Annons

damm

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Nån som har märkt att små dammkorn på objektivet eller på filtret eller i objektivet kommit upp på diat eller kopian? Alla säger att små dammkorn inte påverkar bilden men jag tänkte höra med er också.

:eek:

tack! jo jag har läst det där tidigare.
kampen mot damm går inte att vinna. de är överallt. :(
själv så tror jag inte att små dammkorn syns på bilden sen, kanske om man göra väldigt stora förstoringar.

Små dammkorn på linserna kan man aldrig se på negativet eftersom linserna "samlar" ljuset till en brännpunkt (negativplanet). Av samma anledning blir det ingen rund avmaskning när bländarlamellerna bländar ner :p Prova tex. med att hålla ett finger nära frontlinsen. Det ska i praktiken till ganska stora skräpkorn för att det ska synas.
Med repor kan det vara lite annorlunda eftersom de inte blockerar, utan bryter ljuset, men små repor syns inte heller på bilden.

Enligt vissa fotografer så påverkas kontrasten negativt ifall det finns repor eller damm på filter eller linser. Jag har dock inte själv gjort några test.

En del smådamm stör nog inte i någon större grad,däremot fick jag hem en film för några veckor sedan som hade ett litet snirkligt ludd lite här och där,ibland i kanten på diat men även mitt på..Jag har inte hittat den skyldige som förmodligen flyttade ut från huset vid nästa filmbyte..Men jag antar att det lilla luddet var laddat och höll sig kvar på filmen med ändrad positur för varje frammatning..Kanske härstammade det från en torkduk ,tops eller filmkasettens utgångsmatta..vad tror ni andra ??
mvh/gunte..

gunte skrev:
Men jag antar att det lilla luddet var laddat och höll sig kvar på filmen med ändrad positur för varje frammatning..Kanske härstammade det från en torkduk ,tops eller filmkasettens utgångsmatta..vad tror ni andra ??
mvh/gunte..

Alldeles säkert var det så. Damm som avbildas med skarpa konturer på filmen måste ligga på (eller mycket nära) filmplanet. (Eller i motivets skärpeplan.:p)

Detta gäller för dammkorn som är mycket mindre än bländaröppningen. Alltså inte för gigantiska dammråttor av under-sängen-typ.:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar