Annons

Datorbygge för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonP

Ny medlem
Jag tar tacksamt emot hjälp med att sätta ihop en stationär dator för bildredigering.
Jag ute efter en dator som i första hand klarar av att behandla rawfiler på ca 20-25 mb samt större filer vid lagerarbete i PS.
Kommer även att arbeta mycket inne i Lightroom med bildbehandling samt bildbaser.
Budgett ligger på ca 8000.
Som sagt, väldigt tacksam om någon duktig datorbyggare i forumet skulle kunna komma med ett förslag.
Har redan ett windows 7 som ska köras på burken så det ska vara utan OS.
Tack på förhand!
 
Jag tar tacksamt emot hjälp med att sätta ihop en stationär dator för bildredigering.
Jag ute efter en dator som i första hand klarar av att behandla rawfiler på ca 20-25 mb samt större filer vid lagerarbete i PS.
Kommer även att arbeta mycket inne i Lightroom med bildbehandling samt bildbaser.
Budgett ligger på ca 8000.
Som sagt, väldigt tacksam om någon duktig datorbyggare i forumet skulle kunna komma med ett förslag.
Har redan ett windows 7 som ska köras på burken så det ska vara utan OS.
Tack på förhand!

Det viktiga här är en vettig processor, och mycket RAM är alltid bra och kostar inte mycket. Skaffa dig 16 GB så kommer det hålla väldigt länge. En SSD gör oerhört fin skillnad för dators allmäna responsivitet.

Du kan inte göra jättemycket fel egentligen. Allting för 8000 med 8GB RAM och fyrkärning processor samt SSD kommer flyta på fint. Hade rekommenderat något i stil med:

CPU: Intel (Ivy Bridge som precis är släppt) Core i5. Mycket kraftfull och strömsnål.
Moderkort: ASUS eller Gigabyte. Lite godtyckligt beroende på personlig erfarenhet av kvalitet. Alla moderkort har allt man behöver nuförtiden, dvs nätverkskort, USB2/3 etc.
Minne: 8-16GB DDR3
SSD: Intel har bra rykte och stabilitet.
Grafikkort: Inte jätteviktigt här, men kan öka prestandan något i vissa göromål. Men integrerade Intel HD4000 är rätt bra faktiskt.
Låda/PSU: 400W räcker fint om du inte ska ha monstergrafikkort.

Det krävs som sagt inget jättespeciellt för detta, det viktiga är en fin SSD, CPU och RAM.
 
En eller två snurrdiskar för bildlagring. Att lagra bildfiler på SSD år fortfarande dyrt.
 
Kan bara tipsa om att köpa tysta/passivt grafikkort och tänka över ljudnivån i datorn i övrigt. Kika på tysta fläktar och lägg om behov finns extra krut på en bra skärm - det är trots allt den du har ögonen på.


Jag tar tacksamt emot hjälp med att sätta ihop en stationär dator för bildredigering.
Jag ute efter en dator som i första hand klarar av att behandla rawfiler på ca 20-25 mb samt större filer vid lagerarbete i PS.
Kommer även att arbeta mycket inne i Lightroom med bildbehandling samt bildbaser.
Budgett ligger på ca 8000.
Som sagt, väldigt tacksam om någon duktig datorbyggare i forumet skulle kunna komma med ett förslag.
Har redan ett windows 7 som ska köras på burken så det ska vara utan OS.
Tack på förhand!
 
Låda, Fractal Design Define R3,
Nätagg, Corsair TX 750W M 80+ Bronze Modulär,
SSD, Intel330 120 GB,
Grafik, EVGA GeForce GTX 680 2048MB,
Minne, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE,
Mkort, ASUS P8Z77-M PRO,
Proc, Intel i5-3570K,
Kyla, Corsair Cooling Hydro H80,
OS, Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,

Ovanstående är vad jag byggde ihop som speldator för ungefär en månad sedan. Skippa grafikkortet och köp ett billigare nätagg så får du en suverän fotoredigeringsburk för ca 8tkr.

Delarna köptes in på webhallen och inet, ett besök på prisjakt innan inköp rekommenderas.
 
Jag har själv byggt en dator. Min bästa rekommendation är att INTE bygga ihop en dator själv, utan köpa en färdig, eller beställa en dator efter egna specifikationer hos en riktig duktig data-byggare (eller vad det heter) :)

Utan ordentlig kunskap om vad och hur man ska få olika komponenter att fungera bra ihop så blir det bara skit.

Nästa gång blir det en Mac för min del.
 
Jag har själv byggt en dator. Min bästa rekommendation är att INTE bygga ihop en dator själv, utan köpa en färdig, eller beställa en dator efter egna specifikationer hos en riktig duktig data-byggare (eller vad det heter) :)

Utan ordentlig kunskap om vad och hur man ska få olika komponenter att fungera bra ihop så blir det bara skit.

Nästa gång blir det en Mac för min del.

