Annons

Datorbygge + mjukvarukonfiguration.. frågor och svammel

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså.. VARFÖR i hela friden skulle man vilja ha trim-stöd (Trim är inte en förkortning) på en minnesmappad lagringsenhet? Det finns absolut INGEN som helst anledning. Minnesmappade enheter kommernog aldrig att få trim-stöd, eftersom det helt enkelt inte behövs.

Minnesmappade enheter sitter direkt i MMO-kartan, utan några businterface ivägen.

Saxat från en recension...

"In essence, the 120GB Revo is just two 60GB SandForce OCZ Vertex 2E disks strapped together..."

"Despite the fact that the SandForce drive controller recognises the TRIM command, the RAID controller of the Revo doesn’t, blocking the command. This means that the drive could potentially suffer from heavy performance degradation with use."

Recensionen: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/09/03/ocz-revodrive-review-120gb/1

Samma typ som en vanlig SSD med skillnaden att man stoppar den i PCI-E kontakten istället för SATA..

Jag ber om ursäkt. Det var inte Revo jag tänkte på vad gäller MMO, det är Fusion IO's produkter.

Däremot hävdar jag fortfarande att mitt Intelalternativ levererar mer prestanda till en lägre kostnad än din maskin. Mycker beroende på att du har valt ett moderkort som ärligt talat inriktar sig helt på spelmaskiner, och därmed är löjligt dyrt.

Däremot hävdar jag fortfarande att mitt Intelalternativ levererar mer prestanda till en lägre kostnad än din maskin. Mycker beroende på att du har valt ett moderkort som ärligt talat inriktar sig helt på spelmaskiner, och därmed är löjligt dyrt.

Vill man ha prestanda så kostar det.. Spel och grafik är inte så långt ifrån varandra.. Ett bra spelkort tar fram det bästa ur processor och minnen, som du kan använda i PS eller LR.
Samt om man vill överklocka så är det betydligt enklare med ett sådant kort..

Om man tar ett intelkort för spel.. då kan man börja snacka löjligt dyrt...

Spel och grafik är inte så långt ifrån varandra..

Jag håller faktiskt inte med dig alls på den punkten över huvud taget, inte någonstans, inte på något sätt.

Det är en otrolig skillnad på att vilja _realtidsmanipulera_ sådana stora datamängder, något som GPU'n är optimerad för. Moderkortet gör bara någon procent (om ens det) sålänge vi kikar på kort med samma chipset, och inte har 'våldsam överklockning' på menyn.

Jag säger fortfarande att ditt AMD alternativ levererar prestanda som _i bästa fall_ är lika bra som Sandy Bridge-alternativet... fast till ett betydligt högre pris i såväl inköp som energiförbrukning.

Om jag inte räknar helt galet så kan jag i mitt förslag sätta i en sånhär:
http://www.dustinhome.se/pd_5010544373.aspx och öka till 16GB RAM och fortfarande komma in under din maskin i pris. Inte ens du kan hävda att ditt AMD-förslag kommer i närheten av det, oavsett hur du överklockar.

Senast ändrad:
Jag håller faktiskt inte med dig alls på den punkten över huvud taget, inte någonstans, inte på något sätt.

Det är en otrolig skillnad på att vilja _realtidsmanipulera_ sådana stora datamängder, något som GPU'n är optimerad för. Moderkortet gör bara någon procent (om ens det) sålänge vi kikar på kort med samma chipset, och inte har 'våldsam överklockning' på menyn.

Jag säger fortfarande att ditt AMD alternativ levererar prestanda som _i bästa fall_ är lika bra som Sandy Bridge-alternativet... fast till ett betydligt högre pris i såväl inköp som energiförbrukning.

Om jag inte räknar helt galet så kan jag i mitt förslag sätta i en sånhär:
http://www.dustinhome.se/pd_5010544373.aspx och öka till 16GB RAM och fortfarande komma in under din maskin i pris. Inte ens du kan hävda att ditt AMD-förslag kommer i närheten av det, oavsett hur du överklockar.

Du behöver inte hålla med mig men snabb överföringshastighet på moderkortet är i alla fall viktigt för mig..
Jämförde mitt paket med ditt.. och när jag plockat bort allt lullull.. och lagt till en stor SSD, likvärdigt med ditt, så kom jag ner till 10783kr mot dina 9241kr.
Då ska vi ha i åtanke att mitt paket innehåller en SSD med SATA3 och en snabbare 2TB hd, snabbare minnen......

Du behöver inte hålla med mig men snabb överföringshastighet på moderkortet är i alla fall viktigt för mig..
Jämförde mitt paket med ditt.. och när jag plockat bort allt lullull.. och lagt till en stor SSD, likvärdigt med ditt, så kom jag ner till 10783kr mot dina 9241kr.
Då ska vi ha i åtanke att mitt paket innehåller en SSD med SATA3 och en snabbare 2TB hd, snabbare minnen......

Men, det är SAMMA överföringshastigheter på moderkorten. Du får ju inte automagiskt andra busshastigheter, eftersom de är ju satta i förhållanden till den processor som används. Vad _exakt_ har "högre överföringshastighet på moderkortet" i din kalkyl?

Samma sak med minnen, såvida man inte överklockar kraftigt så har man inte nytta av minnen som har högre klockfrekvens.

SATA 3.0? Jaha? SSD-diskarna är inte så snabba att de "i verkliga livet" kommer att kunna mätta bussen.

Okej, så du kan alltså leverera en maskin som KANSKE är marginellt snabbare än intelalternativet, fast fortfarande kostar mer pengar, och drar mer energi?

Men okej... Jag gör som du, och köper onödigt dyra minnen, och en snabbare lagringsdisk. (Notera att mitt moderkort redan har SATA3.0)..... 9700kr.

http://oi56.tinypic.com/xc7kib.jpg

oooch om jag stoppar dit en i5-2500K (4 x 3.30GHz) så stannar den på 9911kr.

Vill du fortfarande hävda att din AMD-maskin (trots sin "höjda överföringshastihet på moderkortet") skulle kunna klå den maskinen?

Men, det är SAMMA överföringshastigheter på moderkorten. Du får ju inte automagiskt andra busshastigheter, eftersom de är ju satta i förhållanden till den processor som används. Vad _exakt_ har "högre överföringshastighet på moderkortet" i din kalkyl?

Samma sak med minnen, såvida man inte överklockar kraftigt så har man inte nytta av minnen som har högre klockfrekvens.

SATA 3.0? Jaha? SSD-diskarna är inte så snabba att de "i verkliga livet" kommer att kunna mätta bussen.

Okej, så du kan alltså leverera en maskin som KANSKE är marginellt snabbare än intelalternativet, fast fortfarande kostar mer pengar, och drar mer energi?

Men okej... Jag gör som du, och köper onödigt dyra minnen, och en snabbare lagringsdisk. (Notera att mitt moderkort redan har SATA3.0)..... 9700kr.

http://oi56.tinypic.com/xc7kib.jpg

Du får räkna med frakten också.. ;-)

Klart man vill ha så snabb överföring i bussar osv som möjligt.. framtidssäkrad är ett annat ord man kan använda för detta, om man nu inte vill överklocka. Sen är det ju en viss skillnad på överföringshastigheter på SSD:er också. Din har väl läs/skriv på 230/70 skulle jag kunna tänka mig. (Har inte kollat)
Plockade ihop ett nytt paket.. då du kritiserade mitt moderkort.
Den SSD jag lagt till i mitt nya ihopplock, har SATA2 285/275MB/s i läs/skriv.
Minnena ligger på 2000Mhz
2TB hd med SATA3
I övrig likvärdigt... 10615kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/208668/2011-02-17

Edit.. glömde SATA3 kabeln.. får lägga på någon hundring.

Senast ändrad:
Du får räkna med frakten också.. ;-)

Klart man vill ha så snabb överföring i bussar osv som möjligt.. framtidssäkrad är ett annat ord man kan använda för detta, om man nu inte vill överklocka. Sen är det ju en viss skillnad på överföringshastigheter på SSD:er också. Din har väl läs/skriv på 230/70 skulle jag kunna tänka mig. (Har inte kollat)
Plockade ihop ett nytt paket.. då du kritiserade mitt moderkort.
Den SSD jag lagt till i mitt nya ihopplock, har SATA2 285/275MB/s i läs/skriv.
Minnena ligger på 2000Mhz
2TB hd med SATA3
I övrig likvärdigt... 10615kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/208668/2011-02-17

2000MHz minnen? Okej... Du vill alltså YTTERLIGARE elda för kråkorna? Att ens få nytta av 1600MHz kräver enorm överklockning. 2000MHz börjar bli löjligt. Dessutom säger ju Sweclockers att det är Sandy Ridge som är den nya överklockningskungen.

Men okej, sätter jag samma minnen i min så hamnar vi på 10639, alltså drygt 20kr mer än din maskin. Men, det innebär att strömförbrukningen gör min maskin billigare efter ett par månader. Dessutom, den som sätter sådana minnen i en maskin UTAN att vara extrem-överklockande-gamer kastar verkligen pengar i sjön. Bara för att jäklas så tar jag och byter ut mitt 650W mot ett 500W, och sparar 229 kr. Intel leder då även på inköpspris... igen.

Du svarade inte på frågan.. VAD gör ditt moderkort snabbare? Var inte rätt för att gå in på detaljer om hur de olika busskontrollersystemen interagerar på chipnivå, jag kan hänga med i snacket.

Visst, jag kan välja samma disk som du (Sandforce-diskarna är dock inte direkt bättre i praktiken). De kostar på kronan lika mycket.

Min burk är fortfarande betydligt mera kraftfull än din.

Senast ändrad:
Jag tänker säga som jag sa från början. Min ursprungliga maskin är (enligt mig) helt otroligt mycker maskin för pengarna. Den är kraftigare, och till ett lägre pris med lägre energiförbrukning, och "snabbare minnen" är helt enkelt ointressant om man inte överklockar. (Om man inte överklockar rejält så är 1066/7 minnen faktiskt _snabbare_ än 1600/9 eller 2000/9)

Nu tänker jag inte fila mer på småpengar hit och dit. Det finns nu ett AMD-paket, och ett Intel-paket i tråden. My work here is done.

Senast ändrad:
Okej;

Det finns mycket att fundera på. Jag hoppar hit och dit som en skadskjuten kråka och vet inte vad jag skall göra. Men det löser sig, sa hon som sket i vasken.Jag hoppas att även andra i forumet får nån nytta av ert arbete. Själv smygläser jag många trådar..

Vad jag beslutar får bli min hemlighet.

Kul läsning.. Även för andra, helt säkert.

//Johan

Okej;

Det finns mycket att fundera på. Jag hoppar hit och dit som en skadskjuten kråka och vet inte vad jag skall göra

Tvärt om, det är väldigt LITE att fundera på. Ska man använda Adobe-program ska man också köra Intel. För riktigt bra prestanda, i7-2600K med ett P67-baserat moderkort och minst 2x4GB minne. Har man en budget på runt 10k för ett uppdateringspaket finns ingen anledning att välja något annat i dagsläget.

Jammendåfårjagjufunderalitetill!!*glor*

men funderrta är kul.

It's not the having, it's the getting.

//Johan

Jammendåfårjagjufunderalitetill!!*glor*

men funderrta är kul.

It's not the having, it's the getting.

//Johan

Håller med, står i begrepp att uppdatera också eftersom min gamla quad-core inte riktigt hänger med för videoredigering längre. Anskaffandet och pusslandet är ju det roligaste :)

Nu orkar inte jag diskutera mer med ett Intelfanboy.. som hela tiden blir "aggresiv" för att försvara sitt märke.. så detta blir mitt sista inlägg.

Angående det första paketet jag plockade ihop så var det ett så kallat spelkort och varför kan det vara bra? Tänkte reda ut lite..

Asus Crosshair formula IV har AMD:s 890FX chipset vilket förbättrar kommunikationen internt till bl.a grafikkortet/korten. Då t.ex. PS idag kan använda sig av grafikkortet vid tunga processer och att det i framtiden blir ännu bättre stöd, så ser jag bara detta som fördel.

Du har upp till 14 USB-portar (9 portar bak), 6 stycken SATA3 portar och kan använda flera grafikkort. Om man smäller in så mycket, brukar bandbredden ta slut ganska snabbt på de vanliga billigare korten, vilket slöar ner överföringen mellan processor, minnen, hårddisk och grafikkort.

Tydligen (overifierat men läst någonstans) så använder sig SATA3 av PCI-E, så om du har ett moderkort med en PCI-E 16x och en 8x och kör med SATA3 med turbo, så blir grafikkortets plats 8x och SATA3 och USB3 får en lägre hastighet. Med 890FX så kan du ha flera 16x PCI-E vilket gör att SATA3/USB3 inte borde slöas ner.. skillnaden med ökad bandbredd.

Du har Core Unlocker.. Det säljs processorer som har låsta kärnor, vilka man kan låsa upp med detta moderkort.

Överklockning är en fröjd med detta kort. Genom att trycka på en knapp så överklockar kortet automatiskt från 3,2 till 3,7 Mhz.. går att köra stabilt på 4,1 Mhz.
När man kör i dessa hastigheter är det inte långt efter i7 980X.. i vissa avseenden, dock före alla andra Intel processorer i det mesta enligt tester. i7 980X kostar ju bara lite över 8000kr..

Intel i5 2300 kan utföra fler processer samtidigt, men är låst för överklockning vad jag förstått.

Systemet med AMD X6 1100T drar 48w i idle (9 watt mer än i5:an och 42 watt mindre än i7-950).
Processorn går ner till 800Mhz och drar direkt igång på full load när det behövs.

När det gäller full load är i5:an överlägset snål.. men i7:an är fortfarande i topp.
Detta är något som jag anser vara mest relevant, om man har en laptop.

Men om man ska vara ärlig så är det som skiljer ungefär lika mycket som vad en vanlig glödlampa (ca: 60w) drar. Hur många är det inte som har sådana på i flera rum hela dagarna?
Själv har jag bl.a. 8st 25w lampor i fönstrena som går på varje dag.. det blir 200w.

AMD X6-1100T är tydligen väldigt sval (för att vara AMD) och ligger på runt 30C normalt.. 45C i load med en fläktlös kylare (heatpipe).

Det är svårt att jämföra 2 processorer som är bra på olika saker.. allt hänger på vad köparen ska ha datorn till. Enbart bildbehandling, videoredigering eller spel.. listan kan göras lång.

Om vi tar och jämför dessa två processorer och i7 980X som är en relevant jämförelse om man överklockar AMD:n.

Testet består i att lägga på 6 filter på 69MB TIFF fil och visar hur många sekunder det tar.

Intel i7-980X 73sek
Intel i5-2300 115sek
AMD X6-1100T 121sek

Sen kan man dividera hur mycket det gör om man använder sig av grafikkortet/en... som extra push i Photoshop. För det lär komma mer och mer framöver..

Sen när det gäller moderkort så får man bättre komponenter på ett dyrare kort.. Har själv köpt billiga moderkort tidigare som gått sönder ganska snart. Det senaste Gigabyte kortet jag köpte ramlade det komponenter ifrån efter knappt ett år. Annars har det varit funktioner som lagt av, det ena efter det andra.. på både Asus, MSI och Gigabyte.

Hur som helst... Intel eller AMD är som PC eller MAC eller varför inte Canon/Nikon.. det finns två läger, som ser fördelar hos "sitt" märke och försvarar det till sista "blodsdroppen".

Själv är jag inte så märkestrogen när det gäller datorer (haft både intel och amd) och ser fördelar hos bägge alternativen. Vilka fördelar man vill ha är upp till köparen..

Min slutsats är att vill man inte överklocka utan köra med standardinställningar.. kör intelalternativet i denna tråden.

Vill man överklocka, köra nya spel som arbetar med flera kärnor och ha bra möjligheter med grafikkort, få ut det mesta från SATA3/USB3.. köp AMD-alternativet.

Eller så kan man vänta på nya Bulldozer från AMD.. som troligtvis släpps i sommar.
Då lär intelfanboys kunna slänga sig i väggen.. men det kommer och går.
Intel och AMD är precis som andra företag.. ena släpper något nytt och den andra svarar och så byts det om..

Oj, vad långt det blev.. :) Men det var mitt sista inlägg om det här... ;-)

Du säger 'aggreasiv' jag säker 'objektiv'.

Alla sandy bridge är helt olåsta, det är därför Sweclockers kallar dem för nya överklockni.gskungen.

Det du säger om 16x 8x för usb3 och sata 3/6gbps är helt falskt.

Vill man VERKLIGEN grafikaccelerera Adobe-program så är det CUDA som gäller.
Du verkar fortfarande inte förstå att hastigheten mellan system och ett videokort i vilket man exekverar OpenGL-kod eller kör CUDA applikationer är helt oväsentlig för arbete i Photoshop och ärligt talat även i Premiere. Det är INTE samma sak som att bolla med miljontals vertices /shadertransmutationer/textureswaps per sekund... alltså spelgrqfik.

980FX ger inte många promille, och i vart fall inte MER än intelchippen.

Det du säger om att intel och amd.skulle turas om att ha kronan har inte varit sant sedan intel släppte Core-plattformen.

(Skrivet från en mobil, ursäkta språkmassakern)

Vidare återkommer du till gamla intelproppar, de jag talar om slutar alla med 'K'.

Det du säger om 16x 8x för usb3 och sata 3/6gbps är helt falskt.

Det står till och med i instruktionsböcker till moderkort att så är fallet... ;-)

Vill man VERKLIGEN grafikaccelerera Adobe-program så är det CUDA som gäller..

Har inte sagt något annat.. bara utelämnat det för att det är självklart.

Du verkar fortfarande inte förstå att hastigheten mellan system och ett videokort i vilket man exekverar OpenGL-kod eller kör CUDA applikationer är helt oväsentlig för arbete i Photoshop och ärligt talat även i Premiere. Det är INTE samma sak som att bolla med miljontals vertices /shadertransmutationer/textureswaps per sekund... alltså spelgrqfik.

Nu hänger jag inte med... först säger du att om man vill grafikaccelerera Adobe-program så är det CUDA som gäller, för att i nästa andetag säga att det är helt oväsentligt?
Adobe har precis börjat stödja detta och det lär bara bli bättre och bättre, så varför inte skaffa en rigg med bra prestanda i detta avseende, istället för att köpa nytt igen när man ångrat sig om något år.

980FX ger inte många promille, och i vart fall inte MER än intelchippen.

Kanske sant.. men har du jämfört priserna på jämförbara intelchip? För om man tar intelversionen av samma moderkort så kostar den 500kr mer..

Tycker mer och mer att du börjar likna ett TROLL... ;-)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto