Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammborttagning i D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Hej.

Jag har precis köpt en D90.
I den ska det ju finnas ett sk. dammborttagningssystem.
Manuellt eller när man startar/stänger av kameran.

Min fråga är: Märker man av systemet? Ska det vibrera i kameran eller låta nått?
Tycker inte att jag hör eller märker nått i kameran när man kör damborttagningen.


mvh
Niklas
 
märker du av nått damm i bilderna då ?

har ingen d90 men jag är ganska säker på att det står hur det fungerar i handboken !?
 
Om du kollar i "Meny->Inställningsmeny->Rengöra bildsensorn" så kan du se vad du har för inställningar. Min gör rent bildsensorn både vid på- och avstängning just nu. Jag hör inget men har inte sett något damm på bilderna så jag antar att det fungerar:)
 
Tack för era svar.
Jodå jag vet att det finns ett dammborttagningssystem i kameran och jag har inget damm på sensorn.
Jag undrade mest över om man märker av systemet när det jobbar så att det inte är nått fel eftersom jag inte hör nått.

mvh
Niklas
 
Tyst som musen

Jo funderade över det jag också, hör inget jag heller. :) men nog fungerar det alltid o det hörs inget när det jobbar har jag kommit fram till.

Undrar om den inte jobbar med statisk elektricitet den rackarn.
 
Min fråga är: Märker man av systemet? Ska det vibrera i kameran eller låta nått?
Jag har ingen D90 utan en Canon 40D, som har liknande dammskydd -- det aktiveras när man sätter på och stänger av kameran. Det är omöjligt att känna någon vibration, höra något ljud eller liknande på kameran, däremot är 40D vänlig nog att berätta på displayen att rengörning pågår.
 
På D300 låter det lite svagt gnisslande ljud inne från kamerahuset när rengöringen jobbar ca 1sekund.

Dessvärre fungerar inte rengöringen nämnvärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.