Annons

Datorn hittar inte EOS Rebel XT. Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

jag har lånat en Canon EOS Rebel XT av en kompis. Nu försöker jag ladda ner bilderna på min dator via en USB-kabel, men min dator hittar inte kameran. Inte heller lyckas jag hitta någon driver som kan sparka igång det hela.

Nu funderar jag på att framkalla minneskortet i Xtol, men jag väntar tills jag hört med er. Finns det någon som vet hur man gör?

tack på förhand
 
Det är kanske udda, men jag har knappast använt digitalkamera förut. Det är därför jag ställer en fråga som kanske verkar dum.
 
Frågan är inte dum. Canonkamerorna brukar inte lägga sig som en enhet på datorn. Möjligen kan man ladda ner via canonprogrammen som följer med datorn. Zoombrowser EX och Digital Photo Professional.
 
Zoombrowser EX går att ladda ner. Den andra hittar jag bara updates till.

Kan Zoombrowser EX alltså hjälpa mig att hitta kameran och importera bilderna till photoshop?
 
http://consumer.usa.canon.com/cusa/support/consumer/eos_slr_camera_systems/eos_digital_slr_cameras/digital_rebel_xt#DriversAndSoftware

Borde funka tycker jag. Välj XP som OS. Om det nu är windows du har vill säga..

Kom på en sak... kolla i diskhanteringen så att windows inte har delat ut en redan upptagen partition, händer mig titt som tätt med usb minnen på jobb datorn. Eftersom den normalt sett är ansluten till våra servrar med en massa diskar så kan det ställa till det ibland.
 
http://consumer.usa.canon.com/cusa/support/consumer/eos_slr_camera_systems/eos_digital_slr_cameras/digital_rebel_xt#DriversAndSoftware

Borde funka tycker jag. Välj XP som OS. Om det nu är windows du har vill säga..

Kom på en sak... kolla i diskhanteringen så att windows inte har delat ut en redan upptagen partition, händer mig titt som tätt med usb minnen på jobb datorn. Eftersom den normalt sett är ansluten till våra servrar med en massa diskar så kan det ställa till det ibland.

Tack, där finns ju en hel del länkar.

Jag hänger inte riktigt med på det där med diskhantering, dock. Förklara gärna närmare, om du har tillfälle.
 
Enhetshanteringen (diskhantering) i Windows är en djungel. Om man ansluter en enhet till datorn, kommer den normalt att knuffa bort den som är vald om man har en nätverksenhet med samma enhetsbokstav (E: F: G: osv.) Nätverksenheten, som är virtuell, blir alltså oåtkomlig när en verklig enhet (minne) är ansluten, om nätverksenheten är mappad på fel sätt. Den kommer tillbaka så fort man tar bort den anslutna.

När man ansluter virtuella enheter (nätverk), bör man välja de höga bokstäverna från Z och neråt, för att slippa konflikter. Men normalt är det alltså inte något problem att ansluta en enhet, om man inte behöver komma åt en felaktigt mappad nätverksenhet samtidigt.

"Diskhanteringen" är just mappningen av enheterna i det här fallet.

När man ansluter en kamera som agerar som en server, vilket en del kameror gör, kan det hända att man måste mappa dess filutrymme som en enhet i Windows, om man inte har ett program (drivrutin) som sköter mappningen/överföringen.

Och skaffa en kortläsare, det finns billiga för en femtilapp hos Boutique Eden, men det finns flera söndagsöppna som har kortläsare, Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Kjell & Company etc.
 
Jag tänkte pröva Zoombrowser nu. Men för att datorn överhuvudtaget ska hitta kameran behövs väl en driver också? Ska jag pröva dem från Canons hemsida?

Tack för förklaringen cucoyu. Det är lite tydligare nu.
 
Jag tänkte pröva Zoombrowser nu. Men för att datorn överhuvudtaget ska hitta kameran behövs väl en driver också? Ska jag pröva dem från Canons hemsida?
Börja med att prova programmet. Jag kan inte så mycket om windows, men allt som ansluts via usb behöver ju inte lägga sig som en enhet för att kunna kommunicera med en dator. Ex dator, mus osv. Jag har gjort vissa saker med mina Eos-kameror via Canons programvara som ändra inställningar och ta bilder via sladden. Jag behövde installera något mer än programmet.
 
Börja med att prova programmet. Jag kan inte så mycket om windows, men allt som ansluts via usb behöver ju inte lägga sig som en enhet för att kunna kommunicera med en dator. Ex dator, mus osv. Jag har gjort vissa saker med mina Eos-kameror via Canons programvara som ändra inställningar och ta bilder via sladden. Jag behövde installera något mer än programmet.

Min otur fortsätter, programmet installerar bra, men hittar inte kameran. Jag tror inte att det beror på att min PC är en åtta år gammal, kameran är ju inte heller ny.

Jag får försöka leta efter en driver, eller hur?

Erik
 
Kameran har flera sätt att visa upp sig för det man kopplar den till, och det kan finnas en inställning i menyn för att göra så att den blir en lagringsenhet för datorn. Om dess USB är inställd på PictBridge blir den osynlig för datorn, den ska vara inställd som masslagring (mass storage) för att datorn ska se den som en lagringsenhet.
 
Kolla också i menyerna i kameran.
Det finns två val, att den ska kommunicera med dator och något annat.
Konstigt nog ska den vara inställd på att inte kommunicera med dator när den ska kommunicera med en dator.
Fråga mig inte varför.......
 
Inte för att jag är ngn expert men EOS utility kanske är lämpat för uppgiften. Åtm är det vad jag använder för direktimport från mina canoner
 
Hej!

jag ändrade på det, och nu hittar datorn kameran. Men den hittar inga filer. Varken i photoshop eller med Zoombrowser. Det är ju retligt.

Ska försöka ta några foton som jpg och se om det hjälper.

Men tack för tipset!

Kolla också i menyerna i kameran.
Det finns två val, att den ska kommunicera med dator och något annat.
Konstigt nog ska den vara inställd på att inte kommunicera med dator när den ska kommunicera med en dator.
Fråga mig inte varför.......
 
Det blir enklare med en minneskortläsare, eftersom man då ser hela filstrukturen på kortet. Råfilerna kanske inte öppnas i de programmen, de har tillägg .CRW eller .CR2 och de dyker inte alltid upp som bildfiler. När man har insticksprogrammet ACR i Photoshop ska de kunna öppnas.
 
Jag börjar ge upp här. Skulle bara låna kameran för att fotografera av några saker och sälja på blocket. Det känns fel att börja köpa nya saker då, men det kanske inte finns någon annan utväg.

Tog bilder i .jpg, och datorn ser dem ändå inte.
 
Jag börjar ge upp här. Skulle bara låna kameran för att fotografera av några saker och sälja på blocket. Det känns fel att börja köpa nya saker då, men det kanske inte finns någon annan utväg.

Tog bilder i .jpg, och datorn ser dem ändå inte.

Bara en tanke. Du har inte glömt att slå på kameran?

Jag har en liknande kamera (inte säker på om det är exakt samma modell). Jag tror inte jag har behövt installera några drivrutiner.
Jag brukar koppla in kameran med usb-kabeln till datorn och sedan starta kameran. Då visas ordet "BUSY" på kamerans skärm och efter några sekunder får jag upp en ruta (på datorn) som frågar vad jag vill göra (ex. importera bilder i windows eller öppna mappen osv.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.