Annons

Dammtätast, 350D eller D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.
Skall köpa digital systemkamera och funderar på någon av ovanstående modeller.
90% av tiden kommer säkert att vara ute på crossbanor under tävling/träning.
Ni som varit på motocross vet att det kan damma rejält ibland.
Vilken kamera av dessa två klarar sig bäst att hålla ute dammet tror ni?
Är några objektiv speciellt glappa mot huset?
CANON 350D eller NIKON D70.
1000 tack.
M.V.H Mikael.
 
sarious skrev:
Finns det ingen på fotosidan som har gjort ett utförligt test för att besvara denna fråga?!
Hur skulle det ha gått till? För att testa dammtätheten måste man ju pajja kameran. Det verkar rätt dumt.

Bajonettfattningen är i regel så gott som tät. Det är metall mot metall med plana ytor som ligger an med presspassning från bajonettlåsningen.
I allmänhet tror jag inte att damm är något större problem om man ser till att blåsa av kameran efteråt. Vill du ha en tät kamera som inte kostar för mycket så bör du kanske kika på Pentax K10D som är vädertätad. Tänk bara på att gluggarna också bör vara täta om du ska vara helt säker; särskilt när det gäller zoomar.
 
De kameror du nämner är ju utan speciell tätning så att använda dem i svår miljö som damm eller gyttja invid en crossbana får man ju göra på egen risk liksom.

Jag har fotat cross med gamla analoga SLR kameror på 70-talet och det gick bra så det borde väl gå lika bra med dagens enklare modeller.

Beträffande optik som glappar så upplever man framför allt att tyngre objektiv glappar mer och då på grund av just den högre vikten.

På min D70s och D2x känner jag samma glapp trots att den ena kameran är vädertätad och kostar fem gånger mer.

Tror inte att det spelar någon som helst roll hurvida du väljer Canon eller Nikon i detta fall.
 
Största risken för damm är väl när du byter objektiv... Tror inte det är någon direkt skillan mellan 350D eller D70... Skulle skillnaden vara så stor att det vore jobbigt så skulle nog detta ha rapporterats frän alla kanter och håll...

vill du vara säker så trä över en 3liters plastpåse över kameran och objektiv... Det är garanterat dammfritt... Trä lite gummisnoddar över och förslagsvis med kamrahuset i botten av påsen och objktivet ut genom öppningen...

Kör alltid denna lösning om det regnar ute.
 
Pixlarna då?

Canon har 8, Nikon 6.
Hur stor skillnad gör det egentligen?
Har en enkel kompakt ocskå NIKON Coolpix 101.
Till och med den har mer pixlar än den mer avancerade NIKON systemkameran.
Men först och främst behöver jag en snabb kamera då det går åt när jag fotograferar mx.
Är de lika snabba ungefär?
Ursäkta om det blir många frågor men jag har rejäl beslutsångest just nu och skall bestämma mig i morgon hade jag tänkt då jag skall svara två säljare.
Är väl samma prisläge, skick och ålder på dem.
Vilken är mest prisvärd.
M.V.H Mikael.
 
ingen av dom är särskilt snabba... men det är väl kanske en relativ fråga... dom är ju hyfsat mycket snabbare än om du skulle manuellt dra fram rullen mellan knäppningarna... canonen ligger på 3 bilder/sek. För mer info får du själv kolla respektive kameras specifikation.

Vill du ha en snabb kamera så titta på en begagnad canon 20D. 5 bilder/sek spottar den fram... det är bland det snababre i kameravärlden. Du har en kamera som är snabbare,,, men den kostar lite mera... Nikon d200 och canon 30D ligger också på 5/sek, resten av kamerorna ligger nog under. Finns kanske någon till?
 
Bry dig inte jättemycket om antalet pixlar.
Även om du har fler pixlar på kompakten vill jag påstå att du får högre upplösning med systemkameran. Det beror på några olika saker, som alla har med pixlarnas storlek att göra. Sensorplattan i en kompakt är väldigt mycket mindre än i en systemkamera. Det gör att varje enskild pixel blir mycket liten.

Eftersom all optik är begåvad olika begränsningar kommer en punkt som en enda större pixel registrerat ofta spridas ut över kanske tre-fyra pixlar på kompakten. De små pixlarna behöver också mer signalförstärkning, så att de blir oerhört mycket brusigare så fort man går upp lite i känslighet. Brusreducerar man, tappar man oftast detaljupplösning.

Skillnaden i praktisk upplösning mellan 6 och 8 megapixel är nog inte så stor som man kan tro. Särskilt om man plåtar på fri hand.
 
Följer det med objektiv till kamerorna ?

Köp den som har det bästa objektivet, är det kitgluggarna så är det Nikon kameran du skall satsa på.

/kent.
 
Skandal, inget svar på hela 21 minuter! ;)

Nä jag märkte det, fy skääms!

Ironi är tydligen inte helt uppenbart för alla hähä!
 
Digitalbrus skrev:
Hejsan.
Skall köpa digital systemkamera och funderar på någon av ovanstående modeller.
90% av tiden kommer säkert att vara ute på crossbanor under tävling/träning.
Ni som varit på motocross vet att det kan damma rejält ibland.
Vilken kamera av dessa två klarar sig bäst att hålla ute dammet tror ni?
Är några objektiv speciellt glappa mot huset?
CANON 350D eller NIKON D70.
1000 tack.
M.V.H Mikael.

Mig veterligen har jag inte haft problem med damm i min 350D. Beror på hur ofta man jackar av och på objektiv. Ju oftare ju större risk för damm. I sig inget farligt om man får bort det direkt. Tror Nikon har samma uppbyggnad och princip. Nikon är ju faktiskt en mera vuxen kamera rent storleksmässigt.
 
Det finns ett bekymmer med dagens zoomar rörande dammproblematiken. Damm kommer du att få oafsett om du byter objektiv eller inte. Givetvis minskar problemet om du inte byter eller använder ett vädertätat objektiv.

När du när du ändrar brännvidd på zoomen så flyttar du på stora linspaket i objektiven. Ofta är det det bakersta som åker fram och tillbaka och fungerar som en luftpump. Eftersom det inte är vakum inne i objektivet så kommer luft att sugas in genom de olika öppningar som finns i objektivet när linspaketet rör sig mot kameran och vice versa när linspaketet rör sig från kameran. Visserligen är ju oftast inte slutaren öppen när man zommar med det blir i alla fall ett korsdrag inne i spegelhuset vid zoomning. En del mer avancerade objektiv har ett fast monterat bakre linspaket och då minskar problemet....

Mankan
 
Jag fattar inte frågan - dammtäta instegsmodeller? Det förefaller lika klurigt som att välja mellan Skoda Felicia och Seat Alhambra för att delta i Paris-Dakar. Visst går det - men inte så bra.

Skaffa en "proffsmodell" - ex.vis EOS 1Ds - om Du vill vara säker på att inte få skit i huset.
 
tannler skrev:
Jag fattar inte frågan - dammtäta instegsmodeller? Det förefaller lika klurigt som att välja mellan Skoda Felicia och Seat Alhambra för att delta i Paris-Dakar. Visst går det - men inte så bra.

Skaffa en "proffsmodell" - ex.vis EOS 1Ds - om Du vill vara säker på att inte få skit i huset.
Snyggt råd hördu. Annars kan man köpa några plastpåsar och spara sisådär 60000:-.
 
Re: Re: Dammtätast, 350D eller D70?

Jag har plåtat speedway med både 350D och 20D och kan meddela att man har tillräckligt med sensordamm för en hel sandlåda efter en speedwaymatch. På plats byter jag aldrig objektiv, batteri eller minneskort och ändå har jag med mig hela sandlådan hem.

Ska man fotografera dammsporter så är det bara att acceptera sensordammet eller hosta upp en halv förmögenhet på vädertätade grejor.

Om man ser det från den positiva sidan så blir man en hejare på att rengöra sensorn. (c:
 
Makten skrev:
Snyggt råd hördu. Annars kan man köpa några plastpåsar och spara sisådär 60000:-.
Jag vidhåller min åsikt. Det är inte konsumentupplysning vi bedriver om vi tror att det går att dammskydda instegmodeller med fryspåsar. Fuktskydda kanske, men aldrig dammskydda. Vore det så enkelt, skulle det inte finnas en marknad för "Industrial Enclosures".

För Din information Martin, så står det inte EOS 1Ds Mk II - utan EOS 1Ds - dvs. beg. - hamnar väl i intervallet 15-19 kSEK, inte 60kSEK. Ett alternativ är ju att se 350D/70D, gärna med resp. fabrikats kit-zoom, för att garantera att dammet tar sig in, som slit-och-släng-kameror. För samma summa kan man ju köra slut på sex-sju stycken. Enkelt val tycker jag.
 
E kanske helt ute å cyklar men jag hade för mej att 10D var väderskyddad.
Nån som vet om det stämmer?

//Axel
 
tannler skrev:
Jag vidhåller min åsikt. Det är inte konsumentupplysning vi bedriver om vi tror att det går att dammskydda instegmodeller med fryspåsar. Fuktskydda kanske, men aldrig dammskydda. Vore det så enkelt, skulle det inte finnas en marknad för "Industrial Enclosures".

För Din information Martin, så står det inte EOS 1Ds Mk II - utan EOS 1Ds - dvs. beg. - hamnar väl i intervallet 15-19 kSEK, inte 60kSEK. Ett alternativ är ju att se 350D/70D, gärna med resp. fabrikats kit-zoom, för att garantera att dammet tar sig in, som slit-och-släng-kameror. För samma summa kan man ju köra slut på sex-sju stycken. Enkelt val tycker jag.
Jag kollade upp vad en 1Ds som säljs idag kostar, vilket var 70 lök. Jag har ingen som helst koll på prisbilden när det gäller begagnade Canonhus.

Visst, är det inte dyrare än så, så kan man ju kika på ett tätat hus. Antar att det finns billigare också (1D)?
En plastpåse och en drös gummisnoddar längst fram bör dock vara i princip 100% tätt. Det beror ju på om man behöver zooma och grejja mycket i och för sig. Jag tror inte att vädertätningen är absolut tät heller för den delen, och det lär ytterst sällan behövas. Skulle den vara det så skulle det ju stå "vattentät", det vill säga att den ska hålla för att doppas i vatten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.