Annons

Datorbygge + mjukvarukonfiguration.. frågor och svammel

Produkter
(logga in för att koppla)
Kunde inte låta bli att kommentera ett tidigare inlägg...

SATA 3.0? Jaha? SSD-diskarna är inte så snabba att de "i verkliga livet" kommer att kunna mätta bussen.

Jo, de nya diskarna som kommer (kanske redan finns?) kan klara mer än vad SATA2 klarar av att leverera.

Men okej... Jag gör som du, och köper onödigt dyra minnen, och en snabbare lagringsdisk. (Notera att mitt moderkort redan har SATA3.0)..... 9700kr.

http://oi56.tinypic.com/xc7kib.jpg

Nu snackar vi onödigt... varför köpa dyra minnen som du inte kan använda till ditt moderkort?

Det står till och med i instruktionsböcker till moderkort att så är fallet... ;-)

Jag tror faktiskt att du inte har förstått vad du har läst.

Om vi kikar på PCI-e 2.1 som är aktuell standard, varje lane (1x) har en överföringshastighet på 5Gbps, alltså betydligt mer än ens de snabbaste hårddiskarna. Anser du fortfarande att det skulle vara en allvarlig flaskhals i systemet?

Återigen: PCI-e 1x: 5Gbps, 8x, 40Gbps, 16x 80Gbps. Förvisso så är det ju en 8/10 encoding, så man tappar 20% overhead.

Nu hänger jag inte med... först säger du att om man vill grafikaccelerera Adobe-program så är det CUDA som gäller, för att i nästa andetag säga att det är helt oväsentligt?

Nu har du återigen inte förstått hur saker fungerar.
Jag har inte sagt att ett kraftfullt CUDA/OpenGL-kort inte är användbart. Vad jag har sagt är att bushastigheten är skapligt oväsentlig för ALLT UTOM SPEL (och naturligtvis 'riktiga' 3D-visualiseringslösningar). Du flyttar helt enkelt inte tillräckligt mycket data till/från grafikkortet för redigering av Film/Bilder. En 1x slot skulle räcka alldeles utmärkt för detta.

Kanske sant.. men har du jämfört priserna på jämförbara intelchip? För om man tar intelversionen av samma moderkort så kostar den 500kr mer..

...och trots detta har jag designat en Intel-baserad maskin, med högre prestanda än ditt AMD-alternativ... till en lägre kostnad.

Senast ändrad:
Jo, de nya diskarna som kommer (kanske redan finns?) kan klara mer än vad SATA2 klarar av att leverera.

SATA 3.0Gbps (Som är det korrekta namnet på det som du kallar SATA2) räcker bra. Det finns några få diskar som har teoretiska maximum som är högre, men jag har faktiskt aldrig sett det som en begränsning i paktiken. Men, återigen, det moderkort jag valde _har_ stöd för SATA 6.0Gbps för den som vill använda det.

Nu snackar vi onödigt... varför köpa dyra minnen som du inte kan använda till ditt moderkort?

Moderkortet stöder tillochmed 2400MHz moduler. Det står inte på Dustins specifikation, men om vi tar och laddar ner Gigabyte's lista över "godkända minnen" så finner vi:

G.SKILL 2GB F3-19200CL8D-4GBPIS DS

Det stöder 2250MHz minnen

A-DATA 2GB AX3U2200GB2G9-DG2 DS v v
G.SKILL 2GB F3-17600CL7Q-8GBPIS DS v v
GEIL 2GB GU38GB2200C9QC DS v v
Kingston 2GB KHX2250C9D3T1K2/4GX DS v v
KingMax 2GB FLKE85F-B8KJAA-FEIS DS v v

Det stöder 2000MHz minnen
Apacer 1GB 78.0AGCQ.CBZ SS v v
Apacer 2GB 78.AAGCA.CBZ DS v v
Apacer 2GB 78.AAGD5.9KD DS v v
CORSAIR 2GB CMG4GX3M2A2000C8 DS v v
CORSAIR 2GB CMT6GX3M3A2000C8 DS v v
CORSAIR 2GB CMX6GX3M3A2000C9 DS v v
Crucial 1GB BL12864BE2009.8SFB3 SS v v
GEIL 2GB GE34GB2000C9DC DS v v
GEIL 2GB GB34GB2000C9DC DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL9T-6GBTD DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL6Q-8GBPIS DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL6T-6GBPIS DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL9D-4GBFLS DS v v
G.SKILL 1GB F3-16000CL9T-3GBPI-B SS v v
STAREX 1GB STH100UD0814-2000A SS v v
Team 1GB TXD32048M2000HC9 SS v v
PATRIOT 2GB PVT36G2000LLK DS v v
PATRIOT 1GB PVS32G2000LLKN SS v v
Kingston 1GB KHX2000C9AD3T1K3/3GX SS v v
Kingston 2GB KHX2000C9AD3T1K2/4GX DS v v
Kingston 2GB KHX2000C9AD3W1K2/4GX DS v v
Kingston 2GB KHX2000C9AD3W1K3/6GX DS v v
OCZ 2GB OCZ3P20004GK DS v v
OCZ 4GB OCZ3P2000LV8GK DS v v
mushkin 2GB 996696es DS v v
Winchip 2GB GDF2GB28L100C9 DS v v

osv osv osv....

Inlägg #46.

Däremot ser jag att jag faktiskt valt fel processor i ett paket.. MEN den nya K-modellen kostar _på kronan_ lika mycet som den gamla, så det påverkar inte priset.

Jämför själv
http://www.dustinhome.se/pd_5010544369.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010544370.aspx

Nu var det ju inte 2500 som du hade valt i det föregående paketet utan 2300.. men skit samma.
Går inteln att klocka upp så är det ju bra...

Som jag sagt tidigare.. bägge alternativen är bra, men på olika saker.

Själv skulle om jag hade tid, väntat och se vad Bulldozer har att erbjuda..

SATA 3.0Gbps (Som är det korrekta namnet på det som du kallar SATA2) räcker bra. Det finns några få diskar som har teoretiska maximum som är högre, men jag har faktiskt aldrig sett det som en begränsning i paktiken. Men, återigen, det moderkort jag valde _har_ stöd för SATA 6.0Gbps för den som vill använda det.

Då SATA3 använders sig av PCI-E (Delar bandbredd) och man kan ha flera SATA3/USB3 så tar det givetvis slut på utrymmet om det inte finns tillräckligt med bra PCI-E bussar.
Notera att det sitter 6 st SATA3 på spelkortet och USB3.

Moderkortet stöder tillochmed 2400MHz moduler. Det står inte på Dustins specifikation, men om vi tar och laddar ner Gigabyte's lista över "godkända minnen" så finner vi:

G.SKILL 2GB F3-19200CL8D-4GBPIS DS

Det stöder 2250MHz minnen

A-DATA 2GB AX3U2200GB2G9-DG2 DS v v
G.SKILL 2GB F3-17600CL7Q-8GBPIS DS v v
GEIL 2GB GU38GB2200C9QC DS v v
Kingston 2GB KHX2250C9D3T1K2/4GX DS v v
KingMax 2GB FLKE85F-B8KJAA-FEIS DS v v

Det stöder 2000MHz minnen
Apacer 1GB 78.0AGCQ.CBZ SS v v
Apacer 2GB 78.AAGCA.CBZ DS v v
Apacer 2GB 78.AAGD5.9KD DS v v
CORSAIR 2GB CMG4GX3M2A2000C8 DS v v
CORSAIR 2GB CMT6GX3M3A2000C8 DS v v
CORSAIR 2GB CMX6GX3M3A2000C9 DS v v
Crucial 1GB BL12864BE2009.8SFB3 SS v v
GEIL 2GB GE34GB2000C9DC DS v v
GEIL 2GB GB34GB2000C9DC DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL9T-6GBTD DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL6Q-8GBPIS DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL6T-6GBPIS DS v v
G.SKILL 2GB F3-16000CL9D-4GBFLS DS v v
G.SKILL 1GB F3-16000CL9T-3GBPI-B SS v v
STAREX 1GB STH100UD0814-2000A SS v v
Team 1GB TXD32048M2000HC9 SS v v
PATRIOT 2GB PVT36G2000LLK DS v v
PATRIOT 1GB PVS32G2000LLKN SS v v
Kingston 1GB KHX2000C9AD3T1K3/3GX SS v v
Kingston 2GB KHX2000C9AD3T1K2/4GX DS v v
Kingston 2GB KHX2000C9AD3W1K2/4GX DS v v
Kingston 2GB KHX2000C9AD3W1K3/6GX DS v v
OCZ 2GB OCZ3P20004GK DS v v
OCZ 4GB OCZ3P2000LV8GK DS v v
mushkin 2GB 996696es DS v v
Winchip 2GB GDF2GB28L100C9 DS v v

osv osv osv....

Du får gärna länka till en sida med den informationen.. jag gick in på Gigabytes hemsida och valde det specifika kortet och fick fram att det stödjer som mest 1333Mhz...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3655#sp

Sen om andra kort har stöd för det är nog inget konstigt.. men de kostar mer.

"Tryckfel" hos Dustin. Kika på speccarna så ser du
Tillverkningsprocess 32 nm

Alltså är det en Sandy Bridge (K) processor.

Var jag än letar så hittar jag bara att 2300 och 2400 är låsta för överklockning + att det inte finns några K modeller.
Ska man ha K så får man gå upp till 2500K som även jag tycker är ett bra val.. ;-)
Men sen har vi det där med minnen och moderkort..

Ska man ha K så får man gå upp till 2500K som även jag tycker är ett bra val.. ;-)
Men sen har vi det där med minnen och moderkort..

Räkna hur du vill, en 2500K är fortfarande _billigare_ än ditt paket, _och_ ger dig bättre prestanda även med 1066MHz minnen. Du har fortfarande inte bemött den saken, utan verkar mest snurra runt kring oväsentliga siffror ;)

Men visst, om du VERKLIGEN mår bättre av att se 2200MHz i minneslistan redan hos återförsäljaren så kan jag tänka mig att frångå det jag sa om att inte ändra paketet, vi väljer ett P8P67 LE för 1189kr, samtidigt som vi nöjer oss med ett 500W PSU.

Maskinen är, fortfarande, billigare än ditt AMD-alternativ.

Men, till alla övriga vill jag fortfarande säga: Om ni inte överklockar _rejält_ så är 1600/2000MHz minnen totalt jävla onödiga, och jag anser inte att det är något som är värt att lägga stålar på.

Senast ändrad:
Räkna hur du vill, en 2500K är fortfarande _billigare_ än ditt paket, _och_ ger dig bättre prestanda även med 1066MHz minnen. Du har fortfarande inte bemött den saken, utan verkar mest snurra runt kring oväsentliga siffror ;)

Men visst, om du VERKLIGEN mår bättre av att se 2200MHz i minneslistan redan hos återförsäljaren så kan jag tänka mig att frångå det jag sa om att inte ändra paketet, vi väljer ett P8P67 LE för 1189kr, samtidigt som vi nöjer oss med ett 500W PSU.

Maskinen är, fortfarande, billigare än ditt AMD-alternativ.

Men, till alla övriga vill jag fortfarande säga: Om ni inte överklockar _rejält_ så är 1600/2000MHz minnen totalt jävla onödiga, och jag anser inte att det är något som är värt att lägga stålar på.

Du snackar hela tiden om att jag ska bevisa och bemöta.. tycker det är dags att du bevisar att ditt alternativ är bäst. Har flera gånger fått rätta till felaktigheter i lösa påståenden..

Min ståndpunkt är fortfarande att de olika alternativen är bra på olika sätt.. det är vad man vill ha för funktioner som köpare som avgör.

Ditt paket har ett bra processor alternativ, men suger när det kommer till bandbredden för SATA3/USB3..

AMD:n är ju nästan självklart att man överklockar när det är så lätt, därav minnena. Annars håller jag med dig om att det inte gör någon större marginell skillnad i de flesta fall. Det finns tester som visar detta.

Sen för att klargöra lite extra så bör du nog kolla över dina uppgifter IGEN........................ angående prisupgifter och prestanda.

Det moderkortet du pratar om i ditt inlägg har inte stöd på 2200Mhz utan du måste gå upp i prisklass.

Sen när det gäller nätagg så skulle inte jag vilja välja ett lågpris agg som någon chines plockat ihop med lågkvalitativa delar. Har till och med sett bilder på att de använder begagnade komponenter som de sätter in i nya aggregat, bara för att det ska bli billigt. Har till och med hänt att moderkort och processorer pajat, pga dessa.

Men hur som helst plockade jag ihop ett paket åt dig med matchande prylar... på Dustin.

Antec 300 499kr
Corsair CX 500w 499kr
ASUS P8P67 EVO REV 3.0 1795kr
Intel i5 2500K 1899kr
Corsair 2000Mhz 12GB 3185kr (Fanns inte 2200Mhz vilka torde vara dyrare)
Samsung DVD 199kr
INTEL X25 120GB SSD 1799kr
WD AV-GP 2TB SATA2 875kr
Win7 HP 64BIT OEM 995kr
Summa: 11843kr inkl. frakt

Har för mig att min kostade runt 1100kr mindre (kollade - inlägg 50).. då har jag snabbare SSD, SATA3 till lagringsdisken, bättre bandbredd till SATA3/USB3, fler USB portar och otroligt mycket enklare överklockningsmöjligheter.

