Detta med damm på filtret framför sensorn verkar vara en seglivad och mytisk följetong. I bara denna tråd är det 41 sidor och det finns säkert flera hundra sidor tidigare i ämnet.
Damm, pollen, fuktpartikalr mm. finns alltid i luften. Både inne och ute. Vi har nog alla sett när en soltråle letar sig in i ett annars mörkt rum. Då ser man lätt hur mycket partiklar som seglar omkring i luften.
Utomhus är det ofta mycket värre.
Så när vi byter objektiv riskerar vi alltid att också få in damm. Undersökningar visar också att mycket av det damm som hamnar på AA-filtret kommer från den svarta färgen inne i spegelhuset eller är små metallflagor från objektivets eller kamerans bajonettfattning som slits långsamt med tiden.
Dagens system med dammskak och förmodligen bättre färg i spegelhusen gör att problemen på nya kameror är betydligt mindre än de som fanns 5 år tillbaka i tiden.
Min egen 5DmkII hade damm redan när jag köpte den för 2 år sedan. Det är troligt att de flesta kameror ser ut så här som nya.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1785386&target=
Nu är denna bild tagen så avslöjande som möjligt. Bländare 22 ett stegs överexponering mot en jämngrå himmel och sedan är konstrasten uppjusterad för att tydligare se fläckarna.
Jag brydde mig inte om att åtgärda detta eftersom jag vet av erfarenhet att jag aldrig kan få filtret renare med Eclipse och swabs. Dessutom brukar det finnas silikonolja på ramen runt filtret som man ofelbart drar ut på filtret första gången man gör rent. Sedan behöver man tvätta 2-3 gånger med rena swabs och Eclipse för att få bort oljan.
Efter 5000 bilder har jag bara tvättat sensorn en gång efter några fläckar börjat bli irriterande.
På min 1DMKIIN som saknar dammskak har jag på samma tid säkert gjort rent filtret 5 gånger. Kamerorna har nog ungefär samma antal exponeringar under de sista 2 åren.
För båda kamerorna gäller att man ibland kan se smuts som sitter på sensorn i en bild för att vara försvunnen igen på nästa. Inte så konstigt eftersom det blåser orkan därinne när spegeln åker upp och ner som en gigantisk solfjäder.
Har man modern dammskak sitter det en liten klisterremsa i botten under filtret och tar hand om dammet som skakas loss. Hur länge den är effektiv vet nog bara tillverkaren.
Pollen och fuktdroppar går inte att skaka loss.
Så det är en god idé att testa sin kamera med jämna mellanrum och ta en bild av en blå-himmel eller jämngrå på bländare 22 för att se hur mycket damm man har. Många kommer bli förvånade hur mycket skräp det finns där. Mycket värre än bilden ovan.
Det är aldrig kul att åka på en semesterresa och hitta fläckar i alla blå himlar och behöva spendera tid på att klona bort det i varje bild.
Så det är lika bra att lära sig att göra ren sin kamera. Det är en normal del av underhållet och inget mystiskt eller farligt. Följ instruktionerna finns tidigare i denna tråd.
Till er som säger ni fotat under många år med era kameror och aldrig upplevt damm så vill jag bara påstå att är på grund av att ni aldrig kör med bländare som är mindre än 10 eller sällan har blå himlar eller jämngrå/vita ytor i era bilder.
I en brokig bild syns det också sällan.
En sportfotograf som kör med 4-5,6 i bländare behöver förmodligen aldrig göra ren filtret eftersom all skit på filtret ändå inte syns i bilderna som fläckar.
Däremot är jag ganska övertygad om att det märks i bildkvalitén som som sämre skärpa och kontrast..
Så igen, lär er ta hand om era kameror och gör ren dem emellanåt. Det tar ungefär 10 minuter att göra ren filtret när man provat några gånger.
Det är inget man kan förstöra om man inte är en extrem klantskalle. En omgång swabs och rengörinsvätska kosta betydligt rmindre än en rengöring på verkstad och lär räcka i 3-4 år.
Såg hos Canon RCC i Mölndal i veckan att de nu tar 1050 kr för en rengöring av en 1D kamera.
En djävla bra timpeng skulle jag vilja påstå. För de gör nämligen samma sak som du kan göra själv.