Nja, här håller jag inte med riktigt. Det krävs förstås ett visst mått av intresse för att skaffa tillräcklig kunskap. Har man inte det är det bäst att köpa en färdig dator. Annars är det ett ganska roligt bygge när man får hem delarna. Största risken är att budgeten spricker när man ser vad som finns att köpa. :)
 
Tack så mycket för all hjälp! Uppskattas mycket!
Nu börjar jag få en bild av vad jag ska stoppa i burken=)
Vet inte om jag vågar bygga själv, har hört att det kan vara lite trixigt men det finns kanske bra guider på youtube eller liknande.
Jag har en liten undran över Lådan, Fractal Design Define R3 som control87th tipsade om. Är den tyst?
Datorn skall nämligen stå på ett ställe där det krävs att det är en tystgående maskin.=)
Sedan hade det ju varit fantastiskt om den integrerade grafikkretsen i i5 processorn hade fungerat, det kapar ju en tusenlapp på priset. Någon som har erfarenhet av den? Följdfrågan på detta blir ju om man ska satsa pengar på ett bra nättaggregat om jag kanske vill uppgradera datorn med ett grafikkort om ett år eller så.
Än en gång, tack för hjälp. Det underlättar verkligen i denna djungel!
 
Jag byggde ihop frugans dator för nästan tre år sedan. Då hade jag inte gjort det sedan nån gång på nittiotalet. Men det gick väldigt bra efter en hel del letande och läsande på nätet.

Jag använde ett R3 chassi, och övriga kvalitets komponenter, SSD + litet grafikkort (säkert inte mycket bättre än vad som finns inbyggd i nya intel prollarna). Hamnade på 10k.

R3 är ett bra, väl-isolerat och diskret chassi som är lätt att arbeta i för pengarna. Man kan dra sladdarna på baksidan så det blir snyggt och prydligt (inte att man kan se det, men det känns bra att veta). Man får göra rent damm filtrene ibland. Jag satte en ekstra 140 mm fläkt i botten och en ekstra 120 (?) i fronten för att göre övertryck i lådan, båda tysta relativt långsam. I dag finns det knappt ett damkorn inne i den...
 
Tack så mycket för all hjälp! Uppskattas mycket!
Nu börjar jag få en bild av vad jag ska stoppa i burken=)
Vet inte om jag vågar bygga själv, har hört att det kan vara lite trixigt men det finns kanske bra guider på youtube eller liknande.
Jag har en liten undran över Lådan, Fractal Design Define R3 som control87th tipsade om. Är den tyst?
Datorn skall nämligen stå på ett ställe där det krävs att det är en tystgående maskin.=)
Sedan hade det ju varit fantastiskt om den integrerade grafikkretsen i i5 processorn hade fungerat, det kapar ju en tusenlapp på priset. Någon som har erfarenhet av den? Följdfrågan på detta blir ju om man ska satsa pengar på ett bra nättaggregat om jag kanske vill uppgradera datorn med ett grafikkort om ett år eller så.
Än en gång, tack för hjälp. Det underlättar verkligen i denna djungel!
Om du inte öppnar upp extra hål i chassit så är hela burken ljudisolerad och går nästan knäpptyst :)
 
Jag har själv byggt en dator. Min bästa rekommendation är att INTE bygga ihop en dator själv, utan köpa en färdig, eller beställa en dator efter egna specifikationer hos en riktig duktig data-byggare (eller vad det heter) :)

Utan ordentlig kunskap om vad och hur man ska få olika komponenter att fungera bra ihop så blir det bara skit.

Nästa gång blir det en Mac för min del.

Jag förstår din frustration! Helt klart.

Men att det blir skit när man bygger en dator, beror mycket på att man inte kollat upp hur allt hänger samman!
Du kunde t e x gjort som TS, skapat en tråd om du är osäker på vilken hårdvara som slår i samma takt!

Och när det kommer till själva byggandet så finns det sidor som datorbyggarskolan som visar steg för steg hur man bygger.
Jag byggde själv min första dator med begagnade delar från tradera för många år sen, Men det är klart att man får läsa/plugga vilka delar som passar med varandra!

Gör man det, så sparar man många tusenlappar som man kan lägga på datorn!

Jag hade ingen som helst erfarenhet när jag byggde min första låda, men jag läste o läste o läste. När jag sen kände att polletten trillade ner, byggde jag!

Alla system som jag har byggt har gått 24/7 i flera år!

Så att rekommendera någon att inte bygga för att man själv misslyckades är lite fel!
 
Jag har själv byggt en dator. Min bästa rekommendation är att INTE bygga ihop en dator själv, utan köpa en färdig, eller beställa en dator efter egna specifikationer hos en riktig duktig data-byggare (eller vad det heter) :)

Utan ordentlig kunskap om vad och hur man ska få olika komponenter att fungera bra ihop så blir det bara skit.

Nästa gång blir det en Mac för min del.

Har vid ddet här laget byggt ihop många datorer och vist någon liten tankemissa har man väll djort, mäest varit dumsnåla i vissa val men man kan få mycket hjälp där man köper komponenter, kan nog vara bra att välja en leverantör för första bygget och be om mycvket tipps!
 
Jag förstår din frustration! Helt klart.

Så att rekommendera någon att inte bygga för att man själv misslyckades är lite fel!

Jag tycker ts skall veta att det kan gå fel när man bygger själv. Min pappa byggde åt mig och han har byggt flera gånger samt har vi både läst mycket och kollat guid med steg för steg. Sedan när vi startade den så gick nät agget och därmed moderkortet. Så visst bygga själv men det kan gå fel och det är jävligt jobbigt när det väl gör det. Jag menar 8500 hade jag lagt och han inte ens testa om det var värt.
Så när man väl lägger 8k på en burk kan man lika gärna lägga sju hundra på att typ inet bygger ihop den men får fortfarande skräddarsy.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.