Annons

Dassiga bilder / Multigradefilter

Produkter
(logga in för att koppla)
elin f skrev:
Originalkopian var det ett labb som gjorde och kunde de få den bra måste ju jag kunna det också! Det verkar bara väldigt svårt. Några förslag?

Hur gjorde labbet kopian? Med vanlig mörkrumsteknik i förstoringsapparat eller scannade de negativet och printade ut?
 
Nils: Jag vet inte hur labbet gjorde... kanske var det en slump att det blev bra då eftersom negativet uppenbarligen inte ser ut som den kopian.

Kenneth: Har testat både 5:ans och 0:ans filter, båda varianterna bli gråa.
 
Skulle vara kul att veta hur detta negativ med stol och snö ser ut. Är skillnaden mellan svärtan i snön och stolen stor eller liten? Är det ton i stolen eller är den genomskinlig på negativet? Är snöpartiet helt mörkt eller är det lite gråare? Finns där detaljer?
 
Så här ser negativet ut: stolen ser genomskinlig ut men snön är inte särskilt mörk, och det är väl det som ställer till det...
 
Mycket möjligt att negativet är tunt och består endast av lågdagrar, den genomskinliga stolen och snön som på negativet är ganska jämn och ljus (inte särskilt mörk). Då blir det svårt att påverka kontrasten med ett VC-papper, det är min erfarenhet. Förmodligen är negativet både underexponerat (exp.mätaren ger en exponering som gör snön medelgrå) och underframkallat (för kort tid, gör att det blir kontrastlöst och tunt).
 
ok, jag behöver kanske inte lägga ner mer tid och papper på den bilden då. Får gå tillbaka och fota stolen en annan vinter, om den inte sjunkit genom isen. Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.