snap01
Aktiv medlem
Till snap01
Tack för info, intressant, fast tråkigt med skadan.
Jag har intresserat mig för korrekt och säker sensorrengöring, och din metod stämmer perfekt med det etablerade förfarandet. Att du ändå fick skadan visar väl att det trots allt - vad som än sägs, t.ex. här ovan i tråden - inte är helt enkelt. Speciellt intressant har en artikel av Petteri Sulonen varit, se <
http://www.prime-junta.net/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html>. Jag har fått en billig och superschysst pensel på detta sätt för Steg 2.
Då du fick repor på AA-filtret, hur hårt tryckte du då? Har sett uppgifter från Canon att en inofficiell tryckgräns är 100 gram - enkelt att testa på en köksvåg. Sedan ska man minnas att ett givet tryck har olika momentarm på olika stora sensorer. Värst lär ju FF vara... Och för att komplicera det ytterligare: tryckgränsen siktar nog mot hållfastheten hos sensorkitet, inte mot abrasivt slitage från hårda partiklar som fastnat.
jag tryckte inta alls hårt o jag har gjort det massor med gånger på canon o inte fått repor med Nikon hade jag gjort det typ 5 gånger o fått repa. Nu tror jag inte att det är någon skillnad på canon/nikon i det fallet utan bara oflyt helt enkelt. Det räcker att det ligger ett gruskorn i schaktet som ramlar ner på sensorn som du inte ser så har du en repa. Jag har alltid hävdat att det är lätt att göra själv o har gett en (bruksanvisning) i en tråd på fs men som sagt var det kan gå fel o det är inte billigt då o jag kan garantera att jag är inte slarvig av mig o enligt Nikon så har det hänt fler än mig.