Nu orkar inte jag diskutera mer med ett Intelfanboy.. som hela tiden blir "aggresiv" för att försvara sitt märke.. så detta blir mitt sista inlägg.
Angående det första paketet jag plockade ihop så var det ett så kallat spelkort och varför kan det vara bra? Tänkte reda ut lite..
Asus Crosshair formula IV har AMD:s 890FX chipset vilket förbättrar kommunikationen internt till bl.a grafikkortet/korten. Då t.ex. PS idag kan använda sig av grafikkortet vid tunga processer och att det i framtiden blir ännu bättre stöd, så ser jag bara detta som fördel.
Du har upp till 14 USB-portar (9 portar bak), 6 stycken SATA3 portar och kan använda flera grafikkort. Om man smäller in så mycket, brukar bandbredden ta slut ganska snabbt på de vanliga billigare korten, vilket slöar ner överföringen mellan processor, minnen, hårddisk och grafikkort.
Tydligen (overifierat men läst någonstans) så använder sig SATA3 av PCI-E, så om du har ett moderkort med en PCI-E 16x och en 8x och kör med SATA3 med turbo, så blir grafikkortets plats 8x och SATA3 och USB3 får en lägre hastighet. Med 890FX så kan du ha flera 16x PCI-E vilket gör att SATA3/USB3 inte borde slöas ner.. skillnaden med ökad bandbredd.
Du har Core Unlocker.. Det säljs processorer som har låsta kärnor, vilka man kan låsa upp med detta moderkort.
Överklockning är en fröjd med detta kort. Genom att trycka på en knapp så överklockar kortet automatiskt från 3,2 till 3,7 Mhz.. går att köra stabilt på 4,1 Mhz.
När man kör i dessa hastigheter är det inte långt efter i7 980X.. i vissa avseenden, dock före alla andra Intel processorer i det mesta enligt tester. i7 980X kostar ju bara lite över 8000kr..
Intel i5 2300 kan utföra fler processer samtidigt, men är låst för överklockning vad jag förstått.
Systemet med AMD X6 1100T drar 48w i idle (9 watt mer än i5:an och 42 watt mindre än i7-950).
Processorn går ner till 800Mhz och drar direkt igång på full load när det behövs.
När det gäller full load är i5:an överlägset snål.. men i7:an är fortfarande i topp.
Detta är något som jag anser vara mest relevant, om man har en laptop.
Men om man ska vara ärlig så är det som skiljer ungefär lika mycket som vad en vanlig glödlampa (ca: 60w) drar. Hur många är det inte som har sådana på i flera rum hela dagarna?
Själv har jag bl.a. 8st 25w lampor i fönstrena som går på varje dag.. det blir 200w.
AMD X6-1100T är tydligen väldigt sval (för att vara AMD) och ligger på runt 30C normalt.. 45C i load med en fläktlös kylare (heatpipe).
Det är svårt att jämföra 2 processorer som är bra på olika saker.. allt hänger på vad köparen ska ha datorn till. Enbart bildbehandling, videoredigering eller spel.. listan kan göras lång.
Om vi tar och jämför dessa två processorer och i7 980X som är en relevant jämförelse om man överklockar AMD:n.
Testet består i att lägga på 6 filter på 69MB TIFF fil och visar hur många sekunder det tar.
Intel i7-980X 73sek
Intel i5-2300 115sek
AMD X6-1100T 121sek
Sen kan man dividera hur mycket det gör om man använder sig av grafikkortet/en... som extra push i Photoshop. För det lär komma mer och mer framöver..
Sen när det gäller moderkort så får man bättre komponenter på ett dyrare kort.. Har själv köpt billiga moderkort tidigare som gått sönder ganska snart. Det senaste Gigabyte kortet jag köpte ramlade det komponenter ifrån efter knappt ett år. Annars har det varit funktioner som lagt av, det ena efter det andra.. på både Asus, MSI och Gigabyte.
Hur som helst... Intel eller AMD är som PC eller MAC eller varför inte Canon/Nikon.. det finns två läger, som ser fördelar hos "sitt" märke och försvarar det till sista "blodsdroppen".
Själv är jag inte så märkestrogen när det gäller datorer (haft både intel och amd) och ser fördelar hos bägge alternativen. Vilka fördelar man vill ha är upp till köparen..
Min slutsats är att vill man inte överklocka utan köra med standardinställningar.. kör intelalternativet i denna tråden.
Vill man överklocka, köra nya spel som arbetar med flera kärnor och ha bra möjligheter med grafikkort, få ut det mesta från SATA3/USB3.. köp AMD-alternativet.
Eller så kan man vänta på nya Bulldozer från AMD.. som troligtvis släpps i sommar.
Då lär intelfanboys kunna slänga sig i väggen.. men det kommer och går.
Intel och AMD är precis som andra företag.. ena släpper något nytt och den andra svarar och så byts det om..
Oj, vad långt det blev..

Men det var mitt sista inlägg om det här... ;-)