** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har tips eller idéer om en bra dator och skärm för användande av bildbehandling! Jag är fullt medveten om frågans komplexitet. Men likväl intresserad av andra fotografers datorerfarenheter! mvh Katarina Tänker köpa en stationär dator.

Vad har du tänkt dig?
Ska du plocka ihop delar själv som du (eller datorfirman) monterar ihop, eller ska du köpa en "märkesdator"?
Budget?
Du får gärna vara lite mer specifik i dina undringar. :)

Det har även varit uppe ett par dylika trådar tidigare för inte SÅ länge sedan. Ta en titt på dem så får du säkert tips.

Som sagt

Beror på vad det får kosta skulle själv satsa på någon av athlons nya dualcore prossesorer, sen mycket ramminne 2 gig skulle sitta finfint.Då har du absolut något i toppklass när det gäller bildbehandling

Hej,

Jag skulle börja med skärmen, det finns massor med olika LCD skärmar ute och dom skiljer sig ganska kraftigt åt när det gäller färgåtergivning.
Har du högre krav så är det CRT som gäller.

Mycket minne (minst) 1GB, 2x512, kolla om du kan uppgradera senare utan att behöva ta ut minnen.

AMD athlon64 drar mindre el och ger en svalare och tystare dator än motsvarande intel, finns massor av andra faktorer här dock.

DVI anslutning till skärmen om du inte kör med CRT skärm.

/Henrik

io-waiter skrev:

Har du högre krav så är det CRT som gäller.

Jag hittar inga riktigt bra CRT-skärmar idag. Barco har lagt ner sin tillverkning. Sony Artisan har också lagts ner. Har du ett förslag på en bra CRT-skärm?

MVH/Stefan

Nej tyvärr inte,
Lacie, iiyama, philips, nec, viewsonic, sony, ibm är dock märken som har eller har haft crt med lite vassare prestanda. Lacie kör layout folket där jag jobbar, själv så kör jag mest vitt eller grön text på svart bakgrund så jag kan inte rekommendera något specifikt.

Det har väl kommit LED baserade platta skärmar dom lär väl lösa problemet när dom sjunkit i pris...

Jag är mer Unix, CAD, GIS än layout.

/Henrik

Jag skulle utan tvekan gå på 2 gigabyte om jag köpte dator idag, det är inte dyrt och man märker skillnad, tro mig.

Har precis blivit tvungen att plocka ut mitt andra 1 gigabyte minne och jag plågas då jag håller på med photoshop nu. Det flyter på mycket bättre med 2gig!

I övrigt skulle jag gå på en AMD A64 X2 (dual core), för photoshop kan utnyttja båda kärnorna.

Länk till den billigaste X2 processorn:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010082993

stefohl skrev:
Jag hittar inga riktigt bra CRT-skärmar idag. Barco har lagt ner sin tillverkning. Sony Artisan har också lagts ner. Har du ett förslag på en bra CRT-skärm?

MVH/Stefan

Det beror ju lite på vad man har för krav. Du kan få en CRT som presterar rätt bra för en spottstyver idag. Den kanske inte håller absolut proffsklass, men fortfarande rätt bra.
Ska man ha en TFT som ens presterar halvbra så får man lägga ut berydligt mer pengar.

Skulle klassa det som en kostnads fråga, men kostar man på sig en X2 eller motsvarande så är det nog värt pengarna att köpa 2GB _om_ man kör tung bildbehandling i windows. Kör man os-X så märks 2GB mer än i windows.

/Henrik

footoo skrev:
Jag skulle utan tvekan gå på 2 gigabyte om jag köpte dator idag, det är inte dyrt och man märker skillnad, tro mig.

Har precis blivit tvungen att plocka ut mitt andra 1 gigabyte minne och jag plågas då jag håller på med photoshop nu. Det flyter på mycket bättre med 2gig!

I övrigt skulle jag gå på en AMD A64 X2 (dual core), för photoshop kan utnyttja båda kärnorna.

Länk till den billigaste X2 processorn:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010082993

io-waiter skrev:
Skulle klassa det som en kostnads fråga, men kostar man på sig en X2 eller motsvarande så är det nog värt pengarna att köpa 2GB _om_ man kör tung bildbehandling i windows. Kör man os-X så märks 2GB mer än i windows.

/Henrik
Hej,

Kan bekräfta det som Henrik skriver.

Jag har en X2 tillsammans med 2GB RAM och den kombinationen fullkomligen flyger fram över nejden när man trixar med sina filer, både i PS och i Nikon Capture (som är känt för att vara extremt segt). Kan inte vara nöjdare.:)

/Martin

The Ghost skrev:
Kan ni som kör med x2 testa den här länken och göra samma test.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/145693/

Hej,

Jag hjälper gärna till, men det dök dessvärre upp trubbel med länken.
För att ta del av forumtråden måste man vara registrerad medlem och det är inte jag. Försökte registrera mig men de godtog inte min hotmail-adress.:( Så tyvärr kan jag inte se tråden.

Jag vet inte hur omfattande testet är, men du kanske kan beskriva vad som ska göras och vad det hela går ut på alt. klistra in det hela här?

/Martin

Senast ändrad:
Jaha, då ska vi se vad det blir av det här.

Bilden som ska användas kommer här

http://www.fotografer.net/images/forum/128101.jpg

sen instruktioner som följer.

Left click on the image and save it on your desktop, it is 87.6KB size.

Open image in Photoshop and resize "Width" to 2000px, the "Height" will change automatically, then click "OK".

Click "Filter - Blur - Radial Blur".

Set "Amount" to 100. Then select "Spin" and "Best".

Do not forget again to select "Best", if you choose lower, the processing time will be shorter and you will not believe speedness of your system :D).

Be ready with the stopwatch. Click "OK" along with start button of your stopwatch.

Record the time needed until the progress bar in the lower window of Photoshop disappear.

Report the time in seconds along with a bit information of your system.

ungefär 56-57 sekunder

The Ghost skrev:

Har en Dell Dimension 8300 (levererad i januari -04) som jag är supernöjd med;

* Intel Pentium 4, "hypertreading technology" 3.00 GHz, 800 MHz FSB
* 2 GB internminne (DDR400)
* Svensk XP Pro med servicepack 2

När jag provade med fjärilsbilden var förutom Photoshop CS även Firefox, Skype och F-Secure Anti-virus Client Security igång.

3min 8 sec

2.8GHz intel, 1GB dualchannel ram.

men jag måste göra om testet för datorn var extremt belastad redan innan testet :D

hade vid tillfället 200MB ram ledigt och processorn användes redan till 100% (Redigerar en film)

så jag återkommer med ny tid då datorn är ledig :)

The Ghost skrev:
Jaha, då ska vi se vad det blir av det här.

Bilden som ska användas kommer här

http://www.fotografer.net/images/forum/128101.jpg

sen instruktioner som följer.

Left click on the image and save it on your desktop, it is 87.6KB size.

Open image in Photoshop and resize "Width" to 2000px, the "Height" will change automatically, then click "OK".

Click "Filter - Blur - Radial Blur".

Set "Amount" to 100. Then select "Spin" and "Best".

Do not forget again to select "Best", if you choose lower, the processing time will be shorter and you will not believe speedness of your system :D).

Be ready with the stopwatch. Click "OK" along with start button of your stopwatch.

Record the time needed until the progress bar in the lower window of Photoshop disappear.

Hej igen,

Tack för det.:) Jag ska testa när jag kommer hem idag och postar sedan resultatet.:)

En fråga bara: Man resizar alltså bilden först och vad jag föstår ingår inte det i tidtagningsmometet, eller har jag missuppfattat? Antar att det är CS2 som gäller eftersom du vill kolla hur x2 klarar sig.

/Martin

ekequist skrev:
Hej igen,

Tack för det.:) Jag ska testa när jag kommer hem idag och postar sedan resultatet.:)

En fråga bara: Man resizar alltså bilden först och vad jag föstår ingår inte det i tidtagningsmometet, eller har jag missuppfattat? Antar att det är CS2 som gäller eftersom du vill kolla hur x2 klarar sig.

/Martin

Tjena igen

resizar först sen är det bara ösa på.

48 Sek.

Program som kördes: Photoshop CS2, Firefox, Point 32

Dator:
Amd Athlon 64 3200+ Winchester
1gb ram
Windows XP Professional SP2

Vet någon om man har någon nytta av 64 bitars processorer i Photoshop?

/A\

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar