Ok.
Nu kör jag själv med WD:s RED-diskar i min NAS/server, men vad jag menar är att det viktigaste är just att man köper riktiga professionella NAS/server-diskar, och inte kör på billiga konsumentdiskar (oavsett varumärke).
Det är alltså enligt min mening viktigare att göra det valet, än att bara välja ett varumärke och tro att allt de gör är bättre än allt vad ett annat varumärke gör.
Professionella diskar är konstruerade för att både hålla lång tid och att kunna köras 24/7.
Konsumentdiskar är konstruerade för att vara så absolut billiga som möjligt, och att användas sparsamt/sporadiskt av hemmaanvändare som inte bryr sig så mycket om sin data. Kvalitet, prestanda och livslängd blir därefter; låg.
Precis som HP, Lenovo och Dell har företagsdatorer som är gjorda för att hålla och vara stabila, så har de också konsumentdatorer som är av usel kvalitet och enbart gjorda för att kosta så lite som möjligt (i inköp).
På samma sätt är det med diskar. Nästan alla tillverkare har bra saker, men nästan alla har också skit.
Precis som med datorer är det viktigare att välja pro-prylar gjorda för att fungera väl (företagsprodukter), än att välja konsumetprylar som bara är billiga och av låg kvalitet (framtagna för att säljas till omedvetna konsumenter och privatpersoner).