Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dassiga bilder / Multigradefilter

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
Jag har letat i forumet men inte hittat nåt om detta problem. Jag har Ilfords multigradefilter (00-5) och använder Varyconpapper (multigrade). Jag har inte riktigt koll på hur jag ska använda filtren. De ger inte alls de resultat jag är ute efter och jag vet inte om detta beror på att negativen har för dålig kontrast för att det ska gå att rädda dem.

Om jag förstått det rätt, och så borde det vara om det ska vara nån logik i det, så används filtren med höga siffror för hög kontrast och tvärtom, men jag har inte sett nån större skillnad. Igår testade jag att göra en kopia med filter 5 och sedan en med 00. Båda kopiorna blev fula, korniga och grådaskiga. Efter många provremsor var det kopian utan något filter som var bäst, och det var ju den jag ville få högre kontrast på.

Har nästan trott att filtren är felmärkta eftersom de ger nästan samma resultat. Grundproblemet är nog att jag ofta får negativ med dålig kontrast, men jag vill ju kunna korrigera detta i efterhand också.

Jag skulle behöva tips på hur man får bra kontrast i bilderna redan från början och hur jag ska bära mig åt med de här filtren...
 
låter konstigt att det inte blir någon skillnad på kontrasten.

Är du helt säker på att du har använt variabelt (multigrade) papper? gjorde själv nått liknande och hade tagit fel låda me papper och märkte heller ingen skillnad. tog ett antal timmar innan jag lyckades komma på varför. annars vet jag inte alls varför det inte funkar.

Får nog bi någon av de mer erfarna s/v personerna.

Mvh/thomas
 
elin f skrev:
Har nästan trott att filtren är felmärkta eftersom de ger nästan samma resultat. Grundproblemet är nog att jag ofta får negativ med dålig kontrast, men jag vill ju kunna korrigera detta i efterhand också.

Jag skulle behöva tips på hur man får bra kontrast i bilderna redan från början och hur jag ska bära mig åt med de här filtren...
Elin. Det låter onekeligen knepigt om det inte syns någon speciell skillnad på 0 och 5. Har du lagt dem ovanpå negativet?

Även om du har neg med låg kontrast så ska det ju bli skillnad med filtrena. Har du för kontrastlösa negativ för att lyckas trots de höga filtrena så finns förstärkare för negativ om de är underframkallade eller så.
 
lotelo skrev:
Elin. Det låter onekeligen knepigt om det inte syns någon speciell skillnad på 0 och 5. Har du lagt dem ovanpå negativet?

Även om du har neg med låg kontrast så ska det ju bli skillnad med filtrena. Har du för kontrastlösa negativ för att lyckas trots de höga filtrena så finns förstärkare för negativ om de är underframkallade eller så.


Jag tror att jag inte riktigt vet hur jag ska kompensera tiden med olika filter. Kan ju vara det som gör att jag inte får fram bra kopior, men efter att ha testat alla möjliga kombinationer borde jag ju fått nåt som är bättre. På filterförpackningen står det "filters 00-3½ - full speed (x1)" och "filters 4-5 - half speed (x2)". Vad menas med "speed", att jag ska exponera samma tid med filter 00-3½ som utan filter? Men jag ska väl ha längre tid ju högre filtergrad jag använder?
 
elin f skrev:
...Vad menas med "speed", att jag ska exponera samma tid med filter 00-3½ som utan filter? Men jag ska väl ha längre tid ju högre filtergrad jag använder?
Du får inte samma tid med filter som utan, filtret stjäl ljus.
Men med filter 00-3,5 har du samma exponeringstid för filtren, när du använder 4-5 måste du dubbla exponeringstiden.
 
Är det klass på mörkrummet?

Om du har dålig/fel eller för stark mörkrumsbelysning kan papperet slöjas och bli grått.

Är papperen ljusskadade?

En sådan här felsökning kan leda till många svar...

Kan du skanna in en bild?
 
Ok, jag kanske har snålat i exponeringen med de "högre" filtren då. Och tagit kassa kontrastlösa bilder :) Jag kanske har funnit min personliga stil (som diskuteras i en annan tråd nu)- dassiga bilder.
 
mipert skrev:
Är det klass på mörkrummet?

Om du har dålig/fel eller för stark mörkrumsbelysning kan papperet slöjas och bli grått.

Är papperen ljusskadade?

En sådan här felsökning kan leda till många svar...

Kan du skanna in en bild?

Det är dålig klass på mörkrummet som är badrummet, men jag har inte sett att pappret blir slöjat. Det kanske är här problemet ligger fast jag inte märkt det.

Pappren är inte ljusskadade vad jag har märkt.

Har ingen scanner, tyvärr!
 
Varyconpapperet kräver rött mörkrumsljus. Vanlig mörkrumsbelysning slöjar papperet och ger grådaskiga kopior
 
Sökte lite i mina gamla inlägg.

Att Varycon gav grått och tråkigt resultat kan bero på att papperet kräver rött mörkrumsljus, räcker inte med Ilford 902 eller Kodak 0C!
 
Om papperna får ligga några år så kommer de att förlora i kontrast.

Gör ett mörkrumsbelysningstest.

Har du RÄTT mörkrumsbelysning, de för färgpapper fungerar inte till svartvitt och vise versa.
 
Jag tror att jag har rätt belysning, rött är det i alla fall. Fick lampan tillsammans med resten av utrustningen av min pappa som använt det tidigare, dock med annat papper. Kanske är det pappret det är fel på då, att det inte går ihop med belysningen helt enkelt. Använder samma papper som jag fick i skolan för ca 4 år sedan, så det kanske har gjort sitt. Annat papper är på väg, hoppas det blir bättre då!
 
Nja det brukar "bara" vara att välja ett steg hårdare filter för att kompensera åldringskontrastsänkningen.

Mörkrumsbelysning åldras. Kan det vara så att den är för gammal?
Det räcker inte med att den är röd.
 
Det kan mycket väl vara så att lampan är för gammal, den är uråldrig! Kanske från 60-talet! Det luktar dessutom ganska illa när den har varit på ett tag. 40 år gammalt damm kanske.
 
Hur ser dina negativ ut? Jag har en teori: Väldigt tunna och kontrastlösa negativ brukar vara svåra att få olika kontrast på med traditionella varicontrastpapper typ Varycon. Detta pga att ändrad filtrering i huvudsak påverkar kontrasten i mellandagrarna och om du enbart har skuggor (som det blir i kontrastlösa och tunna negativ) så ändras inte bildens kontrast nämnvärt med filterbyte. Likadant är det med negativ som är mycket täta. Då har de ju enbart högdagrar och dessa är lika svåra att kontrastpåverka som de med enbart lågdagrar. Undantag är modernare VC-papper typ Ilford Multigrade IV som även kan kontrastpåverkas i högdagrarna. Bäst resultat får man med negativ som inte avviker alltför mycket från normal kontrast och som har normal täthet.
 
kanske generalfel

Ett generalfel som många nybörjare gör är det där med exponerimgstid kontra framkallning av pappret. Du ska se till att exponera precis så länge så att pappret kan ligga kvar en bra stund i framkallaren och bli ordentligt utframkallat. Behöver du rycka upp pappret medan framkallningen s.a.s pågår så har du exponerat för länge och får grådassiga bilder. Kör alltid testremsa eller liknande först så att du har koll på rätt exponeringstid.
 
Om du ofta får dålig (låg) kontrast i dina negativ så framkallar du för kort tid och är dom mycket tunna så kan du dessutom ha exponerat för snålt.
 
Nils, det där med mellandagrarna skulle kunna vara det som ställer till det. Många negativ har nog varit ganska jämngråa.

Tack för all hjälp! Nu har jag en lååång lista på orsaker, frågan är bara vilken som är den stora boven... Får se över mörkrummet lite och göra nånting annorlunda vid nästa filmframkallning så negativen blir mindre grå.
 
När jag ändå har fått så mycket kloka svar angående det här med kontrast ska jag passa på att fråga hur jag ska göra med denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=153238

Den som ligger här på fotosidan har jag ökat kontrasten på i Ps, men i mörkrummet har jag försökt och försökt. Snön blir grå och stolen också. Har testat med olika filter och tider. Originalkopian var det ett labb som gjorde och kunde de få den bra måste ju jag kunna det också! Det verkar bara väldigt svårt. Några förslag?
 
elin f skrev:
När jag ändå har fått så mycket kloka svar angående det här med kontrast ska jag passa på att fråga hur jag ska göra med denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=153238

Den som ligger här på fotosidan har jag ökat kontrasten på i Ps, men i mörkrummet har jag försökt och försökt. Snön blir grå och stolen också. Har testat med olika filter och tider. Originalkopian var det ett labb som gjorde och kunde de få den bra måste ju jag kunna det också! Det verkar bara väldigt svårt. Några förslag?

De kontrastlösa bilderna du får, de är väl rättvända i alla fall på precis samma sätt som negativet?

Om jag inte minns alldeles fel använde jag mig av filter 5 när jag för ett tag sedan kopierade en bild med liknande svår kontrast. Då var det i och för sig mörka hästar i snö i motljus, men det blev hyfsat resultat.
Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.