Du snackar hela tiden om att jag ska bevisa och bemöta.. tycker det är dags att du bevisar att ditt alternativ är bäst. Har flera gånger fått rätta till felaktigheter i lösa påståenden..

Min ståndpunkt är fortfarande att de olika alternativen är bra på olika sätt.. det är vad man vill ha för funktioner som köpare som avgör.

Ditt paket har ett bra processor alternativ, men suger när det kommer till bandbredden för SATA3/USB3..

AMD:n är ju nästan självklart att man överklockar när det är så lätt, därav minnena. Annars håller jag med dig om att det inte gör någon större marginell skillnad i de flesta fall. Det finns tester som visar detta.

Sen för att klargöra lite extra så bör du nog kolla över dina uppgifter IGEN........................ angående prisupgifter och prestanda.

Det moderkortet du pratar om i ditt inlägg har inte stöd på 2200Mhz utan du måste gå upp i prisklass.

Sen när det gäller nätagg så skulle inte jag vilja välja ett lågpris agg som någon chines plockat ihop med lågkvalitativa delar. Har till och med sett bilder på att de använder begagnade komponenter som de sätter in i nya aggregat, bara för att det ska bli billigt. Har till och med hänt att moderkort och processorer pajat, pga dessa.

Men hur som helst plockade jag ihop ett paket åt dig med matchande prylar... på Dustin.

Antec 300 499kr
Corsair CX 500w 499kr
ASUS P8P67 EVO REV 3.0 1795kr
Intel i5 2500K 1899kr
Corsair 2000Mhz 12GB 3185kr (Fanns inte 2200Mhz vilka torde vara dyrare)
Samsung DVD 199kr
INTEL X25 120GB SSD 1799kr
WD AV-GP 2TB SATA2 875kr
Win7 HP 64BIT OEM 995kr
Summa: 11843kr inkl. frakt

Har för mig att min kostade runt 1100kr mindre (kollade - inlägg 50).. då har jag snabbare SSD, SATA3 till lagringsdisken, bättre bandbredd till SATA3/USB3, fler USB portar och otroligt mycket enklare överklockningsmöjligheter.

Fascinerande att du väljer samma Nätagg som du kallar "Kinesisk skit" i mitt paket ;=)

Vidare glömmer du att (som jag sagt många gånger) inte behöver några 1600/2000MHz-minnen.
Men visst, då väljer jag http://www.dustinhome.se/pd_5010545858.aspx och plockar bort 700 spänns skillnad där, och skillnaden i elförbrukning gör Intellösningen till en billigare lösning inom mindre än ett år.

Mitt paket har alltid haft SATA 6.0Gbps, Jag har bara sagt att jag inte ser POÄNGEN med att använda SATA6.0.

Din SSD-disk kostar på kronan lika mycket som den jag rekommenderar. Alltså ingen prisfaktor utan ren smaksak.

Äh, vi gör som i de gamla femtiotalsfilmerna... Pink slip!

Vi bygger respektive maskin, kastar valfria PS/Video-tasks på dem (då det var det som var den primära frågan ursprungligen). Vinnaren (räknat i antal test) behåller bägge burkarna.

Ställer du upp? :)

Äh, vi gör som i de gamla femtiotalsfilmerna... Pink slip!

Vi bygger respektive maskin, kastar valfria PS/Video-tasks på dem (då det var det som var den primära frågan ursprungligen). Vinnaren (räknat i antal test) behåller bägge burkarna.

Ställer du upp? :)

:)
Det hade jag gärna gjort.. men i dagsläget är det lite ont om cash. Har precis startat upp min egna firma och lagt pengarna där.. men jag återkommer gärna längre fram när pengarna börjat trilla in.

Fascinerande att du väljer samma Nätagg som du kallar "Kinesisk skit" i mitt paket ;=)

Vidare glömmer du att (som jag sagt många gånger) inte behöver några 1600/2000MHz-minnen.
Men visst, då väljer jag http://www.dustinhome.se/pd_5010545858.aspx och plockar bort 700 spänns skillnad där, och skillnaden i elförbrukning gör Intellösningen till en billigare lösning inom mindre än ett år.

Mitt paket har alltid haft SATA 6.0Gbps, Jag har bara sagt att jag inte ser POÄNGEN med att använda SATA6.0.

Din SSD-disk kostar på kronan lika mycket som den jag rekommenderar. Alltså ingen prisfaktor utan ren smaksak.

Det var ju du som valde det.. och det var kompatibelt med paketet. Jag bara sa vad jag ansåg om det. Finns andra saker jag inte ändrat på heller (för att hålla nere dina kostnader)... som jag har haft synpunkter på.

Eftersom du lovordar prestanda så förstår jag inte varför val av SSD är en smaksak.. skrivhastigheten är av lika stor vikt som läshastigheten om man tänker använda den till t.ex. LR.

Som du sa innan en pinkslip hade inte varit dumt.. ;-)

Men nu tycker jag att vi lägger ner den här diskutionen och låter trådskaparen få välja själv.. om han inte har några ytterligare frågor. Vi har båda klargjort vår ståndpunkt och lagt fram olika alternativ... det räcker för mig.

Eftersom du lovordar prestanda så förstår jag inte varför val av SSD är en smaksak.. skrivhastigheten är av lika stor vikt som läshastigheten om man tänker använda den till t.ex. LR.

SandForce-diskarna är faktiskt inte så imponerande "på riktigt", jag har labbat mycket även med dem. Jag rekommenderar de prylar jag gör framförallt för att jag har _använt_ dem och gillar dem.

SandFoce är snabbare på sequentials, men vad gäller random så är de bara marginellt snabbare, oavsett om vi pratar om läs eller skriv.

Inteldiskarna har ju dessutom större spare area, vilket för MIG är ett stort plus i ett produktionssystem.

Är det inte dags att gräva ner stridsyxorna? Visserligen är ni underhållande men ändå. Det är ju för tusan fredag. Ta en bira och njut lite istället

Skål!
Och när ni som kan så mycket skriver inlägg, kan ni inte passa på och länka till info som styrker era belägg?

Glöm Sandy Bridge, Bulldozer och allt strunt, det du vill ha är en 386:a från gamla goda Brick. DX processor är det med, så inget SX-kattskit här inte! Inte övertygad? Den har turbo-knapp för riktigt krävande uppdrag...Och den har 3,5" floppy. Den nya sortens floppy.

Bilagor

• burk.jpg
    burk.jpg
    11.5 KB · Visningar: 198
Krisiun!!

En liknande har jag redan, som jag körde på igår. En 286:a med 12 MHz klocka, 16 med turbo.

En rejäl pjäs är det. Tung iaf!! Men för att köra LR måste jag uppgradera. Minnet måste förstoras 2.000 ggr mint och jag tror inte dagens moduler passar.

Hårddisken är för liten för t ex W7. 500 ggr större måste den vara.

Grafikkortet, ett VideoSeven som kostade runt 1500 SEK då.. klarar VGA.

Men sett i pengar så var den faktiskt dyrare den maskinen jämfört med de här föreslagna.

Jag betalade ca 14.500 FIM för alltihop. Förmodligen, med dåtidens kronkurs, runt 20.000 SEK.

Men den var värd det då.

Det gick att köra Windows 3.0.

Med GoScript kunde man skriva ut BILDER på matrisskrivaren! Att köpa en laser var ju otänkbart, de kostade ju 40.000 FIM.

Så allt var inte bättre förr. Därmed inte sagt att det är så bra nu. Jag kan t ex inte bestämma mig för att slå till på någonting precis nu. Så mycket händer, som herrarna så riktigt påpekat. Och som vanligt så blir det dyrare ju mer man läser. Jag hade ursprungligen tänkt mig ett "runt 5K-paket" men tror inte jag nöjer mig med det.

En av frågorna jag grunnar på, t ex, är ifall en snabbare SSD är värd mer pengar eller om det inte spelar nån praktisk roll. Att datorn är startsnabb är givetvis trevligt men man kan knäppa igång den och fixa kaffe.

Drömmen... utopin... var en maskin som hindrar en från kaffedrickande under bearbetningen av bilderna. Min gamla burk är inte värd att installera LR i ens men jag klarar av att vänta. Läser och lär. Oerhört givande!!

Och roande. De båda kombattanterna är så säkra på att de har rätt. Och de lyckas hålla sig hyfsat sakliga. Tack för det. Hätskhet och nedlåtenhet förhärskar tyvärr på nätet.. detta forum verkar härligt fritt från o-hyfs!!

(..bla...bla...bla..)

Snilleblixt... Kanske finns det filmer på tuben..ju-tuben.. med jämförelser mellan maskiner? SSD-diskar har jag sett starta snabbt. Kanske finns nån som visar sin nya dator jobba i Lightroom..

Jag funderar vidare och läser på.

Alla läsare tillönskas en trevlig helg!!

//Johan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto