Ja, jag använder Nikon, en F3 och en FM2. De är väldigt bra, känner inte något stort behov av någon ny förutom när jag ska sälja saker på internet. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.