Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dator-råd
- Trådstartare Johan52
- Start datum
lumor_
Aktiv medlem
Ja, en speldator fungerar utmärkt för bildbehandling. Grafikkortet är inte lika avgörande vid bildbehandling som i spel. Bara de allra billigaste gör att hårdvarustödet i PS inte kan utnyttjas men om du har en speldator är det inga problem.
Det som främst skiljer är skärmen. Om du spelar FPS vill du ju ha en med snabb responstid medan du vid bildbehandling hellre satsar på färgåtergivning. Jag tror inte att det finns skärmar som är bra på båda.
Det som främst skiljer är skärmen. Om du spelar FPS vill du ju ha en med snabb responstid medan du vid bildbehandling hellre satsar på färgåtergivning. Jag tror inte att det finns skärmar som är bra på båda.
Johan52
Aktiv medlem
Jag har tvekat i flera år med att byta pga skärmen på min nuvarande HP är så bra. Den är en 7-8 år men jag har haft svårt att hitta en likvärdig.
Nu har ips-skärmar börjat dyka upp som sägs vara bra. Jag har studerat en på INET här i GBG, men dom har så mörkt i butiken så det är svårt att få en uppfattning - allt blir ju så fint i svag belysning. Dessutom vill jag ha 17 tum och dom finns mest i 15.// Johan
Nu har ips-skärmar börjat dyka upp som sägs vara bra. Jag har studerat en på INET här i GBG, men dom har så mörkt i butiken så det är svårt att få en uppfattning - allt blir ju så fint i svag belysning. Dessutom vill jag ha 17 tum och dom finns mest i 15.// Johan
unoengborg
Aktiv medlem
Mycket och snabb disk eller ssd och mycket minne är det viktigaste. Vad det gäller grafikkort så utnyttjar ju de flesta spel 3D grafik, men det är inget som används vid bildbehandling, så det är ingen ide att betala extra för att få bra 3D prestanda för bildbehandlinges skull.
När det gäller bildskärm och färghantering finns det nog ingen bärbar som egentligen håller måttet om man vill ha proffessionellt resultat, utan man får komplettera med någon lös skärm om rätta färger är extremt viktiga. En bra bärbar kanske klarar fylla 50-60% av AdobeRGB färgrymnd, medan en bättre lös skärm kan klara över 90% Hur som helst är en bärbars skärm oftast för liten för att man ska se vad mn gör eller arbeta effektivt.
När det gäller bildskärm och färghantering finns det nog ingen bärbar som egentligen håller måttet om man vill ha proffessionellt resultat, utan man får komplettera med någon lös skärm om rätta färger är extremt viktiga. En bra bärbar kanske klarar fylla 50-60% av AdobeRGB färgrymnd, medan en bättre lös skärm kan klara över 90% Hur som helst är en bärbars skärm oftast för liten för att man ska se vad mn gör eller arbeta effektivt.
Johan52
Aktiv medlem
Jag tänker begränsa mig till laptop. Gav bort en 24 tums skärm till sonen för ett tag sen. Mycket hög kvalitet på den, men stationär och då får jag isolera mig lite på andra våningen.
En som jag kikat på och som jag tror kan bli bra med mer minne är:dennahttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CJABEBYwCw&url=http%3A%2F%2Fwww.inet.se%2Fprodukt%2F1970619%2Fasus-g75vx-rog&ei=SpuPUfrJIIKm4gSE4oCADg&usg=AFQjCNETLj3msuZ-c_fcdbl-iLjL5gQ5og&bvm=bv.46340616,d.bGE&cad=rja
Är som sagt lite skeptisk till skärmen men tänkte ta en titt ändå.
En som jag kikat på och som jag tror kan bli bra med mer minne är:dennahttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CJABEBYwCw&url=http%3A%2F%2Fwww.inet.se%2Fprodukt%2F1970619%2Fasus-g75vx-rog&ei=SpuPUfrJIIKm4gSE4oCADg&usg=AFQjCNETLj3msuZ-c_fcdbl-iLjL5gQ5og&bvm=bv.46340616,d.bGE&cad=rja
samtr0n
Aktiv medlem
http://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/optimize-performance-photoshop-cs4-cs5.html
Här har du intressant läsning =)
"Du kan påverka Photoshops prestanda på fyra huvudsakliga sätt:
Optimera maskinvaruinställningarna
Specificera prestandainställningarna
Använda goda arbetsvanor i Photoshop
Utföra vissa åtgärder som gör operativsystemet snabbare
För bästa resultat bör du använda ett holistiskt synsätt för att optimera Photoshops prestanda. Läs igenom alla förslag och fundera på vilka du ska implementera med tanke på den dator du har, de filtyper du använder och dina arbetsvanor. Varje situation är unik och kräver sin egen kombination av metoder för att Photoshop ska fungera så effektivt som möjligt."
Vill du ha mer specifika att dessa datorer rekommenderas får du återkomma med vad du är beredd att betala =)
Här har du intressant läsning =)
"Du kan påverka Photoshops prestanda på fyra huvudsakliga sätt:
Optimera maskinvaruinställningarna
Specificera prestandainställningarna
Använda goda arbetsvanor i Photoshop
Utföra vissa åtgärder som gör operativsystemet snabbare
För bästa resultat bör du använda ett holistiskt synsätt för att optimera Photoshops prestanda. Läs igenom alla förslag och fundera på vilka du ska implementera med tanke på den dator du har, de filtyper du använder och dina arbetsvanor. Varje situation är unik och kräver sin egen kombination av metoder för att Photoshop ska fungera så effektivt som möjligt."
Vill du ha mer specifika att dessa datorer rekommenderas får du återkomma med vad du är beredd att betala =)
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag tänker begränsa mig till laptop. Gav bort en 24 tums skärm till sonen för ett tag sen. Mycket hög kvalitet på den, men stationär och då får jag isolera mig lite på andra våningen.
En som jag kikat på och som jag tror kan bli bra med mer minne är:dennahttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j...cdbl-iLjL5gQ5og&bvm=bv.46340616,d.bGE&cad=rja
Jag har g73. Mkt kompetent dator. Har 20 gb minne i den. Fast kan bara nyttja 16.
unoengborg
Aktiv medlem
Det är framför allt Silverfast som belastar f.n.
Vad CS4 anbelangar så funderar jag på att börja med Lightroom istället, men tvekar inför att lära nytt. Fast LR är naturligtvis mer i min nivå som amatör och behovsnivå.
Lightroom är ganska lätt att lära, och åtminstone version 4 kom med bra video tutorials som det tog ungefär en helg att gå igenom. Men vänta med att byta tills LR5 är ute det kommer en hel del intressanta nyheter i den versionen, bl. a. betydligt bättre retusch pensel vilket kommer att göra att turererna till photoshhop kommer att bli allt sällsyntare.