Flash Gordon
Aktiv medlem
Gick inte att editera inlägget efter så här lång tid så jag svarar på min egen fråga. Det här setet fick inte så bra kritik på B&H photovideo, så blir nog att köpa något annat. Någon som har tips på ett bra rengörningsset?
Det är svårt att säga vad du kan få tag i . Det ändrar sig med tiden och dessa grejor köper man inte så ofta.
Både Visable Dust och Sensor Swabs har jag goda erfarenheter av. Som sensor vätska föredrar jag Eclpse. Har använt dessa under många år och har bara goda erfarenheter.
Eclipse är inget konstigt utan bara kemiskt ren metanol. Det går att köpa Metanol också på apoteket men den är inte ren nog utan lämnar ränder på sensorn.
När man rengör regelbundet när man ser fläckar räcker oftast en swab med Eclipse för att få det rent.Vid normal fotografering behöver man rengöra ungefär var 3:dje månad och vid intensiv fotografering i dammiga miljöer som i Indien kanske varannan dag.
Kameror med dammskak klarar sig längre och att blåsa av sensorn varje dag samt att ha en statisk pensel som Visble dust sensor brush gör också att man klarar sig längre innan man behöver ta till kemikalier.
Fast förr eller senare behöver man ta till sensor swabs och kemikalier. Att kunna göra ren sin sensor måste anses som normal housekeeping precis som att kunna putsa ens objektiv och inte mycket mer dramatiskt.