ANNONS
Annons

Dansk företag använder mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MadeByMe

Aktiv medlem
Satt för en stund sedan och surfade runt på olika bilstyling företag.

Gick in på en dansk sida och gick in på "kundbilar" och där märker jag att det finns 2st bilder som tillhör mig ( min stämpel finns kvar).

Hur fungerar upphovsrätten i Danmark?

Nu är fråga, hur går jag tillväga mot detta danska företag?
1. Ska jag skicka faktura?
2. Jag är intresserad av bilar och styling, ska jag istället be om att få produkter från företaget till min bil? ( jag är i behov av vissa saker)

Jag tror att det är företaget som har sparat bilderna och lagt upp och inte kunden som har skickat dom till företaget, Då den personens bil som är på bilderna inte får använda mina bilder från ett tidigare skede.

Vad ska jag göra?

Mycket tacksam för svar!

Den enklaste är väl att ta kontakt med företaget, förklara att de faktiskt begått ett brott och att du vill att de dels tar bort bilderna, dels betalar ersättning. Sen kan ni säkert komma överens om ett bra sätt att betala ersättningen.

Den enklaste är väl att ta kontakt med företaget, förklara att de faktiskt begått ett brott och att du vill att de dels tar bort bilderna, dels betalar ersättning. Sen kan ni säkert komma överens om ett bra sätt att betala ersättningen.

Det är lite så jag har haft i tankarna också, men ville höra lite vad andra säger osv! :)

Jag har skärmdumpar på båda sidorna nu. Behöver du dem så är det bara att säga till.

Hur är det föresten med bilden cg3? Det ser ut att vara samma bil.

Haft mail kontakt med det danska företaget...

Vill ni läsa? isf publicerar jag, ska jag dölja hans uppgifter innan jag publicerar? Han säger att jag ska sluta leka maffia och han känner riktiga proffsotografer också! :p

Publicera gärna, det kan vara intressant läsning. Det är nog en god idé att dölja personuppgifter så länge.

Albumet är nu borta, jag ska kolla det i morgon med, men som det ser ut ser det ut som att han fick kalla fötter och drog ner albumet,

Jo jag tror detta också. dock så säger han att vid polisanmälan så kommer det läggas ner, i brist på bevis, när han själv har erkänt sitt brott och skyllt på en annan samt att printscreen inte "duger"

Lägger upp det imorgon efter kl 18 då jag är hemma men utan hans uppgifter.. Dock har han blivit lite trevligare på mail nu, Men han eller en annan kille har visst försökt vara lite roliga på min blogg http://madebyme.tjofs.se/2009/10/18/serios/#comments

får se, försökte få en schysst deal med honom.

Han blev otrevligt igen, och det var visst hans "legal advisor" som var på min blogg, vilken seriös han har som springer runt på bloggar. kommer inte på vad "legal advisor" heter på svenska så här på morgonkvisten! :p

Han har läst denna tråden också, och han säger "I look at this post, this whole case seems to have started because you need new stuff for your car and you are trying to trick me into giving you free stuff for your car." sen han blockade min mail skrev han. Han har skrivit både på Danska, Svenska och Engelska i sina mail. Hoppas han har förstått att han gjorde grymt fel! :)

Som sagt, tror han fick kalla fötter eftersom han tog bort hela kundgalleriet för att kolla upp så han inte har mer olagliga bilder på sin sida. Han kommer nog hålla kolla här tror jag! :)

Han blev otrevligt igen, och det var visst hans "legal advisor" som var på min blogg, vilken seriös han har som springer runt på bloggar. kommer inte på vad "legal advisor" heter på svenska så här på morgonkvisten! :p

Han har läst denna tråden också, och han säger "I look at this post, this whole case seems to have started because you need new stuff for your car and you are trying to trick me into giving you free stuff for your car." sen han blockade min mail skrev han. Han har skrivit både på Danska, Svenska och Engelska i sina mail. Hoppas han har förstått att han gjorde grymt fel! :)

Som sagt, tror han fick kalla fötter eftersom han tog bort hela kundgalleriet för att kolla upp så han inte har mer olagliga bilder på sin sida. Han kommer nog hålla kolla här tror jag! :)

Har också råkat ut för det här, jag kollade litet först om det kunde tillföra nå't, inte bara ersättning alltså. :)
Jag menar, det kan vara en "marknadsföring" av mina bilder om dom ligger på rätt plats liksom!
Och kanske med mitt namn under.. :)

Så för mig kan det betyda fler intressanta saker, som man måste kolla eller begrunda konsekvenser av, positiva eller negativa när någon "fildelar" mina bilder!
/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar