ANNONS
Annons

Dammpartiklar innanför sökarglaset...

Produkter
(logga in för att koppla)

andw

Aktiv medlem
Jag hade fått in dammpartiklar innanför sökarglaset som är omöjligt att blåsa bort med blåsbälg . Jag lämnade in kameran (eos350D) till Canon i mölndal men teknikern där fattade inte att det var det han skulle reparera ,så han gjorde ren mattskivan istället så när jag kom och skulle hämta ut kameran så satt skiten kvar.
Han skulle öppna hela kameran och ta bort dammpartiklarna kosnadsfritt då jag redan betalt för det jobbet han inte utfört...
Dagen efter ringde dom ifrån Canon och sa att kameran var klar , dammet var borta sa dom ...
När jag kom dit och skulle hämta kameran satt det nya dammpartiklar innanför sökarglaset !
Då frågade jag om jag kunde få tillbaks mina pengar som jag betalt för reparationen varpå dom förklarade för mig att dom lagt ner två timmars arbetstid på min kamera, plockat ner hela kameran och det arbetet var mycket dyrare än dom 400 kronorna som jag hade betalt .
Så jag lämnade "Canons service center" i ogjort ärende 400 kronor fattigare med rengjord redan ren mattskiva ...
Jag undrar är det vanligt att det sitter damm där innanför på "Canon350D" Kameror ??
Ska man nöja sig med "Damm-flyger-alltid-runt" förklaringen (även när man får tillbaks den efter en service) ??
Och så undrar jag om det är någon som känner till om det finns någon annan (i göteborg) som är proffs på att fixa såna här problem ??
Så man kan få bort skiten !

Enligt mitt tycke spelar det ingen som helst roll hur länge de fick arbeta med den; kunde de inte fixa problemet och det var det du lämnade in kameran för, så ska du inte behöva betala. Detta är dock enbart vad jag själv tycker, vad konsumentlagen säger, det har jag inte den blekaste aning om.

Jag har också fått smuts innanför sökaren, säkert i alla mina systemkameror genom tiderna. Det är störande, men dock inget som påverkar bildkvaliten.

Du har inte köpt en tätad kamera, då kommer det in dammkorn.

Så länge som det inte är ett direkt problem vid fotografering så tycker jag inte att du kan klandra Canon.

Om du vill betala för den här typen av rengöring så är det upp till dig.

Låter som att du ska ta kontakt med någon chef på verkstaden. Man ska givetvis bara betala för det man beställer.

Senast ändrad:
va gla ändå !

Ja det är ju alldeles rätt att jag inte har köpt en damm-tät kamera och en sådan modell finns väl inte ens på marknaden (om man nu inte alltid har kameran i ett undervattens hus) ,jag får väl vara glad att det inte påverkar bilderna då ...
Om det nu är nu så det är med systemkameror så får man acceptera då att det kommer in skit i tid och otid...
Det var ju bara det att dom sa att man kunde få den fixad där så trodde jag på det ...
En proffsig yrkesman berättar inte heller för sina kunder hur han ska gå tillväga för att utföra sitt arbete . det struntar väl kunden i , den är väl bara intresserad utav att få ett bra resultat , på det arbete den har betalat för !

Visst finns det tätade kameror. Eos 1V och alla modeller io Eos 1D-serien. Men tätningen är inte lika omfattande som i ett uv-hus.

Jaha ja tack för tipset ! Det kännde jag inte till , "Canon eos 1D" dom kostar väl en 40.000 va" eller nått ?? Måste börja spara...eller ta en sensationellt bra bild som man kan sälja ...!

andw skrev:
Jaha ja tack för tipset ! Det kännde jag inte till , "Canon eos 1D" dom kostar väl en 40.000 va" eller nått ?? Måste börja spara...eller ta en sensationellt bra bild som man kan sälja ...!

Eller så byter du till Pentax K10D som kostar ca 10 000.

Men hur lyckas man täta bort dammet?
Det mesta skiten kommer väl in när man byter objektiv, hur fixar de det?

bEPH skrev:

Men nu handlade det om sökaren. Dit hittar inte damm från objektivfästet. Mattksivan sitter emellan.

När objektivet är på ska minimalt med damm, väta eller annan skit komma in från något håll. Många som kör med proffshusen byter aldrig objektiv. De har ju en vidvinkelzoom på ett hus och en telezoom på ett annat.

Canon i Mölndal...

saknar expertis när det gäller rengörning av sökare. Jag köpte en 5D för några månader sedan från Technikdirekt, som hade damm i sökaren (tydligen standard på 5D).

Läste på dpreview.com om alla som hade samma problem som jag, och att flera lämnat in sin kameran hos Canon och fått den dammfri. Så glad ihågen gick jag till Canon Mölndal för en garantireparation (rengörning). Efter 1dygn och 14mil så kom jag för att hämta kameran, som fortfarande hade skit i sökaren (känns det igen?). När jag klagade att det fortfarande var skit i sökaren så blev svaret något i stil med att de inte ville plocka isär hela kameran och att det inte skulle gå att få bort allt damm. BULLSHIT!!

Som tur är så har Techninkdirekt fullständigt fenomenal service så jag fick en sprojlans ny 5D ifrån dem.

Efter ett tags användning hade även den damm i sökaren. Nu hittade jag en fenomenal instruktion på nätet hur man plockar ner mattskiva, SD-plattan, så att man kommer ända in till prismat på 5D. Några blåsande ifrån "ROCKET" så var kameran dammfri på 20minuter.

Tycker det är lite dåligt att Canon Mölndal inte klarar denna operation som tydligen finns beskriven i servicemanualer för EOS 1Ds.

Fortsättningen ...

Efter inrådan så tog jag kontakt med Canon igen , men denna gång bad jag att få tala med deras chef ! Han var upptagen men skulle ringa upp !
En man vid namn "Erik" (chef för kamera avdelningen för canon i mölndal) ringde upp varpå jag förklarade för honom om skiten på insidan av kamerahuset och diskutionen jag hade haft med deras "tekniker"... Han sa : Kom hit och visa mig kameran imorgon (fredags) så ska vi se på kameran ! Sagt och gjort så åkte jag dit och "chefen" sa : Vi ska fixa det här åt dig och du får det på garantin så du behöver inte betala något för det .
Idag (tisdag) så var kameran klar och jag åkte till Canon och hämtade kameran !

Och... hör och häpna !

Det gick att ta bort ...

Och vad lär vi oss då av detta ? Jo , får man skit i kamerahuset så stå på er , det går att ta bort , även om "teknikerna" på Canon säger något annat !

Ha det gött alla människor !

anders.

Rengörning mattskivan

Även jag har en 5D där damm och ludd har letat sig in på mattskivan. Jag har bytt mattskivan (medvetet till den med stödlinjer) och fick med ett litet verktyg för att själv lossa mattskivan. Har pillat några gånger och blåst med bälgen från Hama, har plockat ut skivan och penslat lite försiktigt med en syntetpensel osv osv men det sitter fortfarande kvar skit. Nu till frågan.

Hur aktsam behöver jag vara när jag vill rengöra själva mattskivan. Kan jag tvätta av den med vatten? Kan jag pensla med Eclipse precis som på sensorn?

Goda råd och värdefulla tips efterslyses. Det är ganska irriterande med skiten även om det inte kommer med på bilden.

Var hos ScandianvianPhoto och köpte lite rengöringsprylar. Nu skall vi se på sjutton om vi inte kan få ordning på detta. Microduk och swap.

bEPH skrev:

Det kommer in massor med skit även när man inte byter objektiv. Jag hade damm för en hel sandlåda efter att ha plåtat speedway en torr dag i fjol med en 20D. Dammet fanns överallt i kameran inklusive på minneskortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar