Ragdollar
Aktiv medlem
Lämna in den för rengöring!
Det alternativet känner jag till, men inget direkt svar på min fråga.
Men, tack i alla fall för visat intresse.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lämna in den för rengöring!
Med den slipper man kladdet med vätskor och hittills har det fungerat bra.Jag använder SensorKlear från Lenspen.
Man kan använda ren Metanol. Det gör jag, och en ny, fin mikrofibertrasa på en liten spatel. En klockren lösning så här långt.
Jag gör som Linmajon. Har man inte tummen mitt i handen är det onödigt att lägga förhållandevis enorma summor på tjänster/produkter som i princip är gratis att utföra på egen hand.
"Enorma summor" är väl att ta i, men i princip så håller jag med .. Många produkter är onödigt dyra.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sensorscope
Har kört med den till 350D, 20D, 40D, 7D, 1D Mark II och 5D Mark II utan problem
Tänk på att vissa kamerahus som 5D Mark II har olja, så rengör runt kammaren med det här innan rengöring av sensorn!: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6490169/visible-dust-dust-chamber-clean-solution-swabs
I början var det riktigt svettigt, speciellt efter ha läst alla varningar som finns men nu känner jag en stor lättnad och det gäller att använda förnuft sunt... Har ett blogginlägg om det:
http://www.fotosidan.se/blogs/msun/svettigt-jag-genomforde-en-livsfarligt-sensorrengoring.htm
Jag gör följande - kokar upp (i mitt fall destilerat, men efterom det är kokande så är jag rätt säker på att vanligt hyffsat rent kranvatten funkar lika bra) vatten, ett par cl i botten räcker, och när det ångar på ordentligt så håller jag den ena sidan av swabben över kastrullen och fångar upp lite varm ånga och fuktar därigenom swabben, max 2-3 sek räcker, man kan prova på en spegel först för att vara säker. Sen är jag snabbt på med swabben på sensorn medans den fortfarande är lite varm och drar från vänster till höger - vänder till den torra delen och dra tillbaka. Resultatet har varit över förväntan, provade med en gammal d10 först och sen min gamla trotjänare d20 men på senare tid vågar mig på samma metod på resten av husen...
Fördelen, billigt och man slipper oroa sig för vad kemin ev kan ställa till med.
Är det någon som provat???? Jag är jättenyfiken på om det finns något feltänk här, kan något kanske rosta eller finns det någon annat jag missat???
Eftersom etylalkohol kokar vid 78,3 grader och vatten vid 100 grader så använde Du antingen ren alkohol eller rent vatten, knappast en kombination. Däremot luktade det säkert alkohol i rummet.Ett sent svar, men ändock..
Jag testade vattenånga-metoden inspirerad av ditt inlägg (och det faktum att Japanfoto inte hade rengöringsvätska när jag var där), och det fungerade klockrent! Använde swabs från Visible Dust, kokade upp vatten och en skvätt fulvodka eftersom jag ville ha med lite etanol i ångan för att rengöra effektivare. (men vet inte om det gör nån skillnad varken positiv eller negativ). Därefter håll jag swaben i ångan kanske 5s, och därefter ner på sensorn.
Precis som du tror jag det blir allra effektivast när man är snabb från ånga till sensor, så att vätskan på swaben är lite varm. Tror risken för att den skulle kunna vara för varm är i princip noll.
Slutresultatet efter två swabs fuktade med vatten-/etanolånga, på en sensor som inte är rengjord sedan 2006, är rena och fina bilder igen
Expediten på Japanfoto var förövrigt mycket tveksam till att öht sälja sensorrengöringsprylar till mig, utan tyckte att jag skulle skicka kameran till Canon. Med tanke på hur enkel procedur det är känns det bra att jag stod på mig.
Eftersom etylalkohol kokar vid 78,3 grader och vatten vid 100 grader så använde Du antingen ren alkohol eller rent vatten, knappast en kombination. Däremot luktade det säkert alkohol i rummet.
Nej, all alkohol är i princip borta när vattnet börjar förångas. Alkoholen förångades när Du passerade 78,3 grader. Eftersom allt som förångas kräver extra värmesinsats (etylalkohols ångbildningsvärme är 201 cal/g medan vatten är 539 cal/g) så stannar temperaturstegringen upp tills alkoholen är förångad sedan fortsätter stegringen tills vattnet börjar koka. Precis som att Du inte kan få upp vatten över 100 grader C eftersom det kokar vid ca 100 grader, beroende på lufttryck, så får Du aldrig upp etylalkohol över 78,3 grader. Båda vätskorna stannar vid sin kokpunkt och använder tillförd värme till att förångasOm man värmer vodka snabbt kommer det väl ändå under en (kort) övergångsperiod ånga från både alkoholen och vattnet?
Nej, all alkohol är i princip borta när vattnet börjar förångas. Alkoholen förångades när Du passerade 78,3 grader. Eftersom allt som förångas kräver extra värmesinsats (etylalkohols ångbildningsvärme är 201 cal/g medan vatten är 539 cal/g) så stannar temperaturstegringen upp tills alkoholen är förångad sedan fortsätter stegringen tills vattnet börjar koka. Precis som att Du inte kan få upp vatten över 100 grader C eftersom det kokar vid ca 100 grader, beroende på lufttryck, så får Du aldrig upp etylalkohol över 78,3 grader. Båda vätskorna stannar vid sin kokpunkt och använder tillförd värme till att förångas
Det känns som en blandning när vattnet börjar koka för då är luften full med alkoholen.
Naturen har en förkärlekk till att blanda och det är svårt att skapa något ämne som är absolut rent men de alkoholrester som är kvar är så försvinnande små att de bidrar troligen inte det minsta till din rengöring. Bättre att Du dricker upp det innan!
Ja, har Du ett slutet system så kan givetvis inte alkoholen försvinna någonstans.Utförligt svar men jag menade mycket enklare. Säg att du värmer en droppe till över 100 grader SNABBT, alternativt att ångan samlas upp i något kärl.
Då måste väl ändå ångan innehålla både vatten och alkohol, bägge ångorna har ju över 100 grader.
Ja, har Du ett slutet system så kan givetvis inte alkoholen försvinna någonstans.
Men Du talar ju om att ytterst lätt fukta en "svabb" med ångan. Svabben fuktas inte om inte ångan kondenserar på svabben. När vattenånga kondenserar så frigörs ju 539 cal/g, vilket innebär en kraftig uppvärmning av det material som den kondenserar på. I princip skulle kondensationsvärmen från 1 g vattenånga räcka för att höja temperaturen på ett g vatten med 539 grader vilket alltså inte kan ske eftersom vatten förångas vid 100 grader. Du måste alltså ha drygt 5 g 0-gradigt vatten för att ta hand om kondensationsvärmen från 1 g vattenånga. Att det skulle finnas alkohol kvar i svabben är mycket osanolikt.
Etylalkohols specifika värme är 0,58 cal/g. För att ta hand om kondensationsvärmen från 1 g vatten skulle det gå åt 539/(78,3*0,58) = 11,87 g 0-gradig alkohol.
Har inga synpunkter på det. Diskussionen startade i #770 där MartLenn hade blandat alkohol i vattnet för att sedan fukta med ånga. Ville bara påpeka att det var meningslöst i ångfasenJag svabbar inte...du blandar ihop mig med svabbaren ovan, men intressant inlägg.
Men varför måste det vara ånga, räcker det inte med lite värme (säg 70 grader) för att uppnå bättre rengöringseffekt?