Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorbygge + mjukvarukonfiguration.. frågor och svammel

Produkter
(logga in för att koppla)

Åland

Aktiv medlem
Hej forumister!

Jag planerar att uppgradera min stationära dator. Främst pga att (jag tror att) 2 GB RAM är för lite för PS och LR bl a och mer får inte plats på moderkortet.

Några frågor och påståenden som gärna får underblåsas eller kväsas:

Vad är viktigast, vad skall man passa sig för?

Internminne, siktar på 8 GB omkring PC1333 eller liknande. Räcker, onödigt mycket eller för lite?

Processor.. hur många kärnor är optimalt? När blir det bortkastade pengar?

Hur många hårddiskar och hur lägger man programmen? Jag tänker mig en SSD för W7 men skall även andra program ligga där? Och skall bilderna ligga i en skild hårddisk eller på samma som programmen? Är det vettigt med en SSD för W7, en HDD för "resten" av programmen och en skild HDD för dokument, alltså bilder etc. Och hur.. ja.

Jag är inte ute efter en supermaskin men nåt som ger bra fart för pengarna.

Beträffande back-up finns ju hur många lösningar som helst men jag tar ett steg i taget.

Alla inlägg läses med intresse och tacksamhet! Tipsa gärna om vad ni har och hur det funkar.

//Johan (som vet att det skrivits liknande saker förr men, igen, ingenting identiskt.)

Menar du 3 lagringsenheter? (SSD 1 W7, SSD 2 program och HD 1 för bilder)
Borde gå att ordna med en SSD för OS+program och en eller flera HD för bilder.
8GB låter fint, men se till att moderkortet stödjer mer än så nu nr du ändå köper nytt.

Du säger att du ska ordna backup senare, menar du att du har allt i din nuvarande dator utan backup?

Vad jag undrade mest med frågan om multipla lagringsenheter var ifall det är en smart lösning. De flesta har väl max en SSD för operativsystemet och en HDD för resten av programmen + lagring. Jag tänkte försöka gå ett steg längre men bara om det är smart. Är det vettigare med en SSD och en "vanlig" kör jag förstås på det. Jag har läst att det är viktigt hur man har LR och bilderna sparade i förhållande till varandra. Tror att jag förstått det så iaf..

De moderkort jag tittat på har stöd för SATA6 och USB3. Jag tycker det borde gå att få ihop rätt snabba överföringar? Men jag är ingen expert, därför frågar jag...

T ex MSI 870A-G54 verkar intressant.

Och visst har jag back-up nu men även den sidan är värd en uppgradering. Den nuvarande är en extern USB2-disk. Går att kasta bort hur mycket pengar som helst även där.

Byggde dator för ett halvår sedan. Systemdisk 80 gb SSD, här ligger också Photoshop och InDesign. Övriga program ligger på en 40 gb SSD. Projekt under arbete samt övrigt temporärt sparade filer finns på en 500 gb HDD, varav en mindre del är partitionerad som scratchdisk/tempfilsdisk. Lagring sker på 1 tb HDD som backas upp mot en identisk HDD. En stationär extern disk fungerar som backup för tillfälliga projekt m m.

När jag köpte var det i7 930 som låg rätt prismässigt, strax därefter sänktes priset på i7 950 kraftigt. Har 6 gb 1066 RAM, kommer troligen dubblera till 12 gb. Moderkortet är ett Gigabyte GA-X58A-UD3R.

Det hela funkar bra tycker jag. En förändring jag gjort i förhållande till initial setup är att jag låtit 40 gb SSD:n ta en del av scratchdiskjobbet.

Senast ändrad:
Kör Windows 7 och alla applikationer på en Intel X25-M G2 120GB SSD, den är snabbast (snabbare än sin 80GB lillebror), lagom stor och prisvärd.

Kör all data och bildfiler på en (eller flera i RAID) snabb 7200-varvs HD.

För 1TB välj Samsung SpinPoint F3 som bara kostar 475kr http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf
För 2TB SATA-6Gb/s välj WD Caviar Black som kostar 1.358kr http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf
För 3TB SATA-6Gb/s välj Deskstar 7K3000 som kostar 1.849kr http://www.inet.se/artikel/4303931/3tb-hitachi-7k3000-64mb

Eller om du vill ha en mindre datorlåda och lösning med externa lagringsdiskar via USB3, eSATA eller NAS.

Skulle kanske istället för en AMD processor välja en av den senaste generationens Intelprocessorer typ denna http://www.inet.se/artikel/5309985/intel-core-i5-2500-3-3ghz . Verkar prisvärt, och senaste nytt är ju alltid bra då det gäller datorgrejer så kanske det håller sig en liten stund längre.

Och 8Gb ram är nog vettigt i dagsläget. Men se till att moderkortet klarar mer ifall du vill uppgradera i framtiden.

Vet inte hur prestandan påverkas om man kör operativsystem på en disk och alla andra program på en annan, låter ju logiskt att det skulle kunna vara bra då operativsystemet får jobba i fred men däremot så tar det väl längre då det skall interagera med andra program. Något att undersöka, eller om någon upplyst kan förklara.

Vad har du för budget och vad behöver du få för de pengarna förresten?

Vet inte hur prestandan påverkas om man kör operativsystem på en disk och alla andra program på en annan, låter ju logiskt att det skulle kunna vara bra då operativsystemet får jobba i fred men däremot så tar det väl längre då det skall interagera med andra program.

Jag har inte upplevt problem med detta. De program som ligger på separat disk är lika responsiva som program på C: disken.

Tack.. kul med input och åsikter.

Jimfear: Budgeten är flexibel. Säg runt 5000 SEK för moderkort, processor och minne. Samt väldigt gärna en SSD. AMD eller Intel kvittar bara jag får ett vettigt, problemfritt paket. Jag vet INTE vad jag skall prioritera av mängden kärnor osv. AMD:s sexkärniga verkar vara billigare än Intels motsvarande. Jag har tyvärr inte sett nånstans hur mycket processorn egentligen betyder. Vad jag behöver.. Egentligen ingenting men snabbare "beräkningar" i PS och snart införskaffat LR. Som jag läst är jobbigt för datorn.

and30ers: Jag skulle köpa en likadan SSD som din i lördags men försäljaren i butiuken rekommenderade en annan (AZT.. eller nåt.. Vortex.. ) så jag gick igen. Jag hade ju läst positiva omdömen om din. Han påstod att Intel kommer med snabbare vilket ögonblick som helst. Jag väntar och är utan. Jag skall titta på de diskar du rekommenderar. Lådan jag har är rätt stor och bra. Back-up har för mig på något sätt dock alltid varit extern.. Då vet man att det finns i burken på utsidan även om det i datorlådan försvunnit. Kanske dumt tänkt.

Kul att ni engagerar er. Tack allihop!

//Johan

Lite svammel från mig:

Moderkort: Köp ett idag och det är nog svårt att få ett som inte har USB3 och SATA6. Är det oumbärligt nu? Kanske inte men antagligen snart, så dumt att inte ha det då inte lockar att byta moderkort så ofta ;)

Processor: i7 9xx eller nyare modeller i Sandy Bridge serien i5/i7 2xxx...då de fixat felen med moderkorten. Svårt att köpa en modern Intel processor och få en som inte presterar bra i PS ;) Quad-core räcker och blir över. Intel har bättre processorer i dagsläget. AMD kommer med sin nya Bulldozer-serie snart så det kan ändras.

HDD: SSD alla gånger. 120 GB ligger bra pris/prestandamässigt. Har en OCZ Vertex 2 (som säljaren rekommenderade...och jag med ;) med Win 7, Office, 3ds max, Adobe CS, LR + databas och lite annat smått o gott och ändå ca 40-50 GB ledigt. SSD ger märkbart snabbare start av dator och program + snabb läs/skriv prestanda som underlättar på så många sätt. Ha en "vanlig HDD" för bilder (jag har en WD Black SATA6 på 1TB..kostar runt 600-700kr). Externa är bra för lagring men internt är mycket snabbare när du håller på att jobba med bilderna. Och ja, nya SSD är på G från de flesta tillverkare snart. T ex är det mig veteligen bara Crucial som har SATA6 idag. Snart har nog alla det.

Minne: Beroende på processor. 6 GB eller 8 GB. Med tanke på att det är relativt "billigt" med minne idag är det dumt att snåla. Har du PS CS5 så gillar vissa filter och plug-ins massor av minne :) Och du behöver inte scratch disken lika ofta. Allt beror ju i o f s på storleken på bilderna du jobbar med...

OS: 64 Bit Win7...om du inte har någon väldigt bra anledning till att köra 32 bit.

Lycka till med bygget!

Han påstod att Intel kommer med snabbare vilket ögonblick som helst. Jag väntar och är utan.
//Johan

Kanske denna han tänkte på http://www.inet.se/artikel/4304293/120gb-ssd-intel-510 . Den är snabb, och dyr. Tar upp ca halva din 5000kr budget.

Minnen skulle vara tex dessa http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600mhz-xms3 . Bra pris och om man känner för att ge sig en present någon gång så kostar det inte mycket att lägga in ett identiskt par till för att komma upp i 16Gb totalt.

Moderkort något i stil med detta kanske http://www.inet.se/artikel/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3 . USB3 och SATA6 men inte många av någondera portarna dock.

Moderkortet, minnena och processorn jag länkade till tidigare går på bra under 5000kr, men om du skall ha en SSD till så landar det med tex den tidigare rekommenderade 120Gb intel (äldre modellen) på runt 5500kr.

Hej forumister!

Jag planerar att uppgradera min stationära dator. Främst pga att (jag tror att) 2 GB RAM är för lite för PS och LR bl a och mer får inte plats på moderkortet.

Några frågor och påståenden som gärna får underblåsas eller kväsas:

Vad är viktigast, vad skall man passa sig för?

Internminne, siktar på 8 GB omkring PC1333 eller liknande. Räcker, onödigt mycket eller för lite?

Processor.. hur många kärnor är optimalt? När blir det bortkastade pengar?

Hur många hårddiskar och hur lägger man programmen? Jag tänker mig en SSD för W7 men skall även andra program ligga där? Och skall bilderna ligga i en skild hårddisk eller på samma som programmen? Är det vettigt med en SSD för W7, en HDD för "resten" av programmen och en skild HDD för dokument, alltså bilder etc. Och hur.. ja.

Jag är inte ute efter en supermaskin men nåt som ger bra fart för pengarna.

Beträffande back-up finns ju hur många lösningar som helst men jag tar ett steg i taget.

Alla inlägg läses med intresse och tacksamhet! Tipsa gärna om vad ni har och hur det funkar.

//Johan (som vet att det skrivits liknande saker förr men, igen, ingenting identiskt.)

Några frågor..

Du vill uppgradera en gammal dator med nya komponenter..
Vad har du för datorlåda, nätaggregat idag?
Vad har du för grafikkort AGP/PCI-E?

Anledningen till att jag ställer dessa frågor är att om du har en gammal låda som inte har tillräcklig kylning, så kommer en ny snabb processor som alstrar mycket värme överhettas och slå ifrån.
En ny processor tar även mer ström.. min gamla tog runt 50w medans min nya tar 125w.
Om man har ett gammalt nätagg så brukar det inte vara så mycket kräm i dessa.. om man ska räkna in flera hårddiskar, grafikkort.....
Om du har ett PCI-E grafikkort är det lugnt men har du ett AGP-kort behöver du köpa ett nytt sådant också...

and30ers: Jag skulle köpa en likadan SSD som din i lördags men försäljaren i butiuken rekommenderade en annan (AZT.. eller nåt.. Vortex.. ) så jag gick igen. Jag hade ju läst positiva omdömen om din. Han påstod att Intel kommer med snabbare vilket ögonblick som helst. Jag väntar och är utan. Jag skall titta på de diskar du rekommenderar.
Båda är mycket bra val till samma pris. (jag har 5st Intel, en Corsair Force men ingen Vertex 2)
http://www.tweaktown.com/reviews/3682/intel_x25_m_120gb_retail_solid_state_drive/index9.html

...men det finns ännu värre SATA 6Gb/s SSD-diskar: Intel 510 och OCZ Vertex 3 (och eventuellt Crucial C300). http://www.storagereview.com/intel_ssd_510_review_250gb

Frågan är hur snabb SSD man behöver... själv kör jag med den här.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601325

Windows 7 laddas väldigt snabbt och PS CS5 startas på ca: 2,5 sekunder.
Det är ju jätteskönt när det går snabbt att öppna saker och ting, men prestandamässigt i arbetsflödet, med t.ex. PS, så märker jag ingen större skillnad.
Att ha LR:s "bildkatalog" på en SSD skulle nog inte vara fel.. nu har jag den på en annan vanlig hd som vill värma upp innan den letar. En SSD letar direkt...

En annan sak som jag tänkte på är att om man plockar ihop grejer (moderkort, processor o minnen) lite varstans ifrån så kan det bli kompabilitetsproblem.. inte säkert, men risken finns. Har själv varit med om det..
Därför kan det vara lönt att köpa ett uppgraderingspaket hos någon firma som t.ex. inet, komplett eller liknande.

DanneB; Mitt nuvarande grafikkort är ett GeForce 8500, PCI-E. Nätaggregatet är på 350 W och antagligen i minsta laget men jag kan få ett 450 Watts nästan gratis av en kompis. Jag köpte förresten alltihop från Komplett som "dator i delar". En AMD Athlon 2x64 eller nåt sånt. Småsnålt att spara på gamla grejer men annars blir de ju bara skrot. Och ja, jag har tittat på t ex Kompletts uppgraderingspaket. Ett litet problem är att det brukar innebära merkostnader i form av hämtning. Få svenska firmor skickar till Åland över huvud taget och så gott som inga alls utan extra avgifter och dyr frakt. En del kan man spara av att köpa fulla ransoner skattefri sprit på resan men det går en dag i restid. Det finns finska nätbutiker men jag diskuterar hellre på svenska.

En sak som slog mig är.. kanske det inte spelar nån större roll om SSD-n har en läshastighet på säg 200 eller 500 MB/s.. De nya, snabba SATA6-orna tycks ha dåligt med kompisar bland moderkorten.. Blir "bara" SATA2 i alla fall. Så varför betala för "de-facto-luft"?

*kommer plötsligt att tänka på första datorbygget.. en 286:a med 12 MHz processor och 1MB RAM*

Ta gärna en prozak eller så trycker du på filtrera i dina länkar med $100-$200 eller $200-$350, jag ser då AMD i toppen.

Michael - jämför -

DanneB; Mitt nuvarande grafikkort är ett GeForce 8500, PCI-E. Nätaggregatet är på 350 W och antagligen i minsta laget men jag kan få ett 450 Watts nästan gratis av en kompis. Jag köpte förresten alltihop från Komplett som "dator i delar". En AMD Athlon 2x64 eller nåt sånt. Småsnålt att spara på gamla grejer men annars blir de ju bara skrot. Och ja, jag har tittat på t ex Kompletts uppgraderingspaket. Ett litet problem är att det brukar innebära merkostnader i form av hämtning. Få svenska firmor skickar till Åland över huvud taget och så gott som inga alls utan extra avgifter och dyr frakt. En del kan man spara av att köpa fulla ransoner skattefri sprit på resan men det går en dag i restid. Det finns finska nätbutiker men jag diskuterar hellre på svenska.

En sak som slog mig är.. kanske det inte spelar nån större roll om SSD-n har en läshastighet på säg 200 eller 500 MB/s.. De nya, snabba SATA6-orna tycks ha dåligt med kompisar bland moderkorten.. Blir "bara" SATA2 i alla fall. Så varför betala för "de-facto-luft"?

*kommer plötsligt att tänka på första datorbygget.. en 286:a med 12 MHz processor och 1MB RAM*

Hur det är med frakt till Åland har jag ingen aning om.. men att det finns stöd för Sata 6Gb/s på moderkort det vet jag.

Komplett.. samma processor som jag har och jag är kanonnöjd. Samt att det är USB3..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=432015

Inet.. Samma typ av paket med ungefär samma prestanda.
https://www.inet.se/artikel/v100000/uppgraderingspaket-amd-phenom-black-edition

(Har precis plockat ihop denna till en annan medlem här på FS..)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130557

Ta gärna en prozak eller så trycker du på filtrera i dina länkar med $100-$200 eller $200-$350, jag ser då AMD i toppen.

Michael - jämför -

Okej...

Vi kikar på encryption...

Intel i5-661, $225 ger 3600 poäng.
AMD Phenom II X6 1100T, $249, ger hela 760 poäng

Joråsåatteeeee....

Jag var en fanatisk AMD-anhängare ända fram till Intel släppte sin Core-arkitektur. Numera kikar jag enbart på AMD de få gånger jag skall inhandla plattformar med _flera_ än fyra _fysiska_ processorer.

Jag (personligen) anser inte att AMD är prisvärda i dagens läge. Du får gärna tycka annorlunda.

(Dessutom, om man vill ha ännu roligare, räkna på hur mycket mer du får betala för elen sett över ett år).

Okej...

Vi kikar på encryption...

Intel i5-661, $225 ger 3600 poäng.
AMD Phenom II X6 1100T, $249, ger hela 760 poäng

Joråsåatteeeee....

Jag var en fanatisk AMD-anhängare ända fram till Intel släppte sin Core-arkitektur. Numera kikar jag enbart på AMD de få gånger jag skall inhandla plattformar med _flera_ än fyra _fysiska_ processorer.

Jag (personligen) anser inte att AMD är prisvärda i dagens läge. Du får gärna tycka annorlunda.

(Dessutom, om man vill ha ännu roligare, räkna på hur mycket mer du får betala för elen sett över ett år).

Varför ska vi kika på encryption..? Är det inte bättre att kika på hur de arbetar i Photoshop?
http://www.tomshardware.com/charts/...age-Processing-Adobe-Photoshop-CS-5,2426.html

Sen om man ska jämföra två processorer mot varandra av olika märken som är bra på olika saker.. så kan det ju vara bra med alla resultat?
http://www.tomshardware.com/charts/...compare,2426.html?prod[4757]=on&prod[4485]=on

Senast ändrad:
Varför ska vi kika på encryption..? Är det inte bättre att kika på hur de arbetar i Photoshop?
http://www.tomshardware.com/charts/...age-Processing-Adobe-Photoshop-CS-5,2426.html

Under 100: i3'orna fanns inte när testet gjordes. i3-540 ligger i den range'n, och är kraftigare än AMD's motsvarighet.

200-350: Intel i topp, bästa AMD finns på plats 5. Dock så är AMD's T1100 prisvärd i den rangen... Ja, ända till vi blandar in elförbrukningen det vill säga. T1100 drar 215W(!) under full last, vilket är drygt det dubbla mot intelpropparna.

100-200: Lite mer intressant. AMD tar förvisso en förstaplats, men om vi räknar på prestanda-per-pris så är inte Intel så dåligt positionerade där heller. Lägg sedan elförbrukningen på det så...

Över 350: AMD har ingen sådan propp.

Nu väntar vi bara på att Sandy Bridge skall göra entre, så blir det ännu roligare.
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288

Dessutom bör ju nämnas att CS5 inte skalar bra över fyra kärnor. Det ylades ju om det i nån artikel i bästa aftonbladet-anda när någon kom fram till att de nya hexacore-burkarna av Mac Pro inte betedde sig så bra som vissa Quad Cores.

Återigen, jag anser fortfarande inte att AMD är varesig prisvärda eller särskilt moderna. Du får tycka annorlunda, och jag hoppas att trådstartaren bildar sig en egen uppfattning.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto