Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator-råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan52

Aktiv medlem
Går det att generalisera och säga att spel-datorer är bra maskiner till bildbehandling?
Eller skall jag söka efter ngn specifik del i datorn som bör vara bra, typ processor eller ssd-hårddisk. Bärbart, med CS4, är det som gäller.// Johan.

Ja, en speldator fungerar utmärkt för bildbehandling. Grafikkortet är inte lika avgörande vid bildbehandling som i spel. Bara de allra billigaste gör att hårdvarustödet i PS inte kan utnyttjas men om du har en speldator är det inga problem.

Det som främst skiljer är skärmen. Om du spelar FPS vill du ju ha en med snabb responstid medan du vid bildbehandling hellre satsar på färgåtergivning. Jag tror inte att det finns skärmar som är bra på båda.

Jag har tvekat i flera år med att byta pga skärmen på min nuvarande HP är så bra. Den är en 7-8 år men jag har haft svårt att hitta en likvärdig.
Nu har ips-skärmar börjat dyka upp som sägs vara bra. Jag har studerat en på INET här i GBG, men dom har så mörkt i butiken så det är svårt att få en uppfattning - allt blir ju så fint i svag belysning. Dessutom vill jag ha 17 tum och dom finns mest i 15.// Johan

Kanske ska tillägga att jag inte spelar, men att speldatorer verkar vara ett stort segment när man tittar runt och att det är lätt att hitta omdömen på div siter.// Johan.

Mycket och snabb disk eller ssd och mycket minne är det viktigaste. Vad det gäller grafikkort så utnyttjar ju de flesta spel 3D grafik, men det är inget som används vid bildbehandling, så det är ingen ide att betala extra för att få bra 3D prestanda för bildbehandlinges skull.

När det gäller bildskärm och färghantering finns det nog ingen bärbar som egentligen håller måttet om man vill ha proffessionellt resultat, utan man får komplettera med någon lös skärm om rätta färger är extremt viktiga. En bra bärbar kanske klarar fylla 50-60% av AdobeRGB färgrymnd, medan en bättre lös skärm kan klara över 90% Hur som helst är en bärbars skärm oftast för liten för att man ska se vad mn gör eller arbeta effektivt.

Undvik laptop för både spel och bildbehandling.
Bättre att skaffa en stationär speldator plus en kontors-laptop. En bärbar för spel blir ändå svindyr och inte särskilt bra på någonting (usel ergonomi och medioker skärm).

Jag tänker begränsa mig till laptop. Gav bort en 24 tums skärm till sonen för ett tag sen. Mycket hög kvalitet på den, men stationär och då får jag isolera mig lite på andra våningen.
En som jag kikat på och som jag tror kan bli bra med mer minne är:dennahttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CJABEBYwCw&url=http%3A%2F%2Fwww.inet.se%2Fprodukt%2F1970619%2Fasus-g75vx-rog&ei=SpuPUfrJIIKm4gSE4oCADg&usg=AFQjCNETLj3msuZ-c_fcdbl-iLjL5gQ5og&bvm=bv.46340616,d.bGE&cad=rja
Är som sagt lite skeptisk till skärmen men tänkte ta en titt ändå.

http://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/optimize-performance-photoshop-cs4-cs5.html

Här har du intressant läsning =)

"Du kan påverka Photoshops prestanda på fyra huvudsakliga sätt:

Optimera maskinvaruinställningarna
Specificera prestandainställningarna
Använda goda arbetsvanor i Photoshop
Utföra vissa åtgärder som gör operativsystemet snabbare

För bästa resultat bör du använda ett holistiskt synsätt för att optimera Photoshops prestanda. Läs igenom alla förslag och fundera på vilka du ska implementera med tanke på den dator du har, de filtyper du använder och dina arbetsvanor. Varje situation är unik och kräver sin egen kombination av metoder för att Photoshop ska fungera så effektivt som möjligt."

Vill du ha mer specifika att dessa datorer rekommenderas får du återkomma med vad du är beredd att betala =)

Jag tänker begränsa mig till laptop. Gav bort en 24 tums skärm till sonen för ett tag sen. Mycket hög kvalitet på den, men stationär och då får jag isolera mig lite på andra våningen.
En som jag kikat på och som jag tror kan bli bra med mer minne är:dennahttp://www.google.se/url?sa=t&rct=j...cdbl-iLjL5gQ5og&bvm=bv.46340616,d.bGE&cad=rja
Är som sagt lite skeptisk till skärmen men tänkte ta en titt ändå.

Jag har g73. Mkt kompetent dator. Har 20 gb minne i den. Fast kan bara nyttja 16.

Tycker du att 16 räcker eller skall jag vänta på att den kommer med 32 gb-kort?
Ämnar att uppgradera nödiga program bl.a PS och SilverFast.

Senast ändrad:
Det är framför allt Silverfast som belastar f.n.
Vad CS4 anbelangar så funderar jag på att börja med Lightroom istället, men tvekar inför att lära nytt. Fast LR är naturligtvis mer i min nivå som amatör och behovsnivå.

Det är framför allt Silverfast som belastar f.n.
Vad CS4 anbelangar så funderar jag på att börja med Lightroom istället, men tvekar inför att lära nytt. Fast LR är naturligtvis mer i min nivå som amatör och behovsnivå.

Lightroom är ganska lätt att lära, och åtminstone version 4 kom med bra video tutorials som det tog ungefär en helg att gå igenom. Men vänta med att byta tills LR5 är ute det kommer en hel del intressanta nyheter i den versionen, bl. a. betydligt bättre retusch pensel vilket kommer att göra att turererna till photoshhop kommer att bli allt sällsyntare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar