Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för bildbehandling. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte en begagnad PowerMac G5 dual? Utmärkt till bildbehandling. Proppa bara in lite extra minne så trivs photoshop som bäst.
 
Min åsikt är att bärbar köper man ENBART om man absolut måste ha mobiliteten eller lider av grav platsbrist - eller både och förstås :)

*Du får avsevärt sämre prestanda för pengarna.
*Mycket dyrare (ibland omöjligt) att laga pga delarna ofta är modellspecifika.
*Färre möjligheter att uppgradera/bygga ut.

Datorn du länkar till har INTE bra prestanda, visst den klarar uppspelning av HD-material tack vare grafikkortets accelering men för det mesta tror jag att den kommer att kännas trött. Processorn är densamma som sitter i många av de vassare så kallade netbooks - dvs långsammare än de flesta laptops. Den maskinen är tänkt som HTPC.

Den som "Friklund" länkar till är ett betydligt bättre val isf.
 
Tack för tipsen, ska kolla lite på PC i delar.. Det är nog så att en stationär "vanlig" dator ger mest för pengarna.. Är lite sugen på en mindre stationär dock.

//D.
 
Tack för tipsen, ska kolla lite på PC i delar.. Det är nog så att en stationär "vanlig" dator ger mest för pengarna.. Är lite sugen på en mindre stationär dock.

//D.


Är inte säker på att operativsystem ingår i det paketet. Det blir en tusing till om du inte hade tänkt köra Linux.
Sen behöver du en skärm med.

Att bygga ihop datorn själv är inte helt enkelt och det kan bli en dyr historia om du gör fel.
Kolla sweclockers site, jag har för mig att de hade en riktigt bra guide som jag använde när jag byggde min för några år sedan.
 
Är inte säker på att operativsystem ingår i det paketet. Det blir en tusing till om du inte hade tänkt köra Linux.
Sen behöver du en skärm med.

Att bygga ihop datorn själv är inte helt enkelt och det kan bli en dyr historia om du gör fel.
Kolla sweclockers site, jag har för mig att de hade en riktigt bra guide som jag använde när jag byggde min för några år sedan.


Operativsystem ingår inte, det stämmer. Skärm kanske man redan har sedan tidigare datorer? Så brukar jag göra iaf, köpa ny dator använda gammal skärm och sedan köpa ny skärm och använda gammal dator. Då sprider man ut kostnaderna lite.

Och bygga dator är inte alls svårt! Kan man bygga ihop en ikea-möbel klarar man att bygga ihop en dator utan problem. Till de flesta moderkort brukar det komma med guider som är lätta att använda om man inte har byggt dator tidigare. Sweclockers är ett också ett bra forum om man kör fast. Det man ska tänka på är att inte vara laddad med statisk elektricitet. Man kan också köpa till ett antistatiskt armband, ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303162.

// Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.