Annons

Dan Korns fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Jag har idag suttit och läst nya Foto, och måste säga att Dan Korns bilder påverkade mig mycket och djupt. Han har verkligen lyckats fått in hela dessa människors liv i en enda bild. Jag tycker det är underbar bildkonst han skapat

Håller med dig, Bibi. Jag har själv haft en dröm om att dokumentera "människor utanför". Efter att ha sett Dans bilder får jag börja drömma om nåt annat.:)

Visst, Bibi, det blir litet nostalgi. I den moderna tid vi lever i har man svårt att tro att i detta rike och idag finns människor som lever som på 1800-talet.

Om Du kollar Året Runt denna vecka så hittar Du syskonparet Jonsson i Stubbhult som lever där tiden stått stilla i 100 år. Jag har haft förmånen att få träffa dem några gånger. Du finner några av mina bilder under galleri på
www.emadalen.snf.se

Trevlig kväll önskas /SB

Jag har svårt att känna någonting av det i bilderna , vissa är väl ok men i det stora hela känns det som om det fattas någonting.
Och bilderna i sig är väl inte så märkvärdiga :eek:

Örjan! Därvidlag så har Du väl i och för sig rätt när Du noterar att just dessa bilder inte speglar den känsla och 1800-tals miljö jag på plats upplevt. Mina 10 st 80-milaresor har gett ett bildarkiv som ter sig unikt och som visats offentligt i Hultsfred. Tyvärr så har jag bara några stycken inscannade bilder varför jag inte kan ge Dig bättre underlag.

Med mitt inlägg ville jag understryka det unika man kan träffa på när man rör sig med kameran som "inträdesbiljett" i annorlunda miljöer.

Det har Dan Korn och framförallt Tore Hagman gjort. Bland fotosidan.se medlemmarna är vi förmodligen inte så många som delat denna upplevelse.

Har Du vägarna förbi Målilla i Småland så har Du m fl fått tips om vart man skall åka!

Nu har jag ju faktiskt stött på såna här miljöer i Sverige , Dock utan kamera.
Just Dan Korns bilder tycker jag inte känns så speciellt bra.
Jag tycker att han skulle ha kunnat ta en hel del bättre bilder med dom miljöer han har vistats i.

Jag har också fascinerats av Dan Korns bilder, får en lite Sune Jonsson-känsla. Har har precis som du skriver, Bibi, verkligen fångat dessa människor. Jag älskar sådana här typer av fotografi, människor i vardag.

Tycker att Dan Korn fotat med känsla och vissa av bilderna kan te sig lite röriga, men det hör till bilderna tycker jag.

Men det är ju inte bilderna som är det stora med Dan Korn, det är texterna, jag har läst alla hans böcker, och dom är betagande, jag kan verkligen rekommendera dom. Särskilt dom tidiga, om Alma och Manda t.ex, ni som läst förstår, och ni andra har något framför er!

skalmac skrev:
Men det är ju inte bilderna som är det stora med Dan Korn, det är texterna, jag har läst alla hans böcker, och dom är betagande, jag kan verkligen rekommendera dom. Särskilt dom tidiga, om Alma och Manda t.ex, ni som läst förstår, och ni andra har något framför er!

Alldeles riktigt...
Dan Korn är mer författare än fotograf. Dans fotografier får ses som en dokumentation av de gamla orginalen som det tyvärr inte finns så många kvar av. Jag har förmånen att känna en av dessa få, som tillråga på allt är med bland bilderna i FOTO.
Men som sagt, läs det Dan Korn har skrivit och använd fotona som ett komplement och inte tvärtom!!!

Hej Stefan

Ja, det är ju sant, att det är ett kompliment till böckerna, men man måste också tänka på att alla människor gillar inte att läsa, eller gillar och gillar kanske var fel uttryck, men som jag tex, jag är mer en "bildmänniska" och tycker att bilder många gånger talar för sig själv, och ger mig olika känslor, däremot har jag aldrig direkt varit en "läsmänniska", men visst jag förstår hur du menar.

Men samtidigt vem bestämmer egentligen vad som ska vara komliment till vad...?..:)

Och många kreativa människor gör mer än en kreativ sak, som tex skådespelare, finns många av dom som varit eller blir sångare/sångerskor, skulle man då inte kunna lyssna på en skiva av en viss skådespelare för att hennes/hans egentliga eller första val av skapande var skådespeleriet?

Eller att annat exempel, jag älskar filmmusik, för jag anser att där hittar man oftast den vackraste musiken, men det är ju egentligen bara ett kompliment till filmen.

Ähh, kanske blev snurrigt det här..*ler* bara lite funderingar och tankar
/Bibi

Re: Hej Stefan

BiNo skrev:
Men samtidigt vem bestämmer egentligen vad som ska vara komliment till vad...?..:)

I just det här fallet med Dan Korns texter/bilder, anser jag att det är han själv som har gjort den bedömningen. Men i många andra fall så är det upp till läsaren/betraktaren.

Det är ju trots allt så att "skaparen" av en bok, bild, tavla, etc har eller har haft en tanke bakom sin "skapelse"! Och det är inte alltid som betraktaren ser det "skaparen" såg eller upplevde!

Men i en bok om ett utdöende "folk", där bilderna ska tillföra läsaren något så är bilderna enligt min åsikt att de är ett kompliment. Om jag vill ha en bok där bilderna inte är ett kompliment köper jag en annan typ av bok.
Om man inte gillar att läsa, köper man inte en bok med mycket text och lite/inga bilder, gillar man bilder köper man en bok med många bilder och lite/ingen text: Eller är jag helt ute och cyklar? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar