Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Jag gör som Linmajon. Har man inte tummen mitt i handen är det onödigt att lägga förhållandevis enorma summor på tjänster/produkter som i princip är gratis att utföra på egen hand.
 
Man kan använda ren Metanol. Det gör jag, och en ny, fin mikrofibertrasa på en liten spatel. En klockren lösning så här långt.

Kollade senast min 5D2 idag, om den hade damm på sensorn. Knappt ett enda litet dammkorn, och då köpte jag den för 3 år sedan och har inte rengjort den en enda gång. Inte dåligt.

Ett möjligt alternativ, men inte första valet.
Är aningen ängslig över att peta på sensorn, men har heller ingen lust att lämna in varje gång det dammar och "blåsbälgen" inte duger.
Tack ändå för tipset !
 
Jag gör som Linmajon. Har man inte tummen mitt i handen är det onödigt att lägga förhållandevis enorma summor på tjänster/produkter som i princip är gratis att utföra på egen hand.

"Enorma summor" är väl att ta i, men i princip så håller jag med .. Många produkter är onödigt dyra.
 
"Enorma summor" är väl att ta i, men i princip så håller jag med .. Många produkter är onödigt dyra.

Jag tycker det är ocker att ta nära en tusenlapp för att svepa av sensorn. Det är snudd på samma sak som att ta en hundring på bilverkstan att kontrollera torkarbladen och konstatera att de är felfria.
 
Gick på ett gammalt tips om rengöringsprodukter från mikro-tools europe.
Beställt cleaning kit inkl eclipse.
Inväntar leverans och därefter noggrann och försiktig rengöring.
Rapporterar utfall när klart.
 
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sensorscope
Har kört med den till 350D, 20D, 40D, 7D, 1D Mark II och 5D Mark II utan problem :)

Tänk på att vissa kamerahus som 5D Mark II har olja, så rengör runt kammaren med det här innan rengöring av sensorn!: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6490169/visible-dust-dust-chamber-clean-solution-swabs

I början var det riktigt svettigt, speciellt efter ha läst alla varningar som finns men nu känner jag en stor lättnad och det gäller att använda förnuft sunt... Har ett blogginlägg om det:
http://www.fotosidan.se/blogs/msun/svettigt-jag-genomforde-en-livsfarligt-sensorrengoring.htm
 
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sensorscope
Har kört med den till 350D, 20D, 40D, 7D, 1D Mark II och 5D Mark II utan problem :)

Tänk på att vissa kamerahus som 5D Mark II har olja, så rengör runt kammaren med det här innan rengöring av sensorn!: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6490169/visible-dust-dust-chamber-clean-solution-swabs

I början var det riktigt svettigt, speciellt efter ha läst alla varningar som finns men nu känner jag en stor lättnad och det gäller att använda förnuft sunt... Har ett blogginlägg om det:
http://www.fotosidan.se/blogs/msun/svettigt-jag-genomforde-en-livsfarligt-sensorrengoring.htm

Tack för bra info inkl länkar Mikael, ska i alla fall först testa mina inköpta produkter.
Eventuellt komplettera med ett sensor scope ...?
 
Jag gör följande - kokar upp (i mitt fall destilerat, men efterom det är kokande så är jag rätt säker på att vanligt hyffsat rent kranvatten funkar lika bra) vatten, ett par cl i botten räcker, och när det ångar på ordentligt så håller jag den ena sidan av swabben över kastrullen och fångar upp lite varm ånga och fuktar därigenom swabben, max 2-3 sek räcker, man kan prova på en spegel först för att vara säker. Sen är jag snabbt på med swabben på sensorn medans den fortfarande är lite varm och drar från vänster till höger - vänder till den torra delen och dra tillbaka. Resultatet har varit över förväntan, provade med en gammal d10 först och sen min gamla trotjänare d20 men på senare tid vågar mig på samma metod på resten av husen...

Fördelen, billigt och man slipper oroa sig för vad kemin ev kan ställa till med.

Är det någon som provat???? Jag är jättenyfiken på om det finns något feltänk här, kan något kanske rosta eller finns det någon annat jag missat???

Ett sent svar, men ändock..

Jag testade vattenånga-metoden inspirerad av ditt inlägg (och det faktum att Japanfoto inte hade rengöringsvätska när jag var där), och det fungerade klockrent! Använde swabs från Visible Dust, kokade upp vatten och en skvätt fulvodka eftersom jag ville ha med lite etanol i ångan för att rengöra effektivare. (men vet inte om det gör nån skillnad varken positiv eller negativ). Därefter håll jag swaben i ångan kanske 5s, och därefter ner på sensorn.

Precis som du tror jag det blir allra effektivast när man är snabb från ånga till sensor, så att vätskan på swaben är lite varm. Tror risken för att den skulle kunna vara för varm är i princip noll.

Slutresultatet efter två swabs fuktade med vatten-/etanolånga, på en sensor som inte är rengjord sedan 2006, är rena och fina bilder igen :)

Expediten på Japanfoto var förövrigt mycket tveksam till att öht sälja sensorrengöringsprylar till mig, utan tyckte att jag skulle skicka kameran till Canon. Med tanke på hur enkel procedur det är känns det bra att jag stod på mig.
 
Ett sent svar, men ändock..

Jag testade vattenånga-metoden inspirerad av ditt inlägg (och det faktum att Japanfoto inte hade rengöringsvätska när jag var där), och det fungerade klockrent! Använde swabs från Visible Dust, kokade upp vatten och en skvätt fulvodka eftersom jag ville ha med lite etanol i ångan för att rengöra effektivare. (men vet inte om det gör nån skillnad varken positiv eller negativ). Därefter håll jag swaben i ångan kanske 5s, och därefter ner på sensorn.

Precis som du tror jag det blir allra effektivast när man är snabb från ånga till sensor, så att vätskan på swaben är lite varm. Tror risken för att den skulle kunna vara för varm är i princip noll.

Slutresultatet efter två swabs fuktade med vatten-/etanolånga, på en sensor som inte är rengjord sedan 2006, är rena och fina bilder igen :)

Expediten på Japanfoto var förövrigt mycket tveksam till att öht sälja sensorrengöringsprylar till mig, utan tyckte att jag skulle skicka kameran till Canon. Med tanke på hur enkel procedur det är känns det bra att jag stod på mig.
Eftersom etylalkohol kokar vid 78,3 grader och vatten vid 100 grader så använde Du antingen ren alkohol eller rent vatten, knappast en kombination. Däremot luktade det säkert alkohol i rummet.
 
Många kameror från Canon har olja runt ramen som sitter framför sensorn. Det är silikonolja som används när ramen packningen och glaset pressas på plats.
Även med Eclipse kan man få använda 2-3 svabbar innan man fått bort överskottsoljan.
Så om man bara använder vattenånga så är risken stor att man får en olja utsmetad över AA-filtrets glas och har ändå värre bekymmer än dammprickar.
Om det händer är det bara riktig rengöringsvätska som kan lösa problemet.
En flaska Eclipse kostar någon hundralapp och räcker normalt flera år så det är ingen större kostnad.
Det som kostar hutlösa pengar är svabbarna. Med Eclipse räcker ofta en per gång.
Här pratar ni om 2-3. I så fall tjänar ni in kostnaden för en flaska Eclispe redan vid första tillfället.
 
Om man värmer vodka snabbt kommer det väl ändå under en (kort) övergångsperiod ånga från både alkoholen och vattnet?
Nej, all alkohol är i princip borta när vattnet börjar förångas. Alkoholen förångades när Du passerade 78,3 grader. Eftersom allt som förångas kräver extra värmesinsats (etylalkohols ångbildningsvärme är 201 cal/g medan vatten är 539 cal/g) så stannar temperaturstegringen upp tills alkoholen är förångad sedan fortsätter stegringen tills vattnet börjar koka. Precis som att Du inte kan få upp vatten över 100 grader C eftersom det kokar vid ca 100 grader, beroende på lufttryck, så får Du aldrig upp etylalkohol över 78,3 grader. Båda vätskorna stannar vid sin kokpunkt och använder tillförd värme till att förångas
Det känns som en blandning när vattnet börjar koka för då är luften full med alkoholen.
Naturen har en förkärlekk till att blanda och det är svårt att skapa något ämne som är absolut rent men de alkoholrester som är kvar är så försvinnande små att de bidrar troligen inte det minsta till din rengöring. Bättre att Du dricker upp det innan! :)
 
När man faktiskt bjuder till och kokar mäsken eller alkohollösningen vid låg temperatur är det bra om man får något över 30 % alkohol. Största delen är vatten. Det krävs flera steg eller kolonn för att större delen av destillatet skall vara alkohol.
 
Nej, all alkohol är i princip borta när vattnet börjar förångas. Alkoholen förångades när Du passerade 78,3 grader. Eftersom allt som förångas kräver extra värmesinsats (etylalkohols ångbildningsvärme är 201 cal/g medan vatten är 539 cal/g) så stannar temperaturstegringen upp tills alkoholen är förångad sedan fortsätter stegringen tills vattnet börjar koka. Precis som att Du inte kan få upp vatten över 100 grader C eftersom det kokar vid ca 100 grader, beroende på lufttryck, så får Du aldrig upp etylalkohol över 78,3 grader. Båda vätskorna stannar vid sin kokpunkt och använder tillförd värme till att förångas
Det känns som en blandning när vattnet börjar koka för då är luften full med alkoholen.
Naturen har en förkärlekk till att blanda och det är svårt att skapa något ämne som är absolut rent men de alkoholrester som är kvar är så försvinnande små att de bidrar troligen inte det minsta till din rengöring. Bättre att Du dricker upp det innan! :)

Utförligt svar men jag menade mycket enklare. Säg att du värmer en droppe till över 100 grader SNABBT, alternativt att ångan samlas upp i något kärl.

Då måste väl ändå ångan innehålla både vatten och alkohol, bägge ångorna har ju över 100 grader.
 
Utförligt svar men jag menade mycket enklare. Säg att du värmer en droppe till över 100 grader SNABBT, alternativt att ångan samlas upp i något kärl.

Då måste väl ändå ångan innehålla både vatten och alkohol, bägge ångorna har ju över 100 grader.
Ja, har Du ett slutet system så kan givetvis inte alkoholen försvinna någonstans.

Men Du talar ju om att ytterst lätt fukta en "svabb" med ångan. Svabben fuktas inte om inte ångan kondenserar på svabben. När vattenånga kondenserar så frigörs ju 539 cal/g, vilket innebär en kraftig uppvärmning av det material som den kondenserar på. I princip skulle kondensationsvärmen från 1 g vattenånga räcka för att höja temperaturen på ett g vatten med 539 grader vilket alltså inte kan ske eftersom vatten förångas vid 100 grader. Du måste alltså ha drygt 5 g 0-gradigt vatten för att ta hand om kondensationsvärmen från 1 g vattenånga. Att det skulle finnas alkohol kvar i svabben är mycket osanolikt.
Etylalkohols specifika värme är 0,58 cal/g. För att ta hand om kondensationsvärmen från 1 g vatten skulle det gå åt 539/(78,3*0,58) = 11,87 g 0-gradig alkohol.
 
Ja, har Du ett slutet system så kan givetvis inte alkoholen försvinna någonstans.

Men Du talar ju om att ytterst lätt fukta en "svabb" med ångan. Svabben fuktas inte om inte ångan kondenserar på svabben. När vattenånga kondenserar så frigörs ju 539 cal/g, vilket innebär en kraftig uppvärmning av det material som den kondenserar på. I princip skulle kondensationsvärmen från 1 g vattenånga räcka för att höja temperaturen på ett g vatten med 539 grader vilket alltså inte kan ske eftersom vatten förångas vid 100 grader. Du måste alltså ha drygt 5 g 0-gradigt vatten för att ta hand om kondensationsvärmen från 1 g vattenånga. Att det skulle finnas alkohol kvar i svabben är mycket osanolikt.
Etylalkohols specifika värme är 0,58 cal/g. För att ta hand om kondensationsvärmen från 1 g vatten skulle det gå åt 539/(78,3*0,58) = 11,87 g 0-gradig alkohol.

Jag svabbar inte...du blandar ihop mig med svabbaren ovan, men intressant inlägg.

Men varför måste det vara ånga, räcker det inte med lite värme (säg 70 grader) för att uppnå bättre rengöringseffekt?
 
Rev ut ett frimärkestort 0,07 g Lambi toapapper. Höll det en halv minut i ångan av en lätt kokande kastrull med vatten. Pappret kändes fortfarande torrt, men tången man höll pappret med blev fuktig. Pappret är så lätt, så det blev genast med samma temperatur som ångan. Därför sög det upp så litet fukt. Pappret vägde 0,08 g efter fuktningen, ökningen i vikt är lika mycket som en femtedels droppe.
Svabben i ånga 2-3 s kommer att få vätska i mikrograms klassen. Med het ånga har man ju också torkat den halvflytande pappersmassan till kruttorrt papper.
 
Jag svabbar inte...du blandar ihop mig med svabbaren ovan, men intressant inlägg.

Men varför måste det vara ånga, räcker det inte med lite värme (säg 70 grader) för att uppnå bättre rengöringseffekt?
Har inga synpunkter på det. Diskussionen startade i #770 där MartLenn hade blandat alkohol i vattnet för att sedan fukta med ånga. Ville bara påpeka att det var meningslöst i ångfasen
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar