Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorkrasch

Produkter
(logga in för att koppla)
"bara är hårddiskens register som ändras"? - Inte för att vara elak. Men du bör nog faktiskt inte leka med recoveryverktyg på andras diskar innan du samlat på dig lite mer insikt i hur lagring fungerar.
Går det så går det och jag tackar för den nya informationen för mig.

Hade visst några filer på min dator, så jag tog och kikade litet nu på morgonkvisten. Thumbnails och de vanliga bilderna har separerats, men det verkar vara allt.

En krasch är en incident och steg 0 är att ta det jättelungt och agera metodiskt. Det är skitlätt att göra en dålig situation värre genom att stressa. Ju allvarligare läget är desto mer lugn måste man vara, bort med alla stressimpulser.

Börja med att köpa en stor disk och ta en image av disken som krånglat. Går image processen bra kan du andas ut, då vet du att det inte kommer gå dåligt. När du vet att det finns en säkerhetskopia av hur det såg ut innan du var där är det lugnt att vara lite mer cowboy :)

TestDisk m.m har ett mycket lättare jobb om disken inte blivit formaterad. Var det MBR eller bootsektorn som rykt så kan ju hela filsystemet varit helt friskt före data recovery jobbet, bara att systemet inte kunde se det...

Men tja, IBAS är dyra. Jag skulle inte privat anlita dem, men jag har en bunt filsystemkrasher och två-tre fysiska krasher på nacken. För företag är det solklart, iväg till bästa möjliga datoråterställare, pengarna för jobbet väl utfört betalar tillbaka sig snabbt.

Skall man lägga över ett ansvar för dataåterställning på en kompis så skall det vara tydligt från alla håll vad som gäller. "jag gör så gott jag kan, men jag lovar inget". Det kan ju bli väldigt väldigt fel om man har otur. Lite fel i handhavandet med ett verktyg och man råkar skiva till disken man tänkte läsa från...

Skall påpekas oxo att 6 timmar är en väldigt, väldigt trevlig tid för en återställning. Då har ganska få saker gått dåligt. Jag har lugnt spenderat 30+ timmar på när föräldrarnas filsystem totalpajjat. De flesta katalogstrukturerna borta så nästan alla filer återställda utan filnamn efter återställning, gah. Exiftool och massa annat för hitta det viktigaste.

Som jag fattat Peters situation så hade kompisen sagt att 11000 var det inte värt. Därför lät han Peter försöka. Fantastiskt vad känsligt det var för somliga att Peter vågade försöka under dessa omständigheter. Så upprört att trådskaparen lämnades i kölvattnet med sin fråga.

Finns det några kloka råd till TS, som inte förstår sig på disk-avbildningar, filallokeringstabeller, cylindrar och annat.
Har hon att hosta upp tiotusenlappar, eller ska hon ge upp?

Petter ...

Som jag fattat Peters situation så hade kompisen sagt att 11000 var det inte värt. Därför lät han Peter försöka. Fantastiskt vad känsligt det var för somliga att Peter vågade försöka under dessa omständigheter. Så upprört att trådskaparen lämnades i kölvattnet med sin fråga.

Finns det några kloka råd till TS, som inte förstår sig på disk-avbildningar, filallokeringstabeller, cylindrar och annat.
Har hon att hosta upp tiotusenlappar, eller ska hon ge upp?

Petter ...

Jag tycker det finns råd i såväl #2 som #7?

Kommer det gissninsvis att kosta en hel hög tusenlappar? Ja.

Visst, jag kan erbjuda mig att kika på den också, jag har definitivt erfarenheten. Men i motsats till #7 så lämnar jag ingen resultatgarant, och timtaxan är fyrsiffrig.

Men visst, mer konkret:

Option 1: Ta ner något gratisverktyg och testa. Funkar det så är väl allt frid och fröjd. Funkar det inte, och man inte har använt en annan disk som scratch-pad så har man förstört möjligheterna för någon annan (oavsett kvalifikationer) att göra ett andra försök.

Option 2: Ontraks elgiganten-kliniker. Funkar det blir man 1290kr frattigare. Funkar det inte har man inte betalat en spänn. I princip använder klinikerna samma verktyg som man själv kan köpa, men hårdvaran är lite speciell. (egentligen handlar det bara om utökade tidluckor, och en möjlighet att bortse ifrån diverse fel).

Option 3: Skicka in disken och betala det konsulterna vill ha.

Senast ändrad:

Vad jag kunnat utläsa hittade hon hjälp, och skrev inte mer sen i tråden?

För övrigt så anser jag att mina inlägg är hjälpsamma och representerar erfarenheter från privat och professionell erfarenhet. Börja med att få hjälp med att ta en image av disken. När den finns är det lugnt att köra med verktyg som i värsta fall kan försvärra läget.

Jag är väl medveten om att det är en otrevlig situation att vara i. Man stressar lätt iväg istället för att ta det lugnt och vara metodisk. Misstag görs.

Det kan finnas fördelar med att inte ta denna typ av uppdrag. I detta fallet gjordes två misstag, men i slutresultatet blev en succéhistoria. Tänk så mycket tråkigare att erbjudit kompisen att hjälpa till, göra något misstag, inte ett skvatt går att återställa, och känna skuld för det. Kompisar och familj har en tendens att slarva med backuper och sen sätta PC-bekanta med väldigt mycket ansvar.

Är det otrevligt att påpeka behovet av lugn och försiktighet vid kraschade diskar så kan jag leva med att jag är otrevlig. Med lite tur hjälper mina inlägg i frågan någon